
Tužan kraj nekadašnjeg evropskog kralja: Zašto dizelaši nemaju budućnost?
Dizel motor, nekada kralj evropskih puteva, nezaustavljivo gubi bitku. U poslednje dve decenije dizelaši gube udeo među novoregistrovanim automobilima u Evropi strmoglavo se smanjuje. Prema najnovijim podacima ACEA-e, dizel automobili danas čine samo 8,3 odsto svih novih registracija u Evropskoj uniji, Velikoj Britaniji i EFTA-i.
Električna vozila drže dvostruko veći udeo - 17,1 odsto, što jasno pokazuje kuda se kreće automobilska industrija. Ove brojke otkrivaju dramatičnu promenu u preferencijama kupaca i tehnološkim prioritetima proizvođača.
Automobilski stručnjak i voditelj CAR Instituta iz Bohuma, prof. Ferdinand Dudenhöfer, ovu situaciju naziva "tužnim krajem dizela u ličnim vozilima", javlja nemački Auto Bild. Brojke to potvrđuju: u Nemačkoj je udeo dizelaša među novim automobilima u prvih pet meseci 2025. pao na 15,3 odsto, što je pad za čak 20 odsto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
U Francuskoj, Belgiji, Italiji, Austriji i Španiji situacija je još gora - padovi dosežu i do 45 odsto. Posebno drastičan primer je Norveška, gde je tokom 2025. registrovano svega 859 novih dizel automobila, što je tek 1,5 odsto ukupne prodaje. Mada specifičan poreski sistem u toj državi snažno favorizuje električne automobile, simbolika je jasna.

Dizelaši nestaju iz svakodnevnicedize
Situacija je takva da u nekim državama već počinje fizičko povlačenje dizela iz svakodnevice. "U Holandiji, Norveškoj i Belgiji dizelske crpke na benzinskim pumpama sve više nestaju. Naftne kompanije uklanjaju dizelske pumpe i zamenjuju ih benzinskim", ističe Dudenhöfer. S obzirom na sve manji broj vozila koja koriste dizel, logično je da se tržište prilagođava novim trendovima.
Evropa, koja je nekada bila središnje tržište dizel automobila, danas više nije presudna u globalnoj prodaji. Još 2005. godine, gotovo trećina svih svetskih dizelaša bila je registrovana na Starom kontinentu. Danas je taj udeo pao na 18 odsto, a prognoze govore da bi do 2030. mogao pasti ispod 17 odsto.
U Kini, najvećem automobilskom tržištu sveta, dizel automobili gotovo i ne postoje. Tamo dominiraju električni automobili, plug-in hibridi i modeli sa tzv. range extenderima, dok se dizel smatra skupim, komplikovanim i tehnološki zastarelim.

Opstanak samo u teretnom saobraćaju
Prema Dudenhöferu, dizel će opstati jedino u segmentu teretnih vozila, i to privremeno, dok tehnologije poput vodoničnih gorivnih ćelija ne dođu do šire primene. U konačnici, dizel automobili bi mogli završiti zanemareni, sa nesigurnom opskrbom gorivom i bez podrške proizvođača.
Povlačenje iz ponude, pad broja crpki i sve manji broj korisnika stvaraju spiralu iz koje se teško vratiti. I premda je dizel imao svoje zlatno doba, čini se da ga u budućnosti čeka zaborav. Ova transformacija automobilske industrije označava kraj jedne ere i početak potpuno nove.
(Telegraf.rs/Auto Klub)
Video: HONOR 400 je telefon koji nudi nešto što za ovu cenu nećete videti nigde
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
dg
Ovaj trend pada potražnje dizel automobila je činjenica da ih proizvođači više ne prave i ne nude tako da i nema ponude novih automobila. Brojke su forsirane od strane država, proizvođača, raznih agendi i sl. Vozači su najmanji raog oada interesovanja.
Podelite komentar
Dtoni
Nije pala potražnja kupaca ,nego je sve nametnuto na silu. Kupio bih novi dizel ali ne postoji jer se pravi samo Benz ,neko je tako odlucio i resio da bude. Pre par dana sam citao da benzici vise zagadjuju jer se iz izduvnih gasova benzinca nakon izlaganja suncu desava fotohemijska reakcija i da se stvaraju raspadni produkti koji su mnogo kancerogeniji od izduvnih gasova dizelaša a da je elektromagnetno polje ev vozila previse jako i stetno za ljudski organizam,ali dzabe ,neko je odlučio da unisti i da kroji sudbinu celog sveta
Podelite komentar