KAKO NAS DERU: Dok dođe do police, roba poskupi čak 150 odsto

Roba, dok dođe do potrošača, promeni više posrednika, što uvećava njenu cenu. Deo zarade ide uvoznicima, distributerima, prodavcima, a ceh potrošaču

  • 6

Dok stigne do potrošača, roba u Srbiji, po pravilu, promeni više posrednika, a svako uzme svoj "deo kolača". To podiže cene namirnica, pa je kod nas sve neopravdano skupo i na pijacama i u prodavnicama, zbog čega smo primorani na to da skoro polovinu mesečnih primanja trošimo samo na hranu.

U cenu robe, nije tajna, ugrađuju se svi u trgovinskom lancu, od proizvođača, dobavljača, pa do distributera i raznih zastupnika. U jeku sezone dešava se da cene povrća i voća na tezgama budu paprene. Pojedine procene govore da na putu do kupca roba poskupi od 50 do čak 150 odsto. A nestabilno ekonomsko tržište, kakvo je u našoj zemlji, ide u prilog onima koji lako nađu način da zarade.

- To je sve rezultat loše privrede, koja je uništena dobrim delom i privatizacijom proteklih godina. Umesto otvorenog tržišta i konkurencije, dobili smo zatvoreno, gde učesnici nisu dozvolili da se razvije prava konkurencija. Još pre deset godina najavljivan je dolazak "Kore" i drugih vodećih "igrača", ali to se nije dogodilo. U takvoj situaciji stvaraju se uslovi za veliki rast cena, jer država nije stvorila ambijent gde je istinska konkurencija moguća - kaže Danilo Šuković, ekonomista.

Koliki put "prevali" roba od proizvođača do kupca, zavisi od više faktora. Veliki proizvođači često imaju svoju prodajnu mrežu, a veliki trgovinski lanci i sopstvenu proizvodnju, pa svoju robu direktno prodaju potrošačima.

- Direktna prodaja kod nas, nažalost, nedovoljno utiče na formiranje nižih cena, jer svi koriste stanje na tržištu da uvećaju svoje profite. Više posrednika u prometu utiče na brži rast cena, a ceh uvek plaćaju potrošači. To je i znak poremećaja na tržištu i nespremnosti vlade da nametne fer konkurenciju - tvrdi Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača.

Još teža je situacija, kaže Bogosavljević, u proizvodnji i prodaji mesa.

- Poznato je da su proizvođačke cene pojedinim proizvodima od mesa dva do tri puta manje od maloprodajnih cena. Od razlike između maloprodajne i proizvođačke cene pokriva se porez na dodatu vrednost i marža i ostvaruje se zarada, koja je veća i od proizvođačke cene. Ako se ovome dodaju beskamatna kreditiranja trgovaca od proizvođača, kroz odložena plaćanja i prva punjenja novootvorenih objekata, formira se potpunija slika o stanju na tržištu - dodaje Bogosavljević.

KAKO RASTU CENE    

* Čajna kobasica Nabavna cena 350 - 450 Prodajna cena 800 - 1.000

* Svinjsko mesa Nabavna cena 230 - 310 Prodajna cena 400- 580

* Slanina Nabavna cena 280 - 420 Prodajna cena 750 - 980

* Jaja Nabavna cena 8 - 10 Prodajna cena 12 - 18

(Telegraf.rs / Izvor. Večernje novosti)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • aleksej

    15. april 2013 | 07:23

    kaze u tekstu polovinu primanja trosimo na hranu....vece gluposti jos nisam cuo...sa polovinom moze da se jede 7 dana i ni minut vise(govorim o prosjecnoj plati sto je oko 250e)

  • Desko

    14. april 2013 | 23:54

    Welcome to serbia...

  • Micko

    15. april 2013 | 02:57

    Pa lopovima nikad dosta pa moraju više da kradu...ko da su im politicari rod...a mi siroti imamo para na bacanje! Za jogurt,grisine i Jafu i to mi je luksuz!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA