Škoda oktavija 1,6 TDI: Ujutru ne okrećite ključ do kraja, evo na kojoj temperaturi se pale grejači motora
Škoda oktavija 1,6 TDI, inače veoma zastupljen model na srpskom tržištu, ima grejače koji se uključuju pre pokretanja hladnog dizel motora, na temperaturama ispod 0°C…
Grejači svakog dizel motora služe za zagrevanje komprimovanog vazduha pre pokretanja motora. Naime, dizel motor, za razliku od benzinskog motora, nema svećicu za paljenje smeše goriva. On usisava vazduh i komprimuje ga na pritisak od 32 do 35 bara u drugom taktu, ako motor ispravno radi.
Ovo zagreva usisani vazduh na temperaturu od 500 do 650 stepeni Celzijusa, a nakon ubrizgavanja gorivo se spontano pali. Zbog toga se dizel motor na nemačkom naziva i Selbstzünder (samopaljenje).
Problem nastaje na niskim temperaturama, posebno tokom jutarnjeg paljenja, kada hladni zidovi cilindara i glave motora hlade zagrejani vazduh i njegova temperatura postaje nedovoljna da se ubrizgano gorivo samo upali. U tu svrhu se ugrađuju električni grejači, koji zagrevaju komprimovani vazduh prilikom pokretanja hladnog motora.
Grejači se uključuju pre pokretanja hladnog motora na niskim temperaturama – kod common-rail dizel motora uključuju se tek kada je temperatura ispod 0 stepeni Celzijusa. Stoga, kada se uključi paljenje, nije dobra ideja odmah okrenuti ključ za paljenje do kraja. Naime, motor bi tada samo zakrčao i ne bi se upalio.
Dok su uključeni, na instrument tabli svetli lampica – simbol grejača. Potrebno je sačekati tri do pet sekundi dok se ne ugasi (dok je svetlo upaljeno, grejač uključen ili svetli) i zatim pokrenuti električni starter. Svaki cilindar je opremljen zasebnim grejačem i oni se koriste samo tada i samo u tu svrhu i ne uključuju se dok motor radi.
(Telegraf.rs / Autoportal)