Upozorenje stručnjaka: Ne kupujte polovni automobil sa 1,2 benzinskim motorom i 3 cilindra, a ako ga imate...
Degradacija i lomljenje zupčastog kaiša natopljenog motornim uljem mogu prouzrokovati kvar, a gumene čestice koje ulaze u ulje zbog habanja i erozije kaiša pogoršavaju podmazivanje i povećavaju habanje, smanjuju pouzdanost i skraćuju vek trajanja motora.
Motori sa zupčastim kaiševima u motornom ulju počeli su da stižu na automobilsko tržište 2007. godine, a najpoznatiji su bili trocilindrični Ford 1.0 EcoBoost i PSA 1.2 PureTech. Ovaj koncept smanjuje mehanički otpor u kaišu za oko 1 procenat, što za toliko smanjuje potrošnju goriva (ušteda od deset evra godišnje) i emisiju štetnih gasova. Slično tome, nivo buke je takođe zanemarljivo smanjen. Međutim, ubrzo je postala očigledna tamna strana ove tehnologije, u poređenju sa klasičnom tehnologijom. Zupčasti kaiš u ulju brzo se troši i može prerano da pukne, što dovodi do kvara motora. Ali još veći problem je što gumene ili polimerne mrvice blokiraju ulaz u pumpu za ulje i kanale za ulje u motoru, upozorava dr Željko Marušić u svojoj redovnoj rubrici savet stručnjaka.
To nužno dovodi do ubrzanog habanja motora i najvećeg udela kvarova motora koji su u upotrebi na tržištu u skorijoj istoriji. Problem se povećava ako se motorno ulje ne menja redovno, posebno kod motora sa Start-Stop sistemom, što uzrokuje povećano ubrizgavanje benzina tokom sekvencijalnog paljenja u gradskoj vožnji, što zatim kontaminira motorno ulje. Takvo motorno ulje se brzo razgrađuje i degradira zupčasti kaiš, sa dugoročnim štetnim i često katastrofalnim posledicama po motor. Kod motora 1.2 PureTech, problemi su pojačani istovremenom povećanom potrošnjom ulja i problemima sa pucanjem svećica, što je takođe povezano sa povećanim zagrevanjem motora, što je rezultat loše konstrukcije i posledične vožnje sa nedostatkom ulja. Zato su ovi motori podsmešljivo nazivani 1.2 PureShit.
Motorno ulje, posebno zagađeno nečistoćama i gorivom, degradira zupčasti kaiš, koji se brzo erozivno troši i povećava rizik od pucanja, što uzrokuje skup kvar motora.
Tehnologija „mokrog zupčastog kaiša“, sa dva zupčasta kaiša (veći gornji za pogon bregastih vratila i manji donji za pogon pumpe za ulje), pokazala se posebno lošom kod 1.2 PureTech serije benzinskih i turbo benzinskih motora, prvobitno koncepta PSA, koji je preuzeo koncern Stellantis. Zbog neznatnih ušteda na gorivu (oko deset evra godišnje) i zanemarljivih koristi u pogledu ekologije i smanjenja buke, stvoreni su veliki i skupi problemi za vlasnike automobila u koje su ugrađeni ovi motori:
Koliko su problemi sa ovim motorima eskalirali pokazuje činjenica da je francuska vlada, kao glavni investitor u koncern, tužila Stelantis. Rekonstrukciju ovog motora preduzela je najuspešnija kompanija u koncernu, Fijat, kako bi se omogućila njegova ugradnja u modele Fijata, Alfa Romea, Džipa i Lanče. U novoj seriji 1.2 PureTech motora, od kraja 2024. godine, konačno je eliminisana tehnologija „mokrog zupčastog kaiša“ i ugrađena su dva lanca (gornji, veći za pogon bregastih vratila i donji, manji za pogon pumpe za ulje). Napravljena su dodatna poboljšanja i novi 1.2 PureTech motori su u redu. Međutim, problem je ostao kod postojećih modela opremljenih 1.2 PureTech benzinskim i turbo benzinskim motorima. Šta je sa njima?
Generalno, sledeće preporuke se odnose na vlasnike automobila sa ovim motorima:
– redovno proveravajte nivo motornog ulja i dopunjavajte ga po potrebi
– skratiti interval zamene ulja na 10.000 km, maksimalno na 12.000 km
– skratiti interval zamene zupčastog kaiša na 80.000 km
– proveriti debljinu zupčastog kaiša (što ukazuje na intenzitet bubrenja i degradacije kaiša). Ako se povećao, odmah zamenite set zupčastih kaiševa i očistite kućište radilice i mrežicu na ulazu pumpe za ulje.
Debljina zupčastog kaiša može se proveriti mernim alatom kroz otvor za punjenje ulja. Ako žleb na alatu ne odgovara, to znači da se zadebljao usled degradacije, što povećava njegovu eroziju (grebanje o graničnike i rizik od pucanja). Onda ga treba odmah promeniti.
Za potencijalne buduće vlasnike ovih motora važe i druga pravila:
– izbegavajte kupovinu takvih polovnih automobila, jer se izlažete potencijalnim velikim problemima sa pouzdanošću motora i troškovima održavanja i servisiranja
- ako kupujete novi model koji ga ima ugrađen, proverite kod prodavca, a takođe proverite otvaranjem poklopca za ulje (tada možete videti da li je ugrađen zupčasti kaiš ili lanac), ili zamolite da to izričito navedu u kupoprodajnom ugovoru. Naime, postoji mogućnost da će neki motori stare tehnologije zaostajati u prodaji novih automobila ove godine.
(Telegrtaf.rs / Autoportal)