Retka karavan verzija "stodvadesetosmice" danas je vrhunski oldtajmer vredan kao novi Fiat 500L

Automobil je bio sličan "Stojadinu", čiji je zadnji deo karoserije izgledao kao da je krov "keca" dodatno produžen, a treća vrata ispravljena...

Printscreen: YouTube/ERClassics

"Stodvadesetosmica" kod nas nikada nije bila toliko popularna kao njen "mlađi brat" Zastava 101, legendarni "Stojadin" i "kec", najprodavaniji automobil na jugoslovenskim prostorima do danas, prozveden u preko milion primeraka (u poređenju sa oko 230.000 "osmica").

Ipak, "kec" je nastao kao derivat Fijata 128, modernog i inovativnog modela iz 1969. godine, nosioca titule Evropskog automobila godine za 1970. "Stodvadesetosmica" je bila jedan od modela torinske fabrike koji je imao najviše različitih verzija, od kojih je jedina koju je Fiat potpuno odbacio bio "hečbek" koja je završio na fabričkim trakama u Kragujevcu.

Automobil je u početku ponuđen kao sedan sa dvoje i četvoro vrata, ali se ubrzo pojavila i neobična karavan verzija sa troje vrata dodatkom "Familiare" u imenu. Automobil je, kao i ostatak game, bio dostupan sa, nama dobro poznatim, benzinskim motorima od 1.116 i 1.290 kubnih centimetara.

Automobil je bio dosta sličan "Stojadinu", čiji je zadnji deo karoserije izgledao kao da je krov Zastave 101 Mediteran ("kec" sa troje vrata) dodatno produžen, a treća vrata ispravljena i nešto kraća. Donja ivica vrata se bila je do samog poda, što je bilo dosta praktičnije rešenje nego kod našeg "Stojadina".

Zamiljiv detalj je i to što su putnici na zadnjem sedištu, iako automobil nije imao zadanja vrata, imali zadnja stakala koja su mogla da se spuštaju skroz do ivice prozora, kao da su treća i četvrta vrata tu.

Uz nekoliko sportskih i kupe verzija nastalih na istoj platformi, koje su imale potpuno drugačiji dizajn karoserije u odnosu na osnovni model, Fiat 128 Familiare jedna je od najređih verzija tog popularnog modela.

Jedan takav Fiat 128 Familiare iz 1972. godine našao se na sajtu poznate holandske komapnije E&R Classics, koja se bavi restauracijom i prodajom starijih i novijih klasničnih automobila. Auto je restauriran i u vrhunskom je stanju, ofarban u fenomenalnu "karmin" crvenu boju. Pokreće ga pomenuti četvorocilindarski benzinac od 1.116 "kubika", u kombinaciji sa manuelnim menjačem sa četiri brzine. Enterijer je takođe dobro očuvan, a sedišta su presvučena braon skajem.

Crveni Fiat 128 Familiare iz 1972. se prodaje po ceni od 14.950 evra (što je cena novog, bolje opremljenog, "kragujevačkog" Fijata 500L).

(Telegraf.rs)