Pre 90 godina otkrivena je 9. planeta Sunčevog sistema, koja zapravo to i nije

U avgustu 2006. godine Plutonu je zvanično ukinut status planete, ali u srcima mnogih ljubitelja kosmosa on će to još dugo biti

Pluton, za koji se nekada verovalo da je deveta planeta, otkrio je astronom Klajd Tombo u opservatoriji Lovel u Arizoni, piše „History“.

U postojanje nepoznate, devete planete, prvi je posumnjao Persival Lovel, koji je pretpostavio da kolebanje u orbitama Urana i Neptuna nastaje gravitacionim delovanjem nepoznatog planetarnog objekta. Lovel je izračunao približnu lokaciju moguće devete planete, ali bezuspešno je za njom tragao više od decenije.

Međutim, 1929. godine, korišćenjem proračuna Persivala Lovela i Vilijama Hendrija Pikeringa kao reference, potraga za Plutonom nastavljena je u opservatoriji Lovel u Arizoni. Na kraju, 18. februara 1930. godine Klajd Tombo je otkrio sićušnu, daleku planetu koristeći novu astronomsku tehniku fotografskih ploča u kombinaciji s trepćućim mikroskopom.

Njegovo otkriće potvrdilo je i nekoliko drugih astronoma, a na rođendan Persivala Lovela - 13. marta 1930, otkriće Plutona je javno objavljeno. Ovaj datum je takođe predstavljao i godišnjicu otkrića Urana, jer je 13. marta 1781. Vilijam Heršel otkrio sedmu planetu Sunčevog sistema.

Sa površinskom temperaturom koja je procenjena na oko -218 stepeni celzijusa, Pluton je dobio rimsko ime za boga podzemlja u grčkoj mitologiji. Prosečna udaljenost Plutona od Sunca iznosi oko 6,4 milijardi kilometara, a potrebno je oko 248 godina da Pluton napravi pun krug oko Sunca. Takođe, Pluton ima najeliptičniju i najnagnutiju orbitu od svih drugih planeta, a u najbližoj tački ka Suncu prolazi unutar orbite Neptuna, osme planete.

Nakon otkrića Plutona, neki astronomi su se zapitali da li ova planeta ima dovoljnu masu da može da utiče na orbite Urana i Neptuna. Godine 1978, Džejms Kristi i Robert Harington otkrili su Plutonov mesec Haron, za koji je utvrđeno da ima prečnik od 1.186 kilometara, što je više od polovine Plutonovog prečnika koji iznosi 2.298 kilometara.

Smatralo se u to vreme da Pluton i Haron čine sistem dvostruke planete, koji je imao dovoljno mase da izazove kolebanje u Uranovoj i Neptunovoj orbiti. Međutim, u avgustu 2006. godine, Međunarodna astronomska unija objavila je da se Pluton više neće smatrati planetom, zbog novih pravila koja navode da planete moraju „očistiti komšiluk oko svoje orbite“. Pošto se Plutonova duguljasta orbita preklapa sa Neptunovom, on je tada diskvalifikovan iz kategorije planeta.

Video: Žene prvi put samostalno u svemiru