≫ 

Zatišje, internet i Ferrari za "male pare": Kako tržište polovnjaka reaguje na korona krizu?

Stanje na tržištu polovnih automobila u Srbiji poslednjih nekoliko nedelja počelo je donekle da se menja, što je trend i u celom svetu...

  • 3
Prodaja službenih vozila

Foto: Milena Đorđević

Globalna pandemija korona virusa uticala je gotovo sve zemlje u svetu i sve aspekte života u njima. Nije pošteđena ni auto-industrija, pa tako neki već najavljuju u njeno polagano gašanje, budući da su brojne fabrike zatvorile svoje proizvodne pogone ili se preorjentisale na proizvodnju neophodne medicinske opreme.

Sve to se odažava i na tržište automobila, koje je uglavnom regovalo određenim opadanjem potražnje, kako novih tako i polovnih automobila. Iako nije svugde sve isto, jedna od glavnih karakteristika prodaje automobila u sadašnjem trenutku je "selidba" kompletnog postupka, od reklame, preko registacije od "ključ u ruke", na internet.

Vanredno zatišje

 

Stanje na tržištu polovnih automobila u Srbiji poslednjih nekoliko nedelja je počelo da se menja. Posle početnog zatišja izazvanog proglašanjem vanrednog stanja, tržište polovnih automobila beleži blagi porast prodaje.

Osim same činjenice da je u Srbiji 15. marta proglašeno vanredno stanje, neizvesnost i pad interesovanja onih koji su obilazili placeve i pretraživali oglase u potrazi za polovnim automobilm značajno je bila opala iz zbog toga što se nije znalo kako će se prema kupljenom automobilu odnositi država.

- Nakon što je objavljena procedura za dobijanje prve registracije, situacija je postala jasnija, što je uticalo i na blago vraćanje interesovanja ljudi za kupovinu automobila, ali je to interesovanje daleko od onoga koje je bilo pre uvođenja vanrednog stanja, kaže za Telegraf.rs Branislav Grković sa sajta Polovni automobili.

On navodi da čitava situacije veoma utiče na otežano poslovanje trgovaca automobila, kako zbog ograničenog kretanja ljudi, tako i zbog zastoja u uvozu polovnih automobila i opšte neizvesnosti.

- To, naravno, ne znači da nema nikakve prodaje, imamo i povratne informacije sa nekih placeva da su i u ovo vreme  prodali po nekoliko automobila, ali trgovina nije ni približno na nivou na kom je bila pre izbijanja pandemije, dodaju sa sajta Polovni automobili. (Napomena: Ova izjava je izmenjena na molbu sajta Polovniautomobili.com, uz izvinjenje čitaocima sajta Telegraf.rs za pogrešnu interpretaciju podataka sa njihove strane.)

Na normalizaciju potražnje polovnih automobila uticalo je i uvođenje novih pravila od strane MUP-a, pa tako kupac sada svu dokumentaciju za prvu registraciju svog novokupljenog polovnjaka policiji šalje poštom. MUP, po prijemu dokumentacije, obavštava vlasnike automobila kada mogu da dođu po registarske tablice. Ova procedura, u zavisnosti od grada, traje 5, 7 ili 10 dana.

Tehnički pregled automobila, registracija vozila

Foto: Marko Jovanović

"Usluga od posebnog značaja"

 

U vreme kada auto-saloni sve češće zatvaraju svoja vrata, a prodaja opada, Australijska asocijacija dilera automobila od države zatražila određene olakšice, kao i da njeni članovi budu označeni kao "pružaoci usluga od posebnog značaja" kako bi mogli da nastave da rade, piše Car Advice.

To udruženje, tvrdi da je prodaja kako novih tako i polovnih automobila, značajna u vreme kada se, kao meru prevencije, sve više ljudi izbegava korišćenje javnog prevoza, pa im automobili ostaju kao jedino i neophodno prevozno sredstvo.

Sve veći broj prodavaca automobila u SAD se, takođe, okreće onlajn prodaji, a dileri u sve većoj meri primenjuju digitalne alate za promociju. Takođe, sve češće se uvodi i uslugu dostave na kućnu ili drugu adresu po želji kupca, kako bi se izbegli, u ovakvoj situaciji nepotrebne, međuljudske kontakte.

automobili garaža

Foto: Pixabay

Kao i sva ostala svetska tržišta, i američko beleži pad prodaje, pa se procenjuje da bi ona tokom ove godine mogla da bude na nivou iz 2008. godine, kada je tu zemlju i svet zadesila finansijska kriza, što je 20 odsto niže nego 2019, kao i da bi takvo stanje moglo da se prenese i na 2021. godinu, navodi agencija Reuters.

Ovakve pretpostavke donekle "kvari" podatak da digitalna platforma Roadster, koja okuplja 1.000 dilera automobila iz SAD i Kanade i nudi sve usluge od prodajnog salona do "ključa u ruke", beleži porast poslovanja od 6 odsto.

Kada je o Evropi reč, mediji već danima pišu o prekidu proizvodnje u velikom broju evropskh fabrika i izvesnom smanjenju broja radnika u njima po okončanju krize. Sve to, takođe, prati i pad prodaje, kao i pad cena i uvođenje novih povoljnosti kako bi ono što je već proizvedeno moglo i da se proda. Inače, za evropsko, ili za EU tržište, još uvek ne postoji neka zbirna statistika o padu prodaje, već su podatke o tome pojedniačno objavljivali neki od proizvođača.

Ferarri za "male pare"

 

Stručni automobilski portali, u posledenje vreme, često kao zanimljivost objavljuju da se u ovim trenucima, neki izuzetno skupi automobili, sticajem okolnosti, mogu "pazariti" po dosta nižim cenama, naročito kada su u pitanju atraktivni "moderni klasici".

Tako je, na primer, aukcijski sajt Bring a trailer nedavno oglasio prodaju jednog Ferrarija 550 Maranello iz 2000. godine. Automobil sa V12 motorom od 5,5 litara sa 485KS u tzv. "mint" stanju (što bi se kod nas reklo - "k'o nov"), čija bi očekivana dosadašnja tržišna vrednost iznosila 170.000, prodat je za "samo" 110.000 dolara.

Ovo je primer automobila kojima je, do sada, cena uglavnom samo rasla, pa ovoliki pad pokazuje da bi ovaj segmet tržišta (luksuznih sportskih modernih klasika) mogao da bude ozbiljnije uzdrman.

Iako za sada još uvek ne izgleda tako, ovakav trend bi mogao da se prenese i na ostale segmente tržišta polovnih automobila, pa bi situacija u kojoj kupovina automobila većini sigurno nije nešto što im prvo pada na pamet, za one malobrojne mogla da se ispostavi kao vreme u kome je, sticajem vanrednih okolnosti, moguće obaviti "dobru kupovinu".

(Telegraf.rs/MBJ)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Srdjan

    1. april 2020 | 16:22

    Prodaja je stala skroz, ni ispod svake cene ne ide. Covek stiti sajt od koga zivi, ali nema od toga nista.

  • Prile

    3. april 2020 | 11:35

    Ako je Kriza Neka Prodaju Auta U Pola Cijene.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA