Poznate izmene propisa od kojih je zavisila sudbina mnogih vozila: Šta se odlaže, a šta važi odmah

Šta se sve odlaže, a šta važi odmah i koja vozila će morati da se prepravljaju da bi prošla tehnički pregled...

Foto: Shutterstock

Kao što je Telegraf već najavio, vlasnici vozila u Srbiji više ne moraju da strepe od toga šta će biti posle 5. jula kada počnu strože kontrole na tehničkim pregledima. Izmenama Pravilnika o podeli motornih vozila i tehničkim uslovima koje će biti objavljene uskoro, rešena su sva tri ključna problema zbog kojih veliki broj vozila ne bi mogao da prođe tehnički pregled.

Odlaže se ovalnost

Prva i najvažnija stvar je svakako kontrola ovalnosti kočnica koju nisu mogli da prođu ni noviji automobili. Odredba koja kaže da neujednačenost sila kočenja po obrtu točka ne sme biti veća od 20 odsto, neće se primenjivati još najmanje dve godine. Tehnički pregledi će kontrolisati ovalnost diskova, ali rezultat merenja neće uticati na ocenu o ispravnosti vozila do 5. jula 2023. godine.

Foto: Shutterstock

Ne mora ni katalizator

Na sličan način rešen je i problem sa katalizatorima, uređajima za prečišćavanje izduvnih gasova koji su na mnogim vozilima neispravni ili ih uopšte nema u izduvnom sistemu jer su skinuti ili ukradeni.

Budući da u pravilniku jasno piše da vozila koja su proizvedena i homologovana sa katalizatorom, obavezno moraju da ga imaju i kada dođu na tehnički pregled, to bi za mnoge bio veliki problem i dodatni trošak imajući u vidu cene ovih delova.

Srećom i primena ove odredbe suspendovana je na dve godine tako da vlasnici vozila koji su zbog toga brinuli, imaju vremena da reše problem neispravnog katalizatora takođe do 5. jula 2023. godine.

Izuzetak su samo vozila koja budu prvi put registrovani u Srbiji posle 5. jula ove godine – za njih ova odredba važi odmah.

Izduvni gasovi

Kao što smo najavili još krajem aprila, promenjena je odredba koja je kriterijum za kontrolu izduvnih gasova propisivala na osnovu datuma prve registracije u Srbiji, umesto na osnovu godine proizvodnje vozila i tehničkih uslova koji su u to vreme važili.

Foto: Marko Jovanović

Ubuduće, kriterijum će, kao što je i logično, biti godina proizvodnje vozila bez obzira na to da li je uvezeno iz inostranstva ili je prvi put kupljeno u Srbiji. Granične vrednosti za dizel-motore kod kojih se meri dimnost ostaju nepromenjeni, dok se za benzince smanjuje dozvoljena granica ugljen-monoksida sa 4,5 na 3,5 odsto i to samo za vozila koja su prvi put registovana 2015. godine ili kasnije.

Ko mora na prepravku

Jedini problem koji nije rešen ovim izmenama i dopunama pravilnika tiče se vlasnika starijih mopeda bržih od 45 km/h. Oni će definitivno moći da se registruju samo kao motocikli, što znači da neće moći da se voze bez barem A1 kategorije, ali to nije jedina muka.

Da bi se registrovali kao motocikli, više ne moraju da imaju svetla registarske tablice i brzinomer sa odometrom ukoliko su proizvedeni bez tih uređaja, ali moraju da imaju pokazivače pravca čak i ako ih fabrički nisu imali.

Foto: Wikipedia/Shabicht

Dakle, jedino rešenje za neke starije Tomosove modele, biće naknadna ugradnja migavaca jer inače više neće moći da se registruju ako im je maksimalna brzina veća od 45 km/h. A da li jeste ili nije, to će se od 5. jula proveravati na svim tehničkim pregledima koji kontrolišu tehničku ispravnost dvotočkaša jer će svi morati da imaju i da koriste valjke za merenje maksimalne brzine tih vozila.

(Telegraf.rs)