ČIJI SU AVIONI LEPŠI, RUSKI ILI AMERIČKI? Za titulu "Gospodar neba" bore se MiG-29, Su-27, F-15 i F-16! (FOTO)

Zaboravimo na njihovu prvenstvenu funkciju, ubijanje, i koncentrišimo se na njihov izgled. Ukusi su različiti, ali nemojte dopustiti da vas ponesu emocije. Glasajte za avione koje stvarno smatrate najlepšim

  • 57

Hajde da na trenutak zaboravimo da pričamo o oruđima čija je osnovna namena ubilačka, i da večitom pitanju čiji su bolji, jači i moćniji pristupimo na potpuno drugačiji način: estetski. Hajde da pokušamo da odgovorimo na pitanje čiji su lepši.

Pričamo, naravno, o lovačkim avionima: ruskim sa jedne strane, i američkim sa druge. Dostojevski je rekao da će lepota spasiti svet, tako da ovo pitanje nije potpuno beznačajno.

U igri su četiri lepotana, po dva sa svake strane. Sa ruske su tu Su-27 i MiG-29, a sa američke F-15 i F-16. Možete ih izabrati u paru, a možete i glasati za svakog ponaosob. Kako želite.

F-15 IGL

Američki lovački avion F-15 Igl u sklopu Izraelskog ratnog vazduhoplovstva. Foto: Wikipedia/ public domain Američki lovački avion F-15 Igl u sklopu Izraelskog ratnog vazduhoplovstva. Foto: Wikipedia/ public domain

Američki lovački avion proizveden od strane kompanije "Makdonel Daglas" (koju je krajem devedesetih kupio "Boing") namenjen je presretanju ciljeva i borbi za prevlast u vazdušnom prostoru.

Svoj prvi let je imao davne 1972. godine, a u operativnu upotrebu Američkog ratnog vazduhoplovstva uveden je četiri godine kasnije. Proizvedeno je 1.230 primeraka.

Dugo se smatrao za možda najboljeg lovca na svetu, a što se tiče NATO alijanse jedino je noviji F-22 Raptor pokazao superiornost. U toku poslednjih decenija od kako je ušao u upotrebu navodno u borbi nije izgubljen ni jedan jedini, dok je srušio 104 neprijateljske letelice (Izraelci su odgovorni za pola tih obaranja).

Amerikanci nameravaju da ga zadrže na nebu sve do 2025. godine, a to dovoljno govori o njegovom kvalitetu.

SUHOJ SU-27

Suhoj Su-27. Foto: Wikipedia/Vitaly V. Kuzmin Suhoj Su-27. Foto: Wikipedia/Vitaly V. Kuzmin

Ovo je sovjetski i ruski višenamenski lovac četvrte generacije iz konstruktorskog biroa "Suhoj", koji je namenjen, kao i generalno svi lovački avioni, za postizanje prevlasti u vazdušnom prostoru koji se ostvaruje u dopuni sa nešto manjim lovcem MiG-29, na sličan način na koji se dopunjuju njihovi nebeski suparnici F-15 i F-16.

Prvi let je izveden 1977. godine, proizvodnja je počela 1984., a u operativnu upotrebu Sovjetskog ratnog vazduhoplovstva uveden je tek 1990. Rusko ratno vazduhoplovstvo ga naravno koristi i dalje, a pored njega tu su i Kinezi, Indijci, Iranci i drugi.

Postoji mornarička verzija Su-33 (prvobitno poznata ka Su-27K) koja je zvanično uvedena u operativnu upotrebu 1998. godine, mada je tri godine ranije imao prvu akciju. Ova varijanta se proizvodi u vrlo ograničenoj seriji, i do sada je napravljeno samo 26 komada.

F-16 FAJTING FALKON

Američki lovac F-16 Fajting Falkon u sklopu Norveškog ratnog vazduhoplovstva. Foto: Wikipedia/ public domain Američki lovac F-16 Fajting Falkon u sklopu Norveškog ratnog vazduhoplovstva. Foto: Wikipedia/ public domain

Ovo je američki lovac sa jednim turbomlaznim motorom koji je proizvela kompanija "Dženeral Dajnamiks" (1993. godine je program prodat kompaniji "Lokid Martin") i koji je prvobitno zamišljen kao laki, dnevni lovac, ali koji je na kraju pretvoren u vrhunsku višenamsku borbenu letelicu. Tako je iz prve varijante koja je bila avion treće generacije transformiran u avion četvrte.

Prvi let je obavljen 1974. godine, a proizvodnja je počela četiri godine kasnije. Do sada ih je napravljeno oko 4.500, i ove godine će verovatno biti proizveden poslednji primerak.

Nije bilo razloga da se proizvodnja prekida budući da je u pitanju letelica sa rekordnim brojem novih tehnologija u sebi i sa velikom istorijskom ulogom što se razvoja ratnog vazduhoplovstva generalno tiče, zbog čega je i dalje vrlo konkurentan na tržištu. Pored Amerikanaca koriste ga vojske još dvadeset i pet zemalja.

MIG-29

MiG-29. Foto: Wikipedia/Krasimir Grozev MiG-29. Foto: Wikipedia/Krasimir Grozev

Konstruktori ovog čuvenog sovjetskog lovca praktično mitskog statusa (barem što se Srba tiče) imali su ideju da naprave letelicu koja će biti prelazna između treće u četvrtu generaciju i koja će moći da se suprotstavi američkim F-15 i F-16, te da deluje zajedno sa Su-27 u borbi za prevlast u vazduhu (zbog čega su konstruktori ova dva suparnička ruska biroa radila zajedno, kako bi se njihovi proizvodi međusobno dopunjavali).

Prvi let je obavljen na jesen 1977. godine, a proizvodnja je počela pet godina docnije. 1983. ušao je u operativnu upotrebu Sovjetskog ratnog vazduhoplovstva, do sada je proizvedeno preko 1.600 primeraka i koriste ga vojske nekoliko desetina zemalja. Još uvek se proizvodi, i to - kao i slučaju F-16 - ne treba da čudi pošto je u pitanju vrhunski borbeni avion koji je i dalje konkurentan na svetskom tržištu.

Inače, za MiG-29 vezana su dva kurioziteta. Prvi je taj što je to prvi sovjetski lovac koji je ušao u NATO snage i to preko Nemačke koja je iz vojske DDR-a nakon ujedinjenja nasledila nekoliko desetina ovih aviona (kasnije ih je prodala Poljskoj za jedan euro po avionu). Drugi je taj što je 20. maja 1989. godine sovjetski avijacijski kapetan Aleksandar Zuev nadrogirao svoje kolege tortom u kojoj je bilo sredstvo za uspavljivanje, zatim ukrao MiG-29 i prebegao u Tursku. Avion je vraćen SSSR-u, a Zuev je dobio politički azil u SAD. Ironije li, poginuo je u avionskoj nesreći 2001. godine.

(O. Š.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Više sa weba

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA