• 0

Na letovima nije sve tako očigledno: Za ove skrivene sigurnosne cake u avionu niste znali

Zašto postoji piksla u avionu ako je pušenje zabranjeno pre više od tri decenije? Čemu služe rupe na prozorima? Šta predstavlja crni trougao iznad vaših glava? Otkrivamo vam zbog čega u putničkim letelicama postoje određene stvari i koja je njihova svrha

  • 0

U svakom avionu postoje stvari koje su namenjene sigurnosti putnika - od sedišta koja su otporna na plamen do skrivenih brava u WC-u. Mnogi ne znaju ni šta sve sadrži avion kojim lete, a ukoliko su primetili ove detalje, nisu znali čemu oni tačno služe ni kako funkcionišu, piše Biznis insajder.

Žute kuke

U slučaju da pilot mora da sleti u vodu, bićete srećni što postoje žute kuke. Njihov broj na krilima aviona varira od letelice do letelice, ali sve one imaju za cilj sigurnost putnika. One služe da se putnici pričvrste i privuku do krila tokom sletanja na vodu. Ove kuke služe i za vezivanje čamaca za spasavanje kako oni ne bi otplutali od mesta pada aviona.

Generatori kiseonika

U avionu ne postoje rezervoari za kiseonik – oni su previše teški i glomazni, pa nisu praktični za letelice. Umesto toga, u tablama koje su smeštene iznad glava putnika nalaze se hemijski generatori kiseonika. To su mali kanisteri koji sadrže natrijum hlorat, barijum peroksid i malu količinu kalijum perhlorata. Kada se ova tri jedinjena pomešaju, hemijskom reakcijom oslobađa se kiseonik.

Avion, putnici

Foto: Pixabay

Nezapaljivi jastučići

Ulošci u sedištima aviona služe kao sredstvo koje omogućava plutanje, ali da li ste znali da su otporni na vatru? Takva sedišta uvedena su u avione posle testa za prvu Apolo misiju na Mesec, 1967, kada su tri astronauta nastradala u kapsuli koju je zahvatila vatra. Istraga je pokazala da je kabina bila puna zapaljivih materijala, uključujući i penu iz uložaka sedišta. Zbog toga je NASA izvršila seriju istraživanja kako bi prekrila zapaljive stvari materijalima otpornim na plamen. To je primenjeno i u pravljenju sedišta aviona, čime se spašava 20-25 života godišnje.

Crni trougao

Iznad nekih sedišta možete videti crni trougao. On zapravo označava „sedište Vilijama Šatnera“. To je referenca na epizodu serije „Zona sumraka“ iz 1963, u kojoj Šatner vidi gremlina na krilu aviona. Ovi trouglovi ukazuju posadi na to koji prozori imaju najbolji pogled na krila aviona u slučaju da zakrilci zakažu i da mora iznutra da se pogleda kako funkcionišu.

Mala rupa na prozoru

Verovatno ste primetili male rupe na prozorima aviona. One su neophodne u letelicama jer sprečavaju pucanje stakla i nazivaju se „protočne rupe“. Vazdušni pritisak u avionu mnogo je veći nego napolju, što bi moglo da dovede do pucanja stakla da nema ovih malih otvora. Prozori u avionu imaju zapravo tri okna: spoljašnje, koje reguliše pritisak, srednje, koje postoji za slučaj da spoljašnje zakaže, i unutrašnje, koje sprečava putnike da naprave štetu na druga dva okna. Rupa takođe propušta vlagu kako se prozori ne bi zamaglili ili zamrznuli.

Prozor od aviona

Foto: Pixabay

Skrivena brava u WC-u

Da li ste znali da članovi posade mogu da otvore vrata WC-a čak i ako ste ih vi zaključali? Na većini vrata na toaletima u avionima postoji mala tabla na kojoj piše „WC“. Ispod te table nalazi se reza koja otključava vrata sa spoljašnje strane. Ovo omogućava članovima posade da uđu u WC u slučaju opasnosti.

Piksla

U toaletu aviona sigurno ste videli pikslu. Iako je pušenje u avionima zabranjeno osamdesetih godina i strogo se kažnjava, u avionu moraju da postoje piksle zbog propisa o stvarima koje je letelica mora da sadrži. Kante za otpatke su pune zapaljivih materijala, pa ukoliko putnik odluči da prekrši zakon i zapali cigaretu, sigurnije je da baci opušak u pikslu nego sa ostalim smećem, jer bi mogao da izazove požar.

(V.T.)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima