0

Kako erupcija vulkana izgleda Rusima i Amerima koji nas posmatraju iz Međunarodne svemirske stanice u Zemljinoj orbiti

Maunt Klivlend je simetrični stratovulkan na aljaskanskim Aleutskim ostrvima, jedan od najaktivnijih u tom arhipelagu. Posebno je opasan za civilni vazduhoplovni saobraćaj zato što se nalazi na trasi koja ide preko Pacifika a sve češće izbacuje guste stubove pepela

Maunt Klivlend, aktivni vulkan na aljaskanskim Aleutskim ostrvima, izbacuje gust stub pepela 23. maja 2006. godine. Snimljeno iz Međunarodne svemirske stanice. Foto: Wikimedia Commons/earthobservatory.nasa.gov

Maunt Klivlend spada u red najaktivnijih vulkana na aljaskanskim Aleutskim ostrvima, od preko sedamdeset pet njih. Ne samo što je u poslednjih 230 godina eruptirao nekoliko desetina puta, nego se čini da se to dešava sve češće i češće: 2001, 2005, tri puta 2006, 2007, tri puta 2009, dva puta 2010, tri puta 2012, 2013, nekoliko puta 2014. i 2015, jednom 2016. godine.

Najveća novija erupcija je bila ona iz 2001. kada je Klivlend proizveo stub pepela visok dvanaest kilometara; 2011. došlo je do šest eksplozija koje su uništile kupolu. Inače je u pitanju gotovo simetrični stratovulkan visok 1.730 metara koji zbog svoje zabačenosti nije lako pratiti i posmatrati, pa se stručnjaci uglavnom oslanjaju na satelitske snimke.

Treba napomenuti i da je Klivlend opasan po civilni vazduhoplovni saobraćaj, jer se nalazi na pacifičkoj trasi kojom se kreću brojni međunarodni letovi, koji prolaze nedaleko od njega, a vulkanski pepeo koji izbacuje može da ošteti osetljivu avionsku opremu i senzore. Taj problem nema Međunarodna svemirska stanica, čija je posada načinila ovu sliku stuba pepela koji se digao iz ove planine tokom jedne od tri erupcije 2006. godine, tačnije 23. maja. MSS se nalazi u niskoj Zemljinoj orbiti na 330 do 435 kilometara visine, tako da za njih „nema zime“ što se ovoga tiče.

Uspeli smo da ustanovimo da su posadu Međunarodne svemirske stanice u tom trenutku činili ruski kosmonaut Pavel Vinogradov, američki astronaut Džefri Vilijams i nemačko-evropski Tomar Rajter; svoj trojici je to bio drugi svemirski let, a Rajteru i poslednji. Ne znamo ko je tačno autor slike, ali moguće da je Vilijams; ne samo što je sliku objavila Nasa, nego je on prijavio erupciju pre nego što je Aljaskanska vulkanska opservatorija znala za nju. Spektakularno je ovako nešto gledati sa nebesa.

(P. L.)

Tagovi: Aleutska ostrva, Aljaska, Erupcija, Maunt Klivlend, Vulkan, Vulkanska erupcija

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Iz kog razloga milioni katolika već hiljadu godina odlaze na hodočašće u Santijago de Kompostelu

Ko je bio Smail-aga Ćemalović, čovek spaljen u Jasenovcu: „Bosna i Hercegovina će ostati deo Srbije dokle ima i jednog ne samo Šumadinca nego uopšte Srbina u ovoj državi“

Istorijska čitanka: Ruski car radio kao tesar na holandskom brodogradilištu pa po povratku u Rusiju uveo porez na bradu

Zašto su nekada vojskama prosti balvani služili kao topovi

Nemački kolor-snimci osvajanja Francuske: Ovo su bili dani kada su delovali nepobedivo. Godinu dana kasnije su krenuli na Ruse...

Jedina zemlja u kojoj možete biti na četiri mesta u isto vreme: 11 neobičnih činjenica iz američke geografije

Šofer novosadskog trgovca 1930. pregazio babu, policija utvrdila da je baba kriva i - nikom ništa

Japanski listovi su od 1941. do 1945. godine svakog osmog dana u mesecu na naslovnim stranama štampali objavu rata Americi. Zašto?

FOTO-UBOD: Čudesni pogled na Hor Virap, jermenski manastir na najspektakularnijem mestu na svetu

Prizor koji potpuno zbunjuje posmatrača: Gde prestaje „realnost“ a počinje umetnost?

Istorijska čitanka: Zašto pet uzastopnih rimskih papa nije kročilo van zidina Vatikana od 1870. pa do 1929. godine

Ovo nisu pikseli nego satelitski snimak, ali nema šanse da pogodite čega. Nisu vanzemaljci!

Pravi samuraj uslikan u poslednjem trenutku, baš pre nego što će njegov stalež biti skroz uništen

Velike misterije univerzuma: Na šta vam ovo liči, na glavu konja ili kobre? Naučnici se slažu, ali mi nismo baš sigurni

11 veličanstvenih razloga zbog kojih bi trebalo da padnete na kolena pred Prirodom

Velški beskućnik koji je nasamario Hitlera, celu Vrhovnu komandu Vermahta i lukavog Kanarisa, a Benita Musolinija srušio sa vlasti

Kako je „moćni i plemeniti narod Velike Britanije“ pomogao Srbima u Prvom svetskom ratu: Tada smo bili zahvalni, danas sve relativizujemo i nipodaštavamo

Jezero lave izgleda kao otvorena rana u zemlji koja neprestano ključa i preti

Dala je svoj život negujući Srbe: Medicinska sestra iz Škotske je preživela povlačenje preko Albanije, pa umrla u Predejanu (FOTO)

Ako su Nemci Beograd sravnili sa zemljom, kojom rečju onda opisati ono što su uradili nesrećnom Roterdamu?

Ruska pomoć Srbiji tokom Velikog rata: Šta je o tome pričao general Viktor Artamonov, tada vojni izaslanik u našoj zemlji

Najlepše selo u Engleskoj, krasi svaki britanski pasoš, a najpoznatije po tome što iz njega ne potiče niko poznat

Ova slika je u kategoriji najtužnije na svetu, iako na prvi pogled nije očigledno zbog čega

Srbin među prvim žrtvama borbe protiv fašizma: Fudbalski reprezentativac, pilot i pravnik, kod nas zaboravljen a slavljen širom sveta (FOTOGRAFIJE)

Nekada su Danska, Švedska i Norveška bile u uniji. Ako bi Sever ponovo stao pod jedan barjak, koliko bi im moćna bila zajednička država?

Staljin nudio savezništvo Engleskoj i Francuskoj osam dana pre pakta sa Hitlerom, ovi se nećkali a sudbina sveta bila zapečaćena

Fantastičan tajmleps razvitka Dubaija: Kako je malena arapska varoš iz 1960. godine postala današnja svetska metropola (VIDEO)

Najbrutalnija politička karikatura u istoriji našeg novinarstva nastala pre 90 godina (FOTO)

On je danski Renato, iz nabujale vode spasao je više od 200 ljudi: Ni oluja nije mogla da ga spreči (FOTO)

Ko je Avdo Karabegović čiju šabačku ulicu žele da preimenuju u Šabana Šaulića: Bio je pesnik, učitelj i jedan od najznamenitijih Srba muslimana svog doba

Da li je ova najskromnija srpska vladarska zadužbina — najhrišćanskija i najlepša? (FOTO)

Najveća Hitlerova glupost nije bila napad na Sovjetski Savez već ono što je uradio šest meseci kasnije

Kako se Britaniji ovih dana kao bumerang vraća 15 miliona indijskih mrtvih i raseljenih od pre sedam decenija

Velika tragedija ruske crkve: Kako je mitropolit, optužen da je agent KGB, pao mrtav tokom prijema kod pape u Vatikanu

Sve bolesti nacističke Nemačke sabrane na jednoj jedinoj karti od koje se ledi krv u žilama

Kako su se projugoslovenski Hrvati usred Rusije 1917. pretvarali da su Srbi jer „o Hrvatima nije nitko imao ni pojma“

Užasi robovlasništva: Slika zbog koje čovek mora da bude nečovek pa da istakne zastavu Konfederacije

FOTO-UBOD: Šta vidite na ovoj slici? Ili, šta mislite da vidite na ovoj slici?

Postoji jeziva simbolika u tome što se statua majke sa mrtvim sinom nalazi tačno ispod okulusa na vrhu kupole