OSVAJANJE KOSMOSA: Otkrivena super-Zemlja (VIDEO)

Tim koji rukovodi Habl teleskopom otkrio vodenu super-Zemlju okruženu gustom atmosferom

Naučnici su otkrili novi tip planete - parni vodeni svet koji je veći od Zemlje, ali manji od Urana.

Standarni primer ove klase egzo planete (http://en.wikipedia.org/wiki/Extrasolar_planet) nosi kodni naziv "GJ 1214b", i prvi put je primećena decembra 2009. godine, ali poslednja posmatranja Nasinog Habl teleskopa sugerišu da je u pitanju vodeni svet okružen gustom, parnom atmosferom.

- "GJ 1214b" je potpuno drugačija od bilo koje druge planete za koju znamo - kaže Zakori Berta iz Harvard-Smitsonijanovog centra za astrofiziku u Masačusetsu u Americi. - Ogromni deo njene površine je sastavljen od vode.

Do sada, astronomi su otkrili preko 700 planeta izvan Sunčevog sistema, sa još dve hiljade i trista "kandidata" koji čekaju konfirmaciju, i radi se o jako raznolikoj gomili, u kojoj ima i onih koje su u celosti građene od gvožđa, do onih koje orbitiraju oko dva sunca, kao rodna planeta Luka Skajvokera, Tatuin.

Ali ova super-Zemlja, smeštena u sazvežđu Zmijonoša nekih 40 svetlosnih godina daleko od našeg rodnog sveta, nešto je potpuno drugačije. 2,7 puta veća od Zemlje, i gotovo sedam puta teža, orbitira oko crvenog patuljka (http://en.wikipedia.org/wiki/Red_dwarf) od koga je udaljena dva miliona kilometara - zbog čega je temperatura na njoj oko 230 stepeni Celzijusa: isuviše vruće da bi nosila život kakav je nama poznat.

"GJ 1214b" poseduje daleko više vode od Zemlje, i mnogo manje kamena. Njena unutrašnja struktura se, verovatno, veoma razlikuje od Zemljine.

Ali ona je i pored toga neverovatno slična našoj planeti, zbog čega će najverovatnije biti glavni predmet ispitivanja Nasinog "Džejms Veb teleskopa", koji će početi sa radom 2018. godine, kada ćemo dobiti i detaljnije podatke o njenoj atmosferi.

• beli4444