0

Agresivno ubija ćelije sa oštećenom DNK: "Zombi gen" je ponovo uskrsao i može biti najjači lek za lečenje raka

Ljudi imaju samo jednu kopiju tog gena, a slonovi ih imaju čak dvadeset. Te kopije su se pojavile zahvaljujući neurednim mutacijama kod predaka

Naučnici istražuju rak, ili nedostatak istog, kod velikih životinjama već 50 godina, a nedavno je došlo do velikog otkrića, rak se kod nekih životinja ne pojavljuje zahvaljujući jednom, do nedavno, uspavanom genu. Prema objašnjenju naučnika, slonovi su vrsta koja bi često trebala da dobija rak. Sve ćelije u telu ogromnih slonova su potekle od jednog oplođenog jajašca, a svaki put kad se ćelija deli, postoji šansa da će mutirati i da će dovesti do raka. Što znači da bi slonovi trebali da imaju više šanse za razvoj raka, od drugih životinja.

Odvratno, ali mega popularno: 10 najbizarnijih vrsta hrane koju teško da biste probali (FOTO)

Međutim, neka istraživanja pokazuju da se rak kod slonova ređe pojavljuje, nego kod ljudi. Tim istraživača je otkrio šta može biti delimično rešenje ove misterije: slonovi se štite jedinstvenim genom, nazvanim LIF6, koji agresivno ubija ćelije čija je DNK oštećena. Smatraju da je tokom evolucije kod slonova taj gen postao pasivan. Ali  da je nekako uskrsao, poput zombija i pokazao se izrazito korisnim.

Neka istraživanja pokazuju da se rak kod slonova ređe pojavljuje Foto: Pixabay.com

Vinsent J. Linč, evolucioni biolog na Univerzitetu u Čikagu i koautor članka, objavljenog u medicinskom časopisu "Cell Reports" je izjavio da razumevanje kako se slonovi bore protiv raka može biti nadahnuće za razvoj novih lekova.

- To bi nam moglo reći nešto značajnije o raku kao procesu u telu. A, ako budemo imali sreće, moglo bi nam dati uvid u to kako treba lečiti rak kod ljudi. - objasnio je dr Linč.

Naučnici istražuju rak, ili nedostatak istog, kod velikih životinja od sedamdesetih godina prošlog veka. Poslednjih godina neki istraživači su počeli da sprovode detaljna istraživanja gena i ćelija tih vrsta, tražeći nove načine za borbu protiv te bolesti. Neka od prvih istraživanja su se usredotočila na dobro proučavani antitumorski gen nazvan p53. On stvara protein koji može osretiti kada nastaju oštećenja na DNK. U tom slučaju protein se prebacuje na niz drugih gena.

Oštećena ćelija može može reagovati popravkom oštećenih gena ili može počiniti samoubistvo, tako da njeni potomci ni ne dobiju šansu da prenesu nove mutacije. 2015. godine dr Linč i njegovi kolege su otkrili da su slonovi razvili neobične p53 gene. Ljudi imaju samo jednu kopiju tog gena, a slonovi ih imaju čak dvadeset. Istraživači na Univerzitetu u Juti su došli do istog zaključka nezavisno od Linčovog istraživanja.

Oštećena ćelija može može reagovati popravkom oštećenih gena Foto: Pixabay.com

Oba tima su uočila da kod slonova roj p53 gena agresivno odgovara na pojavu oštećenih DNK ćelija. Njihova tela ni ne pokušavaju da obnove oštećenu ćeliju, već ju u potpunosti uništavaju. Nakon uspeha, tim dr Linča je nastavio da traži gene koji se bore protiv raka i pronašli su još jedan gen, koji su nazvali LIF6, za koji se ispostavilo da ga imaju samo slonovi. Kao odgovor na oštećene ćelije, kod slonova se gen p53 prebacuju na gen LIF6 i kod njega stvaraju proteine koji onda u telu prave haos.

Eksperimenti dr Linča su otkrivli da se LIF6 proteini kreću prema mitohondrijima, otvaraju otvore u njima, dopuštajući molekulima da se izliju. Molekuli iz mitohondrija su otrovni i izazivaju smrt oštećene ćelije.

- Ovo saznanje je bitan deo slagalice, ali potrebno je još mnogo istraživanja koja bi potvrdila funkcionalnost gena LIF6. Sa druge strane, ovo je fantastično otkriće. - izjavio je dr Džošua D. Šifman, pedijatrijski onkolog na Institutu za rak "Huntsman" na Univerzitetu u Juti.

Ispostavilo se da gen LIF6 ima bizarnu prošlost. Svi sisari nose sličan gen, nazvan samo LIF. U ljudskim ćelijama se obavlja nekoliko različitih aktivnosti, kao što je slanje signala iz jedne ćelije u drugu. Ali, skoro svi sisari, uključujući i ljude,  imaju samo jednu kopiju LIF-a. Jedini izuzetak  od toga pravila su slonovi i njihovi bliski srodnici, kao što su morske krave i slično. Ti sisari imaju nekoliko primeraka LIF-a, gde ih slonovi imaju čak deset. Te kopije su se pojavile zahvaljujući neurednim mutacijama u precima morskih krava i slonova pre više od 80 miliona godina.

Oba tima naučnika su uočila da kod slonova roj p53 gena agresivno odgovara na pojavu oštećenih DNK ćelija Foto: Pixabay.com

VIDEO: Zbog raka grlića materice Srbija je puna siročadi! Podmukla bolest ubije najmanje jednu ženu dnevno, probudite se dok ne bude kasno

(Telegraf.rs / Izvor: nytimes.com)

Tagovi: Gen, kancer, Mutacija, Rak, Slonovi, zdravlje

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Evo zašto ujutro nikako ne biste smeli da nameštate krevet

Sve faze mamurluka i načini kako da olakšate nepodnošljive simptome (INFOGRAFIKA)

Svaki muškarac može sam da izmeri svoju plodnost - a potrebno je samo da pogleda u stomak

Ne pokušavajte ovo kod kuće! 10 narodnih lekova koji su zapravo opasni

14 znakova da je vaša duša umorna i da polako umirete iznutra

Jela je hranu iz Mekdonaldsa 30 dana, a ovo su rezultati kakve niko na svetu nije očekivao

Na hiljade dece godišnje završi u bolnici zbog toga što koriste dubak koji može da bude smrtonosan po mališane

Simptomi raka prostate: Kosa može da vam otkrije ovaj ključni znak upozorenja

Pobedite bol bez štetnih lekova: Prirodna sredstva mogu da vam olakšaju tegobe i spasu vas bolne agonije

Mršavimo i dok spavamo: Evo koliko kalorija potrošimo tokom sna, a da toga uopšte nismo ni svesni

Majke koje ovakvim sredstvima čiste kuću uništavaju zdravlje svojih mališana

Ova promena na koži može da bude znak da imate rak ili dijabetes

Ako vaša šminka i sredstva za negu kože sadrže ove hemikalije - mogu da izazovu neplodnost i rak dojke

10 najsmrtonosnijih namirnica koje jedemo svaki dan, a ne bismo smeli ni da ih pomirišemo

Evo zašto nikad ne bi trebalo da spavate u pamučnoj posetljini i kakvu treba da koristite

Evo zašto meso postane sivo - i da li je pokvareno, ili može da se jede

Užas: Ovako izgleda rak kostiju (FOTO)

Aspirin dnevno može da pomogne samo ljudima koji pate od ovih bolesti, a u svim ostalim slučajevima je beskoristan

Možemo li da smršamo od ispuštanja gasova i koliko kalorija ova aktivnost zaista sagoreva?

Simptomi infarkta kod muškaraca i žena nisu isti: Kako da budete 100% sigurni da je u pitanju srčani udar?

Kafa može da spase život osobama koje imaju bolesti bubrega, ali samo ako je piju u ovoj količini

Ovo je suludo: Koliko tačno mleka smemo dnevno da popijemo?

Zašto vam zuji u ušima i šta da radite da ne biste ogluveli?

Ako ovako kuvate pirinač, možete da se otrujete