• 2

Da li i danas vrede 50 godina stari saveti za kupovinu kola slavnog jugoslovenskog automobiliste

Saveti za kupovinu automobila pre pola veka

  • 2

Početak je 1969. godine, a Jovica Paliković, višestruki prvak tadašnje države, pokušava savetima da pomogne čitaocima u procesu kupovine automobila.

Jovica Paliković, višestruki državni prvak u moto sportu, savetuje vam kako treba kupovati automobil...

Kupujete automobil? Da! Imate li novca? Naći će se. Šta ćete kupiti? To zaista ne znam. Ne mogu da se odlučim.

Takvi ili posve slični razgovori vode se svakodnevno i premda se čini da je najteže skupiti novac da bi se čovek okrenuo za nečim na četiri točka ispada da je ipak veći problem izabrati četiri prava točka.

Zašto? Naprosto zato, što gotovo niko prethodno ne uzme i izvaga sve "za" i "protiv" jednih kola nego "zapuca" na ono što mu se na jednom modelu posebno dopada, pa makar zbog toga kasnije imao mnogo glavobolja, a ponekad, kako se ono kaže, morao odneti i gaće na štapu.

Da vam se to ne bi dogodilo evo nekoliko saveta koji će vam, nadamo se, pomoći da izaberete auto po vašoj pravoj meri bio on nov ili polovan.

Za one međutim koji svoj auto žele da prodaju biće takođe nekoliko saveta jer su i oni naši čitaoci, zar ne?

Krenimo od kupovanja posve novih kola.

Više "konja" više muzike

Kola, Kupovina Kola, Polovnjak, Polovni Automobili

Foto: PIxabay.com

1. Broj i uzrast članova vaše porodice, gradska vožnja ili duga i česta putovanja, kampovanje i slično odrediće koliko vam je potrebno sedišta i koliki prtljažni prostor. O tome kako želite ulaziti i izlaziti iz auta zavisiće izbor modela s dvoja ili četvero vrata. Uz istu cenu model s dvoja vrata, osim što mu je karoserija sama po sebi čvršća, ima sigurno bolje i neke detalje. Možda čak i bolji motor.

2. Od brzine kojom želite da se vozite na otvorenom putu zavisiće klasa vaših budućih kola. Jer, veća putna brzina traži i više "konja". U pravilu, ako od deklarisane maksimalne brzine nekog automobila oduzmete jednu trećinu do jednu četvrtinu dobićete njegovu pravu putnu brzinu. To znači, da ćete s kolima koja s gasom do daske ostvare 120 km/h najbolje putovati brzinom od oko 80 km/h i slično. Naravno, više "konja" znači i veću cenu, veće osiguranje, porez, troškove održavanja itd, a o svemu tome će zavisiti i njihova ekonomičnost u što se, ne zaboravite, ne ubraja samo potrošnja benzina, nego i ulja, guma, rezervnih delova i koječeg drugog. Zato, pre nego što se odlučite za neki model, pitajte znance koji taj model imaju kakva su njihova iskustva. Mogućnost servisiranja pri tome neka za vas ne bude beznačajan podatak.

3. Od izvesnog značaja je i odluka o nekim tehničkim detaljima. Motor spreda i pogon na prednje točkove donosi više prostora za putnike i prtljag, ali i veću potrošnju guma. Sa vazdušnim hlađenjem motora nećete imati problema s antifrizom, hladnjakom i vodom, ali ćete se zato zimi slabije grejati u gradskoj vožnji. Sigurnosni volan i dvokružni kočioni sistem su prednosti o kojima ne treba diskutovati, kao i dvobrzinski brisač ili mjenjač sa svim sinhronizovanim "brzinama", pa i te elemente uzmite u obzir kod odluke "za" ili, "protiv".

4. Konačno, zavirite i u svoj džep. O tome imate li u njemu samo dinare ili i devize, računate li na kredit ili plaćate u gotovom zavisiće mnogo toga, pa i najuži izbor.
Ako na kraju balade ispadne da je za vas najidealniji auto "fića" nemojte se razočarati. Jer, mnogo ćete veće razočaranje doživeti kad ustanovite da ste izabrali neka kola od 1.700 ccm zapremnine, a ona vam samo služe za to da se svakog dana odvezete na posao i da jednom godišnje odete do Rijeke.

Zavirite i - mirno spavajte

Ali, ostavimo se novih kola i recimo nešto i o kupovini polovnih.

Evo "telegrafskih" pravila kojih se treba držati:

Kola, Kupovina Kola, Polovnjak, Polovni Automobili

Foto: PIxabay.com

- Postavite se uz krajeve automobila kojeg ste izabrali i dobro osmotrite karoseriju. Ulegnuća i tragovi naknadnog farbanja znak su da je vozilo verovatno pretrpelo sudar.

- Stanje opruga i amortizera proverićete ako zanjišete karoseriju. Ako se njihanje nastavi i posle vašeg pritiska, biće potrebne popravke.

- Dlanom pređite po površini guma. Neravnine će otkriti da treba izvršiti balansiranje ili podesiti trag točka.

- Rubovi oko vrata, na mestima gde se odbojnici spajaju s karoserijom, pragovi, mesta oko brisača i rubovi uz prozore otkriće vam da li je korozija već napala karoseriju i signalizirati da je ona možda već u veoma lošem stanju.

- Proverite otvaranje i zatvaranje vrata i prozora i uporedite broj pređenih kilometara na brojčaniku sa stanjem guma na papučicama, presvlakama na sedištima i tapacirungom na vratima. Ako su neki detalji odviše novi znači da brojčanik "laže". Poneki novi deo pod poklopcem motora takođe vas može upozoriti da stanje stvari nije baš onakvo kakvim vlasnik želi da ga prikaže.

- Kad pokrenete motor pogledajte izduvne gasove. Ako je dim suviše beloplavi - znači da mašina guta mnogo ulja ili da treba popraviti ventile.

- U vožnji osluškujte rad motora pri različitim brzinama i nadzirite rad instrumenata. Ne zaboravite da isprobate vožnju unazad.

- U krivinama isprobajte da li se volan automatski vraća u normalan položaj, dok kočnice isprobavajte i naglim skakanjem na njih. Ako "tonu" ili ako škripe i cvile znači da je popravak neophodan a često i skup.

- Svakako zavirite i ispod auta. Izduvna cev i prigušivač mogu da budu u lošem stanju isto kao i gumeni zaptivači na poluosovinama. Sveža boja na podu kola često skriva jako korodirana mesta.

Na kraju, najbolje je kupiti polovni automobil koji nije stariji od dve godine.

(Jovica Paliković (Start, 1969.)/Yugopapir)

Komentari

  • Boki

    90% saveta moguće je i danas primeniti...

Preporuka sa Weba

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima