Telegraf- Vesti

Vlada obezbedila novac za otpremnine u "Jatu", hitna nabavka aviona na lizing

Broj zaposlenih koji žele da uz otpremninu odu neće biti ograničen, a novac je obezbeđen sa razdela Ministarstva za rad i socijalnu politiku

Vlada Srbije usvojila je kratkoročne mere za stabilizaciju finansijske situacije “Jat ervejza”, od kojih je najznačajnija obezbeđenje novca za otpremnine viškova zaposlenih, a doneta je i odluka o hitnoj nabavci aviona na lizing.

Broj zaposlenih koji žele da uz otpremninu odu iz “Jata” neće biti ograničen na oko 600, kako je prvobitno predviđeno biznis-planom za 2013. Umesto toga, Radna grupa juče je predložila, a Vlada prihvatila, da iz “Jata” može da ode onoliko zaposlenih koliko to želi.

- Što ih se više prijavi, to će biti bolje za “Jat” – jedan je od komentara koji se juče prilikom rasprave o sudbini “Jata” u Nemanjinoj 11 mogao čuti.

Novac za otpremninu neće, kažu, biti problem. Kako saznaje “Blic”, on je obezbeđen sa razdela Ministarstva za rad i socijalnu politiku, na kome je za različite socijalne programe iz budžeta planirano 1,6 milijardi dinara. Deo tih sredstava iskoristiće se za otpremnine radnika “Jata”.

Pošto je zaključeno da “Jat” sa postojećom flotom od 14 aviona, od kojih leti samo sedam, ne može da radi, Vlada je zaključila da treba hitno nabaviti tri do četiri aviona na lizing. Koji će avioni biti iznajmljeni, zavisiće isključivo od “Jata”, kome je data sloboda izbora.

Do sada su se pominjali “Erbasovi” i “ATR”-ovi avioni. Potpisivanje memoranduma o razumevanju sa “Erbasom”, koji predviđa kupovinu četiri aviona tipa “A320″, moraće da sačeka donošenje strategije za “Jat”, koju bi Vlada Srbije trebalo da usvoji u narednih nekoliko nedelja.

Tek nakon toga će tim koji bude imenovala Vlada početi pregovore sa “Erbasom” o revidiranju ugovora iz 1998. godine, koji predviđa kupovinu osam aviona. “Erbas” je ranije upozorio da će, ukoliko do kraja februara ne budu počeli ozbiljni pregovori, isporuka aviona biti odložena minimum jednu godinu, pa bi umesto 2015, kako to predviđa biznis-plan za “Jat”, stigli tek 2016.

Jedan od najvećih problema domaćeg avio-prevoznika, pored viška zaposlenih i stare flote, jesu dugovanja od 5,5 milijardi dinara, u najvećoj meri “Jat tehnici” i Aerodromu “Nikola Tesla”.

Zaključeno je da “Jat” u tim odnosima ima nepovoljan status jer usluge Aerodroma i “Jat tehnike” plaća više nego bilo koja druga strana kompanija. Zbog toga će kao jedna od kratkoročnih mera za stabilizaciju “Jat ervejza” biti i redefinisanje odnosa s ta dva preduzeća.

Iako se prethodnih meseci kao idealno rešenje za “Jat” navodilo osnivanje nove kompanije koja bi bez dugova i na zdravim osnovama mogla da radi, od toga se, ipak, odustalo. Procenjeno je da bi to mnogo koštalo i da bi bila veća šteta nego korist. Osim toga, čak i kada bi država preuzela dugove “Jata”, njih na kraju ne bi imao ko da plati.

(Telegraf.rs / Izvor: Blic)