Novo ogromno otkriće: Da li je ovo najmlađa planeta ikada pronađena u našoj galaksiji?

Zvezda udaljena 395 svetlosnih godina mogla bi da bude stara samo 1,6 miliona godina i da otkrije mnogo toga što ne znamo o formiranju Sunčevog sistema

Umetnička vizija novootkrivene egzoplanete Foto: ALMA / Autor: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), S. Dagnello (NRAO/AUI/NSF)

Koristeći Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA) za istraživanje formiranja planeta, astronomi su po prvi put otkrili gasove u cirkumplanetarnom disku.

Ovo otkriće ukazuje da bi se u tom delu univerzuma mogla nalaziti i veoma mlada egzoplaneta. Rezultati istraživanja objavljeni su u The Astrophisical Journal Letters.

Cirkuplanetarni diskovi su klasteri gasa, prašine i otpada oko mladih planeta. Oni sadrže materijal koji može da formira satelite i druge manje stenovite objekte, kao i da kontroliše rast mlađih džinovskih planeta.

Proučavanje takvih diskova može nam dati odgovore na pitanja o poreklu našeg Sunčevog sistema, posebno Galilejevih satelita koji kruže oko Jupitera, za koje se veruje da su nastali pre 4,5 milijardi godina.

Dok su proučavali AS 209, mladu zvezdu udaljenu oko 395 svetlosnih godina od Zemlje u sazvežđu Ophiucus, astronomi su primetili emisiju svetlosti usred inače praznog prostora u gasu koji okružuje zvezdu.

Tako su otkrili cirkumplanetarni disk oko planete veličine Jupitera, što je tek treće takvo otkriće do sada.

Udaljena je više od 200 astronomskih jedinica (blizu 30 milijardi kilometara) od svoje matične zvezde. Ova udaljenost dovodi u pitanje aktuelne teorije o poreklu planeta.

Ako se procena da je zvezda stara samo 1,6 miliona godina ispostavi da je tačna, otkrivena egzoplaneta bi mogla biti najmlađa ikada otkrivena.

Astronomi se nadaju da će im Džejms Vebova posmatranja dalje pomoći u tome, piše SciTech Daily.

Video: Lansirana prva raketa kojoj su uspeli da spasu pojačivač motora koji otpada