Vreme čitanja: oko 4 min.

Stručnjaci ostali bez teksta: U Indiji izbacili periodni sistem i evoluciju iz školskih udžbenika

Vreme čitanja: oko 4 min.

Periodni sistem, kao i evolucija, neće učiti đaci mlađi od 16 godina na početku nove školske godine.

Charles Darwin Čarls Darvin, 1878_Darwin_photo_by_Leonard_from_Woodall_1884_-_cropped_grayed_partially_cleaned2 Foto: Wikipedia/Leonard Darwin

U Indiji, deca mlađa od 16 godina koja se ovog meseca vraćaju u školu na početku školske godine više neće biti podučavana o evoluciji, periodnoj tabeli elemenata ili izvorima energije.

Vest da će evolucija biti isključena iz nastavnog plana i programa za učenike uzrasta od 15 do 16 godina bila je naširoko objavljena prošlog meseca, kada je hiljade ljudi potpisalo peticiju u znak protesta. Ali zvanične smernice su otkrile da će i jedno poglavlje u periodičnoj tabeli biti izbačeno, zajedno sa drugim osnovnim temama kao što su izvori energije i održivost životne sredine. Mlađi učenici više neće biti učiti o određenim temama u vezi sa zagađenjem i klimom, a za starije učenike postoje skraćeni predmeti iz biologije, hemije, geografije, matematike i fizike, prenosi časopis "Nature".

Sve u svemu, promene utiču na oko 134 miliona učenika starosti od 11 do 18 godišna u indijskim školama. Obim onoga što se promenilo postao je jasniji prošlog meseca kada je Nacionalni savet za istraživanje i obuku u obrazovanju (NCERT) - javno telo koje razvija indijski školski program i udžbenike - objavio udžbenike za novu akademsku godinu koja je počela u maju.

Istraživači, uključujući i one koji proučavaju naučno obrazovanje, šokirani su.

"Svako ko pokušava da predaje biologiju, a da se ne bavi evolucijom, ne predaje biologiju kako je mi trenutno razumemo", kaže Džonatan Ozborn, istraživač naučnog obrazovanja na Univerzitetu Stanford u Kaliforniji. "To je tako fundamentalno za biologiju."

"Periodni sistem elemenata objašnjava kako se gradivni blokovi života kombinuju da bi generisali supstance sa veoma različitim svojstvima", kaže on i dodaje da je to "jedno je od velikih intelektualnih dostignuća hemičara".

Mitili Ramčand, profesor nauke na Institutu društvenih nauka Tata u Mumbaju, Indija, kaže da je "uklonjeno sve što se tiče vode, zagađenja vazduha, upravljanja resursima".

"Ne vidim kako očuvanje vode i vazduha (zagađenje) nije relevantno za nas. Trenutno je sve više", dodaje ona. Poglavlje o različitim izvorima energije — od fosilnih goriva do obnovljivih izvora — takođe je uklonjeno. "To je malo čudno, sasvim iskreno, s obzirom na relevantnost u današnjem svetu", kaže Ozborn.

Više od 4.500 naučnika, nastavnika i naučnih komunikatora potpisalo je apel koji je organizovalo "Breakthrough Science Society", grupa za kampanju sa sedištem u Kalkuti u Indiji, da se ponovo postavi sadržaj koji se odnosi na evoluciju.

NCERT nije odgovorio na apel. Iako se oslanjao na stručne komisije da nadgledaju promene, još se nije angažovao sa roditeljima i nastavnicima da objasne svoje obrazloženje. NCERT takođe nije odgovorio na zahtev "Nature" za komentar.

Poglavlje o periodnom sistemu elemenata je uklonjeno iz nastavnog plana za učenike 10. razreda, koji obično imaju 15–16 godina. Uklonjena su i cela poglavlja o izvorima energije i održivom upravljanju prirodnim resursima.

Mali deo o doprinosima Majkla Faradeja razumevanju elektriciteta i magnetizma u devetnaestom veku takođe je izbačen iz nastavnog programa za 10. razred.

Objašnjavajući svoje izmene, NCERT navodi na svojoj veb stranici da je razmotrio da li se sadržaj preklapa sa sličnim sadržajem pokrivenim na drugim mestima, težinu sadržaja i da li je sadržaj irelevantan. Takođe ima za cilj da pruži mogućnosti za iskustveno učenje i kreativnost.

NCERT je najavio smanjenje prošle godine, rekavši da će ublažiti pritiske na studente koji studiraju onlajn tokom pandemije kovid-19. Amitab Džoši, evolucioni biolog iz Centra za napredna naučna istraživanja Džavaharlal Nehru u Bengaluruu, Indija, kaže da su nastavnici nauke i istraživači očekivali da će sadržaj biti vraćen kada se učenici vrate u učionice. Umesto toga, NCERT je šokirao sve štampanjem udžbenika za novu akademsku godinu s izjavom da će promene ostati u naredne dve akademske godine, u skladu sa revidiranom obrazovnom politikom Indije koju je odobrila vlada u julu 2020.

"Ideja iza nove politike je da naterate studente da postavljaju pitanja", kaže Anindita Badra, evolucioni biolog s Indijskog instituta za naučno obrazovanje i istraživanje u Kalkuti. Ali ona kaže da će uklanjanje osnovnih koncepata verovatno ugušiti radoznalost, a ne podstaći. "Način na koji se to radi, govoreći ’ostavi sadržaj i uči manje‘", kaže ona, "ne radiš tako".

Evolucija je prekinuta

Naučnici su posebno zabrinuti zbog uklanjanja evolucije. Poglavlje o raznolikosti živih organizama i poglavlje pod nazivom "Zašto se razbolevamo" uklonjeno je iz nastavnog plana za učenike 9. razreda, koji obično imaju 14-15 godina. Darvinov doprinos evoluciji, način na koji se fosili formiraju i ljudska evolucija su uklonjeni iz poglavlja o nasledstvu i evoluciji za učenike 10. razreda. To poglavlje se sada zove samo "Naslednost". Evolucija je, kaže Džoši, od suštinskog značaja za razumevanje ljudske različitosti i "našeg mesta u svetu".

U Indiji, deseti razred je poslednja godina u kojoj se nauka predaje svakom učeniku. O ovoj temi će učiti samo studenti koji izaberu da studiraju biologiju u poslednje dve godine obrazovanja (pre univerziteta).

Džoši kaže da procesu revizije nastavnog plana i programa nedostaje transparentnost. Ali u slučaju evolucije, "više religioznih grupa u Indiji počinje da zauzima stavove protiv evolucije", kaže on. Neki članovi javnosti takođe smatraju da evolucija nije relevantna izvan akademskih institucija.

Aditia Mukerdži, istoričar sa Univerziteta Džavaharlal Nehru u Nju Dehliju, kaže da promene u nastavnom planu i programu pokreće Raštrija Svajamsevak Sang (RSS), masovna volonterska organizacija koja ima bliske veze sa vladajućom indijskom partijom Baratija Džanata. RSS smatra da je hinduizam ugrožen od strane drugih indijskih religija i kultura.

"Postoji pomak od racionalnog razmišljanja, protiv prosvetiteljstva i zapadnih ideja" u Indiji, dodaje Sučeta Mahadžan, istoričar sa Univerziteta Džavaharlal Nehru koji sarađuje sa Mukerdžijem na proučavanju uticaja RSS-a na školske tekstove. Evolucija se sukobljava sa pričama o stvaranju, dodaje Mukerdži. Istorija je glavna meta, ali "nauka je jedna od žrtava", dodaje ona.

• Неша

7. jun 2023 | 18:42

Када сам ја пре много година ишао у школу није се учила "еволуција" већ "теорија еволуције". У питању је само једна теорија без неких великих убедљивих доказа. Оно што сигурно знамо је да задњих бар хиљаду година ништа није само од себе еволуирало. О периодном систему незнам много. Негде сам прочитао да је на почетку у њему био и "етар" који и Тесла често помиње али је у неком је избачен. Ако је постојала у периодном систему једна грешка можда их има и више. Можда Индијци нешто знају што ми не знамо или се од нас крије. Што се енергената тиче теорију да је нафта органског биолошког порекла и да је ограничен ресурс је дао Ломоносов. Количине до сада искоришћене тешко могу потврдити ту теорију. Колико је диносауруса требало да поклопи земља у некој катастрофи за толико милијарди барела нафте. Иначе нафту сада праве и из шкриљаца ?Теорија о емисији CO2 као узрочнику глобалног отопљења је нај лабавија. Много научника доказује да је кроз време периодично било и отопљења и ледених доба. О томе је писао и Миланковић и радио прорачуне. Географију учимо гледајући мапе рађене по Меркаторовој пројекцији. На мапама су земље на северу представљене по површини веће него што јесу а око екватора мање. Када погледамо глобус Гренланд изгледа доста већи од Африке у стварности је 14 пута мањи. Већина људи има потпуно погрешну слику о величини држава и континената. Можда су Индијци у праву. Можда тек старији ђаци могу да схвате да су многе ствари које учимо само претпоставке а не догме.