SVE O MAKSU FERŠTAPENU: Tinejdžer koji će uskoro biti prvak sveta ima BOMBU od mame (FOTO)

Karting je počeo da vozi sa četiri i po godine, osvojio je skoro sve što se osvojiti može, a pre Formule 1 vozio je Formulu 3 i Formulu Reno. Život mu se promenio kada je pred trku za Veliku nagradu Španije Red Bul odlučio da ga dovede iz Tora Rosa. Šansu je momentalno iskoristio

Maks Emilijan Ferštapen je rođen 30. septembra 1997. godine u Haseltu, varoši koja se nalazi u pokrajini Limburg u belgijskoj regiji Flandriji.

Rođen je u automobilističkoj porodici.

Njegov otac je svima znani bivši vozač Formule 1 Jos Ferštapen, koji je vozio za Stjuart i Minardi, između ostalih; njegova majka, atraktivna Flamanka Sofija-Marija Kumpen, takmičila se u kartingu; njegov ujak, Antoni Kumpen, nadmetao se u trkama izdržljivosti i trenutno vozi "NASKAR Velen Euro seriju".

Maks je počeo sa kartingom kada je imao samo četiri i po godine, a takmičio se u prvenstvu za mini-juniore u pokrajini Limburg. 2006. godine je u klasi minimaks osvojio belgijski šampionat, a naredne je isto to uradio u holandskom šampionatu.

Nakon toga je osvojio i belgijsko prvenstvo u kartingu za kadete.

2009. godine postao je flamanski minimaks prvak, i belgijski KF5 prvak. Naredne sezone je ušao u međunarodne vode, u timu proizvođača kartova CRG, koji ga je angažovao da bi se za njih trkao na svetskim i evropskim šampionatima.

Na Svetskom kupu u klasi KF3 (od 12 do 15 godina) bio je drugi, iza iskusnijeg vozača Aleksandra Albona, kojeg je međutim pobedio na "WSK Euro seriji", a pobedio je i na "WSK Svetskoj seriji", gde je bio bolji od Rumuna Roberta Višojua.

Narednih godina ređale su se titule kao na traci, a sve je kulminiralo 2013. godine kada je u svojoj 15. osvojio Svetski KZ šampionat u klasi KZ1, najvišoj karting-kategoriji.

Te godine, 11. oktobra, Ferštapen je imao i prvo iskustvo u pravom trkačkom automobilu; desilo se to na stazi "Pembri", domu velškog automobilizma, gde je odvezao 160 krugova u okviru Formule Reno za tim "Baraci-Epsilon".

Sledila su testiranja u Formuli 3, a potom ponovo u Formuli Reno na stazi "Heres" (gde se vozila svojevremeno i Formula 1) kada je bio brži od starijih i iskusnijih Stejna Shothorsta i Meta Perija; slično je postigao i na stazi "Rikardo Tormo" u Valensiji.

Krajem januara 2014. godine takmičio se u "Floridskoj zimskoj seriji" koju organizuje "Ferarijeva vozačka akademija", institucija osnovana od strane Skuderije Ferari radi promovisanja mladih talenata.

Te sezone je Ferštapen vozio Formulu 3 za tim Van Amersfort Rejsing, završivši svoju prvu sezonu na trećem mestu. U avgustu je ušao u Red Bulov juniorski tim, mada je razmatrao i ponudu Mercedesa da uđe u njihov razvojni program.

Šest dana kasnije, potvrđeno je da će biti jedan od vozača Tora Rosa u narednoj sezoni Formule 1, pored Karlosa Sainsa Juniora, nakon što je Danil Kvjat prebačen u Red Bul. Izabrao je 33 kao svoj trkački broj.

2014. godine je tokom Velike nagrade Japana postao najmlađi vozač koji je participirao na nekom gran-priju u istoriji, pošto je u sklopu priprema za narednu sezonu vozio slobodni trening na stazi "Suzuka".

Njegov izbor da vozi pod holandskom zastavom je donekle kontroverzan i možda ilustruje dubinu podele između Flandrije i Valonije, dva osnovna belgijska regiona.

Otac mu je Holanđanin, a majka Flamanka; Flamanci su, da ne dužimo previše, isto što i Holanđani, samo što su rimokatolici: pričaju holandskim, i i jedni i drugi se grupno kroz istoriju nazivaju Nizozemcima. Maks kaže da se, uprkos belgijskom pasošu i odrastanju u Belgiji, odlučio na to jer je veći deo perioda dok se bavio kartingom proveo okružen Holanđanima u blizini granice ove dve zemlje, što zvuči kao zgodno opravdanje.

Tokom svog debija na Velikoj nagradi Australije, postao je najmlađi vozač Formule 1 u istoriji koji je vozio takmičarski deo nekog gran-prija: imao je samo 17 godina i 166 dana. Time je oborio Algersuarijev rekord za više od dve godine.

I ne samo to: već u toj prvoj trci imao je u rukama bodovnu poziciju, ali je morao da odustane zbog kvara motora.

Na sledećoj trci u Maleziji osvojio je šesto mesto na treningu, i sedmo u trci, čime je osvojio svoje prve bodove (imao je 17 godina i 180 dana) i postao najmlađi vozač u istoriji Formule 1 kojem je to pošlo za rukom.

Bez bodova je ostao u Kini zbog kvara motora u poslednjem krugu, u Bahreinu zbog elektronike, dok je u Španiji bio 11.

Tokom trke za Veliku nagradu Monaka, Ferštapen se pri velikoj brzini sudario sa Romanom Grožanom i izleteo sa staze. Kažnjen je, a Felipe Masa ga je nazvao "opasnim"; no, nije dugo morao da čeka na odgovor malog Maksa, pošto ovaj ukazao da je i sam Felipe učestvovao u identičnom incidentu na Velikoj nagradi Kanade godinu dana ranije.

Njegov najbolji rezultat 2015. godine je bio u Mađarskoj, gde je bio četvrti; isti rezultat je ponovio na Velikoj nagradi Sjedinjenih Država.

Na kraju sezone, od FIA je primio tri nagrade: za rukija godine, ličnost godine i akciju godine; ovo poslednje se odnosilo na preticanje Felipea Nasra tokom trke za Veliku nagrade Belgije na Spa-Frankoršamu, u krivini Blanšimon.

Ovu sezonu, Ferštapen je počeo u ekipi Toro Roso, zajedno sa Sainsom. Veliku nagradu Australije je počeo na petom mestu, gde je imao problem sa preticanjem svog kolege iz tima, pa je završio na desetom mestu. U Bahreinu je bio šesti.

Nakon Velike nagrade Rusije, Red Bul je objavio da će Ferštapen zauzeti mesto Danila Kvjata za Gran pri Španije, dok će se Rus vratiti u Toro Roso. Ovo je iznenadilo sve, ali je Kristijan Horner to objasnio rečima da je "Maks dokazao da je vrhunski mladi talenat", da je njegov učinak u Toro Rosu bio "izvanredan" i da su oni "zadovoljni što mogu da mu pruže mogućnost da vozi za Red Bul".

Maks je na treningu bio četvrti, a već u prvom krugu trke obreo se na drugom mestu, iza svog timskog kolege Danijela Rikarda, nakon što su Niko Rozberg i Luis Hamilton jedan drugog izbacili sa staze.

Ferštapen je preuzeo vođstvo jer je samo dva puta išao u pit-stop, za razliku od Rikarda koji je išao tri puta; uspešno je odoleo svakom napadu Kimija Raikonena u Ferariju i došao do svoje prve pobede u Formuli 1.

Tom pobedom, na stazi "Barselona-Katalunja" za Veliku nagradu Španije, postao je najmlađi pobednik nekog gran-prija u Formuli 1 u istoriji, skinuvši sa tog trona Sebastijana Fetela kojem je to pošlo za rukom kada je imao 18 godina i 227 dana.

Takođe, tokom te trke je postao i najmlađi vozač F1 koji je vodio krug na gran-priju i najmlađi koji je osigurao podijum.

Uzgred budi rečeno, Maks Ferštapen se nadmetao u šampionatu Formule 1 čitavih pola godine pre nego što je zvanično dobio vozačku dozvolu.

Živi u Monaku od oktobra 2015. Kaže da nije zbog niskog poreza, jer mu se plata svejedno nije promenila u međuvremenu. Možda je zbog glamura.

(O. Š.)