≫ 

Da li će Evropa potpuno zabraniti benzince i dizelaše? Saznaćemo već ove nedelje

 ≫ 

Prema već postavljenim ciljevima, smanjenje emisije ugljen-dioksida bi do 2030. trebalo da dosegne 60, a do 2035. godine svih 100 odsto

Komentari

  • Bobby

    15. jul 2021 | 08:14

    Ово је политички притисак, условљен пре свега паранојом у Немачкој, а који је на просторима Србије, у наведеном року немогућ. Цифре говоре. Рецимо да у Србији има 2,5 милиона свега (путничких аутомобила, аутобуса, камиона,...), нека су они ради лакше рачунице, сви на дизел и нека сви годишње пређу 15к км. Нека им за то претпоставимо треба 1.000 л дизела годишње. Енергетска вредност 1 литра дизела је 38МЈ, односно 10,1 kWh, да заокружимо на 10, што даје неопходних 10.000 kWh по возилу годишње. За свих ових 2,5 мил. возила, потребно је око 25 млрд. kWh годишње. Да би добили енергетски капацитет, то треба поделити са бројем часова у години, односно 8760 и добијамо да нам је потребан капацитет од 2,8 мил. KW, односно, 2,800 MW. Шест блокова ТЕНТ у Обреновцу су снаге 1,745 MW. Зашто термолелектрана, јер Србија нема: ваздушне, сунчане, водене, геотермалне,... или било које друге енергије, ни појединачно, ни у збиру, па ни уштедама у потрошњи, да надомести овај капацитет (скоро па два ТЕНТ-а). Једноставно нема. Све остало су бесмислице.

    • 15. jul 2021 | 13:37

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Zaboravio si mnogo ključnih stvari. Za početak, električna vozila su višestruko efikasnija. Za 15.000 km nije potrebno više od 3000 kWh ili 3 MWh odnosno bolje nego tri puta manje nego što ti računaš. Pritom prosečni dizelaši prosečno troše više a električni manje od ovih brojeva. Dalje: rafinerije, transport goriva i neprestano servisiranje te, jadne, fosilne tehnologije takođe koristi energiju. Ispostavlja se da je samo ta energija (bez one u samom gorivu) otprilike jednaka onoj koja bi bila potreba da nahrani sva električna vozila ... kada bi sva vozila bila električna. Električnu energiju možemo mnogo lakše "dopraviti" nego goriva, kako lokalno, tako je i dostaviti na daljinu (lakše je i čistije napraviti dalekovode nego naftovode) i smanjuje zavisnost od uvoza sirovina. Najvažnije je to da ono što ti nazivaš "paranojom" zapravo posledica onoga što se već dešava sa planetom te moramo uraditi sve što možemo. A ovo je, em lako, em odlično - ne boli već godi jer su električna vozila bolja za vožnju, praktičnija i bolja u svakom ostalom pogledu ... sem za one koji profitiraju na šteti ostalih.

    • 15. jul 2021 | 17:38

      Bobby

      @Bobby

      @Elektro-vozač.: Ништа није заборављено. Да си хтео да будеш тачан, као што пишеш, сам би дошао до тачних података и видео да је обрачун баш урађен да то максимално уважи. А сада, да би били тачни, као податак, у Србији има 2,5 милиона само путничких аутпмобила, уз још стотине хиљада; камиона, аутобуса, трактора, грађевинских машина, бродова, чамаца, моторцикала, пољоприврених машина, ... итд. који годишње преваљују милионе километара и који "ефикасност" електро-возила увелико релативизују. Узгред, оно што си ти заборавио је да је ефикасност електро-мотора једна ствар, а ефикасност електро-возила, сасвим друга. Рено клио, у електро-верзији је аутомобилчић са тежином од 1,5 тона. Нечим, чиме се, и не баш сваки "фосилни" СУВ да подичити. Твинго нешто лакши, може прећи са пуњењем тек нешто више од двестотинак километара. Батерија се на температурама испод -10 степени не може напунити 100% - извод из сервисне књижице. Уз то, сама вожња је више бављење подацима типа: профилом деонице, висинским разликама, температуром, ветром, и осталим условима пута, који овим непрактичним возилима смањује радијус кретања. Напослетку, због тежине саме батерије, све остало је морало доћи "под нож", дотле да су већ на ивици безбедносних стандарда. Електрична енергија се не може лакше "доправити" до места пуњења, не због тога што је простије бацити кабл, већ због снаге пуњења коју је потребно обезбедити на сваком том месту, а то су много већи трошкови.

    • 15. jul 2021 | 19:05

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Opet izmišljaš. Potrošnju sam računao za ceo auto od 2 tone, stare generacije, uprošćeno tokom više godina - Tesla Model S 85. Novi troše manje. Razlika između efikasnosti fosilaca i električnih je još veća u gradskoj vožnji, koja zapravo predstavlja većinu potrošnje, a to tvoji brojevi za fosilce ne odslikavaju. Prvo je potrebno da se upoznaš sa temom pre nego što se osiliš da tvrdiš bilo šta.

    • 15. jul 2021 | 23:08

      Bobby

      @Bobby

      @Elektro-vozač: Електро возила, како сам већ написао имају ефикасност која је одређена много обухватнијим условима од онога што си ти у стању да схватиш, а у случају Србије подразумевају да се две трећине електричне енергије производи из угља. У том домену ефикасност производње електричне енергије, утиче и на саму ефикасност електричних возила и наравно, не само то (а уз то и сам квалитет угља). Према томе, не пореди се нека иманентна ефикасност као таква, и то што си ти нешто рачунао и обрачунао, некакву "теслу", па ти већ знаш шта је и како је и то у градским условима. То можеш да окачиш "маци о реп". Значи, ниједно електро возило се не може у условима производње електричне енергије у Србији другачије посматрати од услова производње електричне енергије у истој. Све је то дивно ако некаква "Тесла" има номиналну ефикасност од 90%, али ако је ти пуниш струјом која је добијена са ефикасношћу од 50%, онда је и таква ефикасност бесмислена. А бесмислена је, бар у случају Србије. Да није бесмислена, не би постојали ни рестриктивни услови потрошње, као; зелена, плава и црвена зона. Надам се да си сада напокон схватио где је разлика која ти је била недокучива.

    • 15. jul 2021 | 23:32

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Tačno je da čistoća zavisi i od izvora električne energije. Ono u čemu se varaš je da su električna kola prljavija od fosilnih ako im struja dolazi "iz uglja". Zatim namerno preskačeš da je to praktično najgori slučaj za električne, i koji se može samo popraviti, dok sa fisilcima nema više kud, sem možda na još gore. Dakle razmisli šta je to toj maci okačeno o rep.

    • 16. jul 2021 | 14:08

      Bobby

      @Bobby

      @Elektro-vozač: Ја ти пишем једно, а ти о другом. Чистоћа и "карбонски отисак" електро-возила је нешто сасвим друго. О томе се данас воде студиозне расправе, поготово када се узме у обзир и сама експлоатација литијума. И наравно да доминантни извор производње електричне енергије у Србији из термоелектрана има утицаја и на тај "карбонски отисак" тих возила у Србији. Оно о чему ти ја пишем је ефикасност елетро-возила, такође, у Србији. Да, електро-возила су ефикаснија од СУС возила, и то не мораш да пишеш, то је откривање "топле воде". Проблем настаје када ти електричну енергију којом пуниш таква возила производиш неефикасно. Што не мора "де факто" да значи ако је извор производње такве енергије из термоелектрана, али онда мораш да знаш који су ефикаснији начини производње, да они буду доминантни и да некако "догегаш" до неких 80, или 90%, колико је и само возило ефикасно. У Србији из расположивих извора енергије је то скоро па немогуће. Значи, сликовито, ако твоје возило троши макар и 1 kWh на 100 км, и супер је ефикасно, а за тај 1 kWh треба да спалиш 2 милиона тона лигнита, џаба ти и ефикасност и такво возило. А када не би било тако, не би ни имао: зелене, плаве и црвене зоне на рачуну за струју.

    • 16. jul 2021 | 14:46

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Daješ potpuno netačne ili nepotpune izjave. Nije samo ugljenični otisak problem, naravno. Takođe naravno, ne možeš gledati na to električnima opraštati fosilcima dok, u isto vreme, žmuriš na napredak u proizvodnji električnih i dalji potencijal koji jednostavno ne postoji kod fosilaca. Ajde da ti oprostim to što potpuno ignorišeš stotine miliona godina koje su bile potrebne da se fosilna goriva naprave, to redovno ljudi zaboravljaju, a nije ni potrebno da se gleda da bi električni bili bolji. Međutim neće ti proći da uzimaš privremeni najgori slučaj za električne a da ne primenjuješ isti aršin za električne. Koliko je proizvodna goriva čista? Transport? Izlivi? Staro ulje? Otpadni delovi od tzv "redovnog održavanja" (a zapravo česte popravke očekivanih kvarova) kod fosilaca? Šta ćemo sa proizvodnjom tih delova? Servisima koji moraju da postoje rade da bi konstantno krpili te iste fosilce? Da li samo ugljen dioksid izlazi iz ausouha (naravno da ne)? Šta ćemo sa toplotom koja je oko četiri puta veći proizvod fosilnih "vozila" od same vožnje (pa su, zapravo, više furune neto vozila)? Buka? Kako misliš sve to da središ? Sintetičkim gorivima? Odakle ti energija za njih i da li uopšte postižeš nešto time sem da ne zavisiš od bušotina? Da li je to čistije ili bi bilo daleko bolje da tu energiju direktno prebaciš u baterije električnih? Da nije žalosno bilo bi smešno. To je samo što se tiče zagađenja. Zatim pređemo na međunarodnu zavisnost. Struju može svako da napravi - neko lakše, neko teže, ali može. Goriva mogu samo teorijski i daleko manje efikasno. Ajmo onda na kvalitet života stanovništva - koja dobronamerna vlada želi da joj narod zavisi od loše, otpadne tehnologije? Električni bude bolju vožnju, veće uživanje, više vremena ostaje za "život" i "produktivnost". Dakle prestani da "kačiš stvari o macin rep", već si previše toga okačio.

    • 17. jul 2021 | 09:00

      Bobby

      @Bobby

      @Elektro-vaozač: Покушао сам да ти објасним, али није успело. Са твоје стране, само некакве пароле и чиста демагогија. С'обзиром да сам и превише времена и простора посветио томе, овим те поздрављам и остављам са твојим заблудама. Само, немој се једног дана изненадити ако се на улицама појави нешто сасвим треће, рецимо возила са горивним ћечијама и погоном на водоник. Поздрав.

    • 17. jul 2021 | 13:39

      Elektro-vozač

      @Bobby

      Tako je! Neću se iznenaditi kada se pojavi nešto četvrto. To treće o čemu pričaš je već otpisano kao neefikasno i prljavije (teorijski najbolji slučaj za vodonik je lošiji od danas realnog stanja sa baterijski električnim), a lošije i opasnije. I da neko nađe načina da promeni zakone prirode/fizike, i to bi bilo super jer jeste bolje od fosilnih kanti (zapravo su električni hibridi sa vodoničnim generatorom) ali će biti prihvaćeno samo ako budu mogli da se pune kao električni a ne da se maltretiramo po pumpama.

  • Dik

    13. jul 2021 | 08:19

    ... neće do 2035. eto vam informacije iz prve ruke. Mi ćemo voziti jeftine polovnjake na dizel još dugo posle toga jer najbolje se budžet puni preko skupog goriva!

  • Dragan

    13. jul 2021 | 01:11

    A 70 posto struje se dobija spaljivanjem uglja .smešno .neka sva auta budu na struju ,odakle toliko struje .svet nema te mogućnosti.jednostavno je u pitanju neka fora i mnogo jak lobi .EU trte holandjani belgijanci ....nemci ćute .ko tu kakve interese ima pitanje je .

    • 13. jul 2021 | 22:49

      Elektro-vozač

      @Dragan

      ....i sa sve tim ugljem svejedno ispadnu bolja a,.za razliku od fosilaca, imaju perspektivu za mnogo bolje.

  • mihailovic

    12. jul 2021 | 22:57

    el auta nova da kostaju najvise 10.000 €, da sa jednim el punjenjem prelazi istu daljinu kao dizel auta tj 1000 km + da punjenje el auta strujom netraje vise od punjenja dizel auta ili max 10 minuta a ne sadasnjih 7 sati + Da zamena el baterije na auto kosta koliko jedan servis auta tek tada ukinite dizel i benzince a ne ovako ili da se vratimo svi u kameno doba.

    • 12. jul 2021 | 23:52

      Elektro-vozač

      @mihailovic

      Tih 7+ sati je sa kućnim punjenjem. Za toliko ne možeš dosuti ni kap dizela kod kuće sem ako ne rešiš dostavu i bezbedno skladištenje. Punjenje električnih uzima manje vašeg vremena po prevezenom km jer se obavlja samo (ili plaćate nekoga da vam toči gorivo?). Ukupni troškovi električnih su već višestruko potvrđeno manji nego sa fosilcima i baterije im traju duže nego sami fosilci. Prazne priče pričaš.

  • mihailovic

    12. jul 2021 | 22:54

    el auta max nova da kostaju 10.000 €, da sa jednim el punjenjem prelazi istu daljinu kao dizel auta tj 1000 km + da punjenje el auta strujom netraje vise od punjenja dizel auta ili max 10 minuta a ne sadasnjih 7 sati + Da zamena el baterije na uato kosta koliko jedan servis auta tek tada ukinite dizel i benzince a ne ovako ili da se vratimo svi u kameno doba.

  • Ris

    12. jul 2021 | 21:02

    Traktori, frejze, ... , na struju a punjači u svakoj njivi. Luda budućnost.

  • Dragan

    12. jul 2021 | 20:49

    Kad takva auta budu prelazila 1200 km sa jednim punjenjem a punjenje bude trajalo deset minuta max a ne osam sati onda cu poceti da razmisljam o tome.I naravno cena novog tu do desetak hiljada pa da pricamo.Ovako to je za nas daleko svetlosnim godinama.Zaostali smo previse.

  • Grunf

    12. jul 2021 | 19:58

    Što se srbi sekiraju? Pa mi sipamo gorivo za 500 dinara. Kupujemo polovne delove za kola i njih ne popravljamo dok sami ne otpadnu. Tehnički pregled radimo na 3 rate a registrujemo kola tek 6 meseci nakon isteka registracije.

    • 12. jul 2021 | 21:21

      Crni

      @Grunf

      Pricaj odnosno pisi u svoje ime, ako mislis da smo nesto drugaciji od drugih pogledaj ebay.de, pretpostavljam da po tvom mentalnom sklopu samo nama prodaju delove. Smesno da smesnije ne moze biti, kada vidis samo svoje selo a zatvaras oci kod drugih.

    • 15. jul 2021 | 08:17

      Bobby

      @Grunf

      @Crni: Ако му већ памет не дозвољава да види на интернету, има око себе, сваки дан гомилу бугарских шлепера са товарима отпада из Немачке.

  • Bhm

    12. jul 2021 | 19:42

    Da se ja pitam i vibratori bi radili na dizel a i damama bi vise odgovaralo...

  • Aleksandar

    12. jul 2021 | 18:54

    Ovo nema veze sa ekologijom to je samo biznis. Prave zagađivače niko ne sme ni da pipne.

  • Čiča

    12. jul 2021 | 18:50

    Populaciju srezati na 500 miliona. Plan znamo.

  • M.m

    12. jul 2021 | 18:36

    Neka hvala,ako ne moram necu nikad voziti te bojlere na struju,benzin je za voznju i zna se sta još

  • Ikarus

    12. jul 2021 | 18:28

    Avioni na struju...

  • Milan

    12. jul 2021 | 17:49

    Ja necu voziti fen za kosu pa makar se na konja vratio. Zasto ne kazu koliko proizvodnja baterija steti zivotnoj okolini. U Srbiji ce da rudare litijum i nikl a po Evropi da se vozikaju auticima na daljinski. Gledam pre neki dan red na pumpi. Bas me zanima kako ce da pune svoje fenove kad ih puste u pogon. Neka se odreknu industrije, placanja poreza, zasto neko ne kaze koliko avio saobraćaj truje. Hajde da se povucemo onda u sume i zivimo u skladu s prirodom. Ne moze, mocnici bi da odredjuju pravila koja po pravilu pune njihove dzepove. Trebaju im kontrolisani robovi. Zasto se ne odreknu nuklearnog oružja, i bilo koje vrste oruzja. Sta kazu dobri Evropejci koliko su kasetnih bombi, uranijuma bacili na Srbiju. Od toga ljubicice rastu? Nedam moj s8 D2 za milion kosacica na struju...

    • 15. jul 2021 | 16:45

      Elektro-vozač

      @Milan

      Pa ko te tera da voziš fenove i kosilice? Samo nemoj furune (4/5 energije iz goriva ode na grejanje tako da mora da su to - vožnja im je, kao i kosilicama, sporedna stvar... i ne idu baš dobro).

  • Boki

    12. jul 2021 | 17:49

    Zar nije malo nestručno reći da će biti kasno za klimu zbog fosilnih goriva tamo neke godine? Ako uspeju da sve izvore co2 dovedu na nulu, zagađenje od tog manjeg dela saobraćaja bi bilo zanemarljivo. Inače apsolutno podržavam smanjenje co2 kao i ostvarenje nulte emisije, ali ne treba preterivati sa opasnostima malih procenata...

    • 12. jul 2021 | 19:04

      Elektro-vozač

      @Boki

      To ti je baš "produktivan" stav: "Ako ne možemo rešiti sve svetske probleme nemojmo ni jedan." Samo si se preračunao. Električna vozila su značajno bolja za klimu ali i iz drugih razloga - prosto su bolja, smanjuju zavisnost od uvoza, itd.

    • 13. jul 2021 | 08:32

      Boki

      @Boki

      @Elektro-vozač Problem je što se ne mogu zameniti svi automobili u kratkom roku i da se za njih proizvede čista električna energija. Kod nas sigurno bar još 30 - 40 godina će raditi termoelektrana.

    • 13. jul 2021 | 22:52

      Elektro-vozač

      @Boki

      Tačno je da će biti potrebno dosta vremena da se sva vozila zamene. Neosporno. Izvori energije su rešivi - električnu energiju nije teško praviti lokalno. Termoelektrane jesu prljave ali su zamenljive a električna vozila i sa njima bolja.

    • 14. jul 2021 | 06:33

      Boki

      @Boki

      @Elektro-vozač Nisu bolja, jedino što bi se zagađenje izmestilo iz gradova. Mada ako se voze Euro 6d vozila to zagađenje gotovo i da ne postoji, jedino je emisija co2 prisutnija, što samo po sebi nije zagađenje. Emisija co2 savremenih benzinaca je oko 110g/km, toliko dolazi u po električnom vozilu koje napaja termoelektrana. Ali veći problem od toga je iskopavanje litijuma, oko čega se velika frka diže ovih dana.

    • 15. jul 2021 | 00:01

      Elektro-vozač

      @Boki

      Sve činjenice i statistike, objektivne i subjektivne (većinske od upućenih) govore da su električni bolji. Nemaš ni jedan valjan argument protiv. Litijum je bio problem po zastarelim procesima, po novom nije, a ima ga i više nego dovoljno (jer ga, zapravo, i ne treba mnogo).

  • ffm

    12. jul 2021 | 17:03

    Pukli skroz

  • Aca

    12. jul 2021 | 16:46

    Ja vozim na lož ulje. To niko ne pominje. Imam i motorcikl na pelet. Bukov.

    • 12. jul 2021 | 19:56

      JO

      @Aca

      Da li bi mi vikendom pozajmio mozak? Da se sit naodmaram do ponedeljka.

  • Косингас

    12. jul 2021 | 16:40

    Већу глупост нисам прочитао. Типа, цвеће и пролеће. Хееееј, кажу 8 одсто. А, оних 92? Па,да ли сте питали ишта нафтне гиганте. Они се још нису огласили, а они држе свет у шаци.

    • 12. jul 2021 | 21:45

      Crni

      @Косингас

      Nije nafta vec termo elektrane i toplane oko 80% odnosno 70-80% zavisi koje doba godine i koja drzava ali svakako uglavnom 80% sve ostalo jeoko 20-30% tu je sva ostala industrija sva prevozna sredstva, sva individualna lozista itd

  • Rg

    12. jul 2021 | 16:18

    Jos da objasne gde ce svi da pune kola strujom pa da sve zabrane bez problema...toliko malo punjaca na ulicama i parkinzima da je diskutabilno da li da zabrane dizelase i benzince i opterecenje na elektro sistem pitanje da li bi mreze izdrzale da se puni toliko auta i motora

  • Valjevac 1

    12. jul 2021 | 16:15

    Oce al malo morgen! Kako to da izvedu jedino da poklanjaju vozila tj doveze vlasnik dizela a oni mu zauzvrat daju nov elektricni ako tako mogu ok 🤣🤣🤣

  • Veteran

    12. jul 2021 | 16:03

    Bas nas to briga mi nismo evropa , ta evropa nam je mnogo zla nanela 99 god pa zakone neka donose za sebe a nas ostave na miru u nasoj Drzavi.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA