Zašto su svi sajtovi koje volite postali loši

   
Čitanje: oko 1 min.
  • 0

Ako vam se čini da sve aplikacije i sajtovi postaju gori, niste jedini. Od TikToka i Googla, do Facebooka, Instagrama i drugih društvenih mreža, svi prolaze kroz isti proces koji autor Kori Doktorou naziva "enshitifikacija".

To je pojava u kojoj platforme prvo oduševljavaju korisnike, zatim ih vežu za sebe, a onda, kad znaju da više nemaju gde da odu, polako pogoršavaju iskustvo kako bi izvukle što više novca. "Na početku su sjajne, ali čim vas uvuku, sve ide nizbrdo", objašnjava Doktorou, koji je o ovome pisao decenijama i sada objavio knjigu "Enshittification: Why Everything Suddenly Got Worse and What to Do About It".

Kako internet postaje neupotrebljiv

Najpoznatiji primer je Facebook. U početku je prikazivao objave hronološki, bez reklama i praćenja. Kada su korisnici postali zavisni, uveden je algoritam koji je favorizovao sponzorisane objave. Ljudi su ostali, iako su sadržaji koje su želeli postali sve teže dostupni.

Isto se dešava sa Amazonom, gde prodavci sada moraju da plate da bi se njihovi proizvodi uopšte pojavili u rezultatima pretrage. "Najbolja ponuda često je sakrivena na drugoj strani liste, dok je prva pozicija najskuplja jer se plaća kao oglas", navodi Doktorou.

Korisnici i prodavci su zarobljeni, a platforme postaju lošije ne zato što moraju, već zato što mogu.

"Enshitifikacija" kao bolest moderne ekonomije

Doktorou ističe da je ovo posledica politika koje su decenijama štitile monopole, dozvoljavajući spajanja poput Facebook/Instagram i rast korporacija koje danas kontrolišu čitave sektore. Kada postoji samo nekoliko velikih igrača, oni slobodno menjaju pravila jer znaju da korisnici nemaju gde da odu.

Rešenje vidi u jačim antimonopolskim zakonima, većoj radničkoj moći i pravu korisnika na interoperabilnost, slobodu da pređu na druge platforme i otključaju sopstvene uređaje i naloge.

"Ne treba kriviti potrošače, već promeniti sistem", kaže Doktorou. "Strukturni problemi zahtevaju strukturna rešenja."

(Telegraf.rs)

Video: Dugotrajne memorije – kako napraviti rezervnu kopiju nepodržanih medija

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA