Život na Mesecu? Naučnici po prvi put uspešno uzgajili biljke u zemljištu sa Meseca

Istraživači su imali samo 12 grama "lunarnog regolita" na raspolaganju

Naučnici sa Univerziteta na Floridi su po prvi put uspešno uzgajili biljke u zemljištu sa Meseca. Istraživači su koristili uzorke prikupljene tokom Apollo 11, 12 i 17 misija, ali ipak nisu imali mnogo zemljišta na raspolaganju.

Dok je sa Meseca na Zemlju vraćeno ukupno 382 kilograma zemljišta i kamenja, istraživači su od NASA-e dobili samo 12 grama takozvanog "lunarnog regolita". Ipak, to je bilo četiri grama više nego što su tražili. Naučnici Rob Ferl i Ana-Lisa Pol morali su da budu strpljivi kako bi dobili uzorke tla - aplicirali su tri puta tokom 11 godina.

Tim je koristio posude koje se obično koriste za kultivaciju ćelija, kao saksije. Naučnici su stavili po gram zemljišta u svaku od njih, dodali hranljivi rastvor, a zatim stavili nekoliko semenki kresa (Arabidopsis thaliana).

Oni su posadili seme u druge vrste zemljišta kao deo kontrolne grupe, uključujući simulirano Marsovsko tlo, tla iz ekstremnih okruženja i supstancu koja imitira lunarno tlo.

Skoro svo seme posađeno u lunarnom regolitu je niknulo, ali su biljke na kraju pokazale neke razlike od onih koje su uzgajane u kontrolnoj grupi. Neke biljke "na Mesecu" su rasle sporije ili su bile manje. Bilo je više varijacija u veličinama nego kod kontrolne grupe.

Naučnici, koji su objavili svoje istraživanje u časopisu Communications Biology, otkrili su da su razlike u sastavu uzoraka lunarnog tla uticale na rast biljaka. Utvrdili su da je kres koji je imao najviše problema uzgajan u onome što je poznato kao zrelo lunarno tlo, koje je više izloženo kosmičkom vetru.

Konkretno, kako The Guardian napominje, uzorci sa Apollo 11 misije su smatrani najmanje efikasnim za uzgoj biljaka. Oni su prikupljeni sa starije površine Mora spokojstva, koja je bila nekoliko milijardi godina više izložena životnoj sredini.

Ipak, uspeh eksperimenta otvara put mogućnosti uzgoja biljaka na Mesecu za hranu i kiseonik, uoči NASA-inog programa Artemis koji vraća ljude na površinu Meseca prvi put od 1972. godine.

• nima

16. maj 2022 | 12:57

Svi Ameri neka se presele zajedno sa Englezima i njima sličnim da malo i mi zemaljski ljudi prozivimo u miru. Samo ne smeju zbog Vanzemaljaca🐲🌘🚀🚀🚀

• Boža zemunac

16. maj 2022 | 11:53

Evo, sve vam veruje.Da nije smešno bilo bi tužno.

• Hm

16. maj 2022 | 11:18

Sto ne kupe od Kineza i Rusa oni imaju baze na tamnoj strani meseca.