Gume nikad više neće biti "ćelave": Pametna guma budućnosti će moći sama da se regeneriše

Goodyear-ova guma budućnosti namenjena je električnim vozilima i ima sposobnost da sama obnavlja šare kada se previše istroše. Ali to nije sve...

Foto: Goodyear

Kako bi pomogao vozačima da izbegnu čekanje na promene guma, Goodyear je predstavio novi koncept pod nazivom “reCharge”, a reč je o gumama koje mogu same da obnavljaju šare.

U središtu gume nalazi se kapsula koje sadrži tečno jedinjenje od obnovljivih materijala. Putem sistema cevi, tečnost se kreće od središta prema spoljnoj strani gume, popunjava šablone šara na površini točka gde se suši i postaje čvrsta gradeći ponovo njihovu strukturu. To praktično znači da gume nikada neće biti ćelave. Ipak, ako ove gume postanu stvarnost, moraće da se naručuju zamenske tečnosti.

Iz Goodyear-a kažu da će vremenski rok zamene kapsule zavisiti od brzine trošenja gazišta, na šta utiču razni faktori, kao što su različiti obrasci i načini vožnje, učestalost korišćenja vozila, kao i koliko daleko se vozi.

Zato u gumi postoje senzori koji mogu da izračunaju procenat trošenja gume i da upozore korisnika na vreme kada je potrebna zamena kapsule.

Foto: Goodyear

- Kada se površina šara istroši i potrebna im je dopuna, pritisak u sistemu opada - objašnjava Dag Grasijan iz kompanije Goodyear. To omogućava da se tečnost iz kapsule oslobodi i da kroz sistem cevi dođe do spoljnog dela gume. Kako se šare obnavljaju ponovo se uspostavlja ravnoteža pritiska, što zaustavlja dotok tečnog jedinjenja.

Kako bi se šare dodatno ojačale, u tečno jedinjenje za njihovo punjenje ugrađena su specijalna vlakna inspirisana paukovom mrežom - ultra čvrstom supstancom koja je jača od čelika, a  fleksibilnija od gumene trake. Podršku spoljnom delu gume čini pneumatski okvir što, prema navodima Goodyear-a, eleminiše mogućnost da se guma ispumpa ili probuši, prenosi Popular Mechanics.

Goodyear navodi da tečno jedinjenje može da se prilagodi prema individualnim navikama vozača, a kroz profil vozača koji pokreće veštačka inteligencija i koji će prikupljati podatke o vozačevim navikama. Mogu da se odaberu različite smeše jedinjenja u zavisnosti od klime, uslova na putu ili načinu na koji vozač želi da putuje, od vožnje autoputem do možda čak i off-road-a.

(Telegraf.rs/T.T.)