≫ 

Ove tajne o letenju avionom verovatno ne znate, stjuardese više nećete gledati istim očima

"Insajder" otkriva neke tajne kojih je verovatno malo ko svestan.

  • 1
avion Foto: Pexels

Bilo da avionom letite jednom godišnje ili jednom nedeljno, velika je šansa da i dalje postoje neke pojedinosti oko letenja za koje niste čuli.

Maske sa kiseonikom pomoć pružaju svega 15 minuta

Ovo može da zazvuči zastrašujuće, ali maske sa kiseonikom opremljene su tako da kiseonik otpremaju između 12 i 15 minuta.

Međutim, nema razloga za nervozu. Pilotu je obično potrebno manje vremena da spusti avion na sigurnu visinu nego što je maskama potrebno da se potroše. Važno je da masku stavite preko nosa i usta što je pre moguće, inače rizikujete da se svega 30 sekundi nakon iznenadnog pada pritiska onesvestite.

Zvukovi koje čujete tokom leta su zapravo tajni kodovi

Posada aviona obično koristi zvučne signale za komunikaciju, i ove poruke najčešće ne sadrže ništa uzbudljivo. One mogu nositi razne informacije – od broja obroka za putnike koji je preostao, do turbulencija koje će uslediti na ruti.

U retkim situacijama, ova „zvona“ bi mogla biti signal iz pilotske kabine da se dešava nešto nepredviđeno i opasno, ili da će se promeniti ruta leta.

Tehnički je nemoguće umreti tokom leta

Iako su posade aviona obučene za osnovnu prvu pomoć, a neke su čak kvalifikovane za obavljanje reanimacije, većina letova nema članove osoblja koji su kvalifikovani za proglašenje vremena smrti.

To znači da, u pravnom smislu, tehnički ne postoji smrt tokom leta, jer se vreme smrti proglašava tek nakon sletanja.

Kontrola letenja, avion, aerodrom Foto: Shutterstock

No, ukoliko neko umre, najverovatnije će biti ostavljen na sedištu

Ako neko umre tokom leta, ne postoji posebno mesto na koje će njegovo telo biti smešteno dok avion ne sleti.

U većini slučajeva, preminuli putnik ostaće zadržan na svom sedištu, osim ukoliko na samom letu ne postoji dovoljno slobodnih spojenih sedišta kako bi bio položen. Putnik će u takvoj situaciji najčešće biti pokriven pokrivačem.

Toaleti aviona mogu se otključati spolja

Spoljašnji mehanizam za zaključavanje koji je najčešće sakriven ispod znaka za zabranjeno pušenje na vratima, nudi mogućnost da se sa spoljašnje strane pristupi elementima u toaletu. Iako možda deluje čudno, ovi elementi se iz sigurnosnih razloga otključavaju spolja.

Možda ne biste želeli da pijete vodu iz aviona

Čak i ako niste opsednuti mikrobima, možda ćete želeti dvaput da razmislite pre nego što poručite čaj ili kafu u avionu.

Prema testiranju koje je sprovela Agencija za zaštitu životne sredine 2004. i 2012. godine, voda za piće na više od 10% aviona bila je pozitivna na kaliform, potencijalno štetne bakterije koje se pronalaze u ljudskom izmetu.

Iako sam kaliform ne predstavlja ozbiljnu opasnost, on je često pokazatelj da su tu prisutni drugi opasni mikroorganizmi.

Iako EPA danas zahteva da se jednom godišnje testira snabdevanje vodom u avionu, svaka stjuardesa će vam reći da bi bilo bolje da izbegavate vodu iz aviona.

Zatamljivanje svetla ima za cilj da pripremi oči za moguću evakuaciju

Ne, posada ne pokušava da vas uspava kada priguši svetla u avionu. Zatamljivanje se vrši tako da su oči putnika već prilagođene tami, u slučaju da nešto pođe po zlu tokom poletanja ili sletanja.

Posada aviona nije plaćena za posao obavljen van leta

Posada aviona je plaćena po satu, ali njihova satnica počinje da se računa tek kada se vrata aviona zatvore, neposredno pred let. Isto tako, satnica prestaje da se računa čim se vrata otvore nakon sletanja.

Drugim rečima, sve vreme koje stjuardese potroše na pripremu aviona, ukrcavanje putnika, obavljanje sigurnosnih inspekcija i pomaganje putnicima prilikom izlaska – nije plaćeno.

Mnoge avio-kompanije u Evropi kompenzuju ovo tako što osoblju leta uplaćuju dodatak na platu koji je oslobođen poreza.

Avion Foto: Pixabay

Smete da tražite celu limenku soka

Neke avio-kompanije sok služe u plastičnim čašama. Međutim, u 9 od 10 slučajeva, ukoliko zatražite celu limenku, dobićete je bez ikakvih dodatnih troškova. Dakle, sve što je potrebno je da – pitate.

Kapetan aviona ima velika ovlašćenja

Propisi daju pilotima puno ovlašćenja sve dok su vrata aviona zatvorena. Pilot može nekom putniku izreći određene sankcije, čak i napisati novčane kazne ili sprečiti putnika da uđe u avion ukoliko izgleda bolesno. Pilot je vrhunski autoritet u avionu, i ono što on naredi, mora se ispuniti.

Vaša avionska karta sadrži mnogo skrivenih informacija

Iako tekst na vašim kartama na prvi pogled nema mnogo smisla, on krije mnoštvo zanimljivih i potencijalno uznemirujućih podataka.

Prva dva slova ispred broja leta odnose se na avio-kompaniju. Numeracija koja sledi je zapravo pokazatelj u kom pravcu će se leteti. Neparni brojevi označavaju da će se leteti prema jugu, dok parni brojevi znače let prema zapadu.

Dalje, broj od šest cifara je referenca za rezervaciju ili zapis o imenu putnika. Ovaj mali kôd se može koristiti na mreži za pronalaženje svega, od vašeg odredišta do vaših godina i podataka o kreditnoj kartici.

Stočići na sedištima su najčešće najprljavije stvari u avionu

Stočić koji obarate kako biste stavili hranu i piće na njega je verovatno najprljavija stvar u avionu. Čiste se jednom dnevno, a najčešće tokom noći kada avion nije u funkciji.

Preporučuje se da putnici sa sobom nose vlažne maramice kako bi obrisali svoj stočić, jer putnici na njemu rade gotovo sve – od balavljenja do menjanja pelena.

Avion duga Foto: Profimedia

Posada leta ne sme da se zabavlja tokom pauza od leta

Federalini propisi strogo zabranjuju posadama da konzumiraju alkohol i do osam sati pre leta, a pravila avio-kompanija još su i stroža.

Članovi posade obično na brzinu nešto prezalogaje i dokopaju se kreveta nakon sletanja, jer su kazne za one koji budu uhvaćeni u pijanom stanju ili u stanju mamurluka izuzetno velike.

- Možete stići na let i zateći nekoga ko je tu da bi vas testirao. Sa tim se nije šaliti – rekla je bivša stjuardesa Šoun Ketlin.

Vaša stjuardesa može biti i vaša babica

Stjuardese nisu samo vaši konobari na nebu – one znaju mnogo više od toga. Obuka za stjuardesu uključuje brojna tehnička i sigurnosna znanja.

Praktični testovi mogu uključivati i učenje kako ugasiti požar, dijagnostifikovati različita stanja, mobilisati slomljene udove, zaustavljanje krvarenja iz nosa i čak – kako poroditi trudnicu.

Neke obuke stjuardesa teže su nego ispiti na fakultetima

Na primer, trening programi u kompaniji „Delta Airlines“ izuzetno su teški.

U 2016. godini prihvaćeno je samo 1% od 150.000 prijavljenih za Deltin program. Poređenja radi, stopa prihvatanja na Harvard Univerzitetu za 2016. godinu iznosila je 5,2%.

(G.S.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA