ZA BOEME I MERAKLIJE: Sve što treba da znate o starim srpskim kafanama i pesmama

U ono vreme nije bilo viđene ili anonimne osobe koja nije odlazila u kafanu i tu provodila dobar deo dana. Sofka je između dva rata pevala konzulu koji je dolazio u Skadarliju specijalno da je sluša. Takođe je snimila oko 40 ploča u Parizu!

U periodu kada su nastale i počele da se formiraju kafane i mehane pa i kasnije hoteli, sav kulturni život se vezivao za njih. Nije bilo viđene ili anonimne osobe koja nije odlazila u kafanu i tu provodila dobar deo dana.

Razlozi za odlazak u kafanu su bili mnogi, a jedan od njih bio je - naravno - muzika. 

- Kada je knez Mihailo Obrenović 1867. godine primio ključeve Beograda kao slobodnog grada od Turaka, bilo je ogromno veselje.

Organizovao je bal na mestu današnje Kinoteke, i tu je prvi put otpevana pesma "Drino, vodo hladna", himna možemo reći, a ona je nastala još pre 1800. godine. Takođe, "Raslo mi je badem drvo" traje vekovima.

Neke pesme koje mi danas slušamo, zaista su stare i vredne i zato ih treba sačuvati. I, povodom dobijanja ključeva, iz ondašnjeg prostora Srbije došlo je mnogobrojno stanovništvo da slavi Beograd.

Sve kafane u Beogradu su organizovano dočekale goste uz muziku, jelo i slavlje, priča nam Vidoje Golubović, autor knige “Mehane i kafane starog Beograda”.

ŠOKANTNA NAREDBA: Vlasnici kafana koji imaju prostitutke biće bačeni u Savu! (FOTO)

Kafana i kafanski život je imao značaja u smislu očuvanja običaja. Naravno, deo tradicije se čuvao u kućama i porodicama, ali kafane su bile glavni centri.

Mika Alas, shvatajući da se gubi taj neobičan muzički integritet koji je imao srpski narod pre Prvog svetskog rata, počeo je da beleži srpske pesme i kola koje je narod počeo da zaboravlja. 

Postoji jedan interesantan zapis o njegovom životu, a to je da je on snimio pre početka Drugog svetskog rata preko hiljadu pesama, i to na Radiju Beograda.  Sama kafana bila je mesto gde se čuvala ta muzika.

Kao i danas, postojala je kafana koja se zvala Jedinstvo, gde je danas Etnografski muzej. I tu je snimao jedan poznati muzičar koji je svirao violinu, a inače je bio učitelj Mike Alasa, objašnjava Golubović.

Po arhivskim zapisima tu se skupljao veliki broj slušalaca mimo same bašte želeći da čuju Miku Jagodinca i njegov orkestar. 

Sofka je u ono vreme, između dva rata, pevala konzulu koji je dolazio u Skadarliju specijalno da je sluša. Potrebno je još istražiti podatak, tj. utvrditi koliko je tačno, da je Sofka u ono vreme, između dva rata snimila oko 40 ploča u Parizu. 

Muzika je u kafanama celog dana svirala, i to muzika bez ozvučenja. Sve te pesme su podsećale na život, ulepšavale ga, veličale ga. Gotovo sve kafanske pesme imaju tri ključne reči: vino, ljubav i kafana.

- To su pesme koje su oslikavale život u Srbiji, zaključio je Golubović.

(Emilija Cvijanović)