
Starost automobila u Srbiji moraće da se smanji do 2030: Sad je prosečna veća od 17 godina, i stalno raste
Prosečna starost registrovanih automobila u Srbiji na kraju 2020. godine bila je 17,3 godina i ova starost se stalno povećava, a po Strategiji bezbednosti saobraćaja za period od 2023. do 2030. sa pratećim Akcionim planom bezbednosti saobraćaja do 2025. godine, ona će do 2030. godine morati da se smanji.
Kako se navodi u tekstu ove Strategije, koju je Vlada Srbije usvojila krajem septembra ove godine, u 2018. prosečna starosr registrovanih automobila iznosila je 16,4 godine, a u 2016. godini bila je 15,6 godina, da bi krajem 2020. iznosila 17,3 godina.
Sa druge strane, prosečna starost putničkih vozila u zemljama EU, je znatno manja.
- U 2019. godini bila je 11,5 godina u zemljama Evropske Unije. Kretala se u rasponu od 16 godina u Rumuniji, do 6,5 godina u Luksemburgu - navodi se u tekstu Strategije.
Takođe, u Srbiji, putnička vozila mlađa od 6 godina čine samo 7 odsto voznog parka, a u EU, oko 44 odsto.
- Dok u Srbiji putnička vozila starija od 10 godina čine 76 odsto voznog parka, u EU je taj procenat oko 35. Dodatno, postoje značajne razlike u kvalitetu i starosti voznog parka u različitim regionima, tako da je, u pojedinim regionima, prosečna starost putničkih vozila preko 20 godina. Vozila sa ovakvom starosnom strukturom nemaju savremene pakete opreme koja doprinosi smanjivanju rizika i posledica saobraćajnih nezgoda - navodi se u tekstu Strategije.
Podseća se da je starost vozila obeležje koje je veoma povezano sa nastankom i težinom posledica saobraćajnih nezgoda.
- Kritična granica starosti vozila posle koje značajno rastu posledice nezgoda je 15 godina. S obzirom na prosečnu starost vozila u Srbiji od preko 16 godina, starost vozila je najznačajnije obeležje vozila koje doprinosi riziku i posledicama saobraćajnih nezgoda.
Postepeno smanjenje
Plan je, po Strategiji da se prosečna starost voznog parka putničkih i komercijalnih vozila u saobraćaju znatno smanji.
Po tom planu, 2025. godine prosečna starost bi trebalo da bude 16,8 godina, 2027. - 15,5 a 2030. godine prosečna starost bi trebalo da iznosi 14 godina.
Osim putničkih automobila, poseban problem predstavlja i starost i stanje traktora. Od popisanih oko 450.000 traktora, registrovano je samo 188.000. Oko 95 odsto traktora su stariji od 10 godina.
Inače, u 2020. godine, u Srbiji je bilo registrovano 2.560.000 motornih vozila, od čega 2.134.000 putničkih vozila, 255.904 teretnih vozila, 9.900 autobusa i ostalih. U 2030. godini se može očekivati ne manje od 3.000.000 vozila u Srbiji, ukoliko se ne preduzmu nikakve mere može se očekivati uvećanje prosečne starosti vozila na oko 20 godina, navodi se u tekstu Strategije.
(Telegraf.rs)
Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Ne ide to direktivom
E ako ova strategija pa plus akcioni plan ne podmladi naš vozni park, neće ništa. Uzmite medijalnu platu i minimalnu potr. korpu, i kako onda pošten čovek da kupi noviji auto? To što se po medijima palam... o prosečnoj plati, to okačite mačku o rep. Uzmeš jednog Bajatovića i dodaš hiljadu "običnih" ljudi i dobiješ tzv. prosek. A da je samo jedan Bajatović bilo bi dobro.
Podelite komentar
Đ
Starost automobila je slika naše ekonomske moći. Retko ko vozi polovan auto zato što voli.
Podelite komentar
ŠUMADINAC KG
Sa ovakvim platama,cenom benzina i evrodizela teško da se podmladi vozni park.
Podelite komentar