≫ 

Vreme čitanja: oko 4 min.

Svečana dodela nagrade Lazar Trifunović i priznanja DIUS za 2021. godinu

Vreme čitanja: oko 4 min.

Dobitnica NAGRADE “LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2021. godinu je Slađana Petrović Varagić, dok je dobitnica PRIZNANJA DIUS Sonja Jankov

  • 0
Prolaznici, centar, kulturni centar grada, Artget galerija, Art Get Foto: Milena Đorđević

U petak 14. januara 2022. godine s početkom u 12:00  dodeliće se dve prestižne stručne nagrade iz oblasti promišljanja savremene vizuelne i likovne umetnosti u našoj zemlji. NAGRADA „LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2021. koja se dodeljuje za likovnu kritiku i teorijsko razmatranje savremene vizuelne umetnosti u štampanim i elektronskim medijima, i PRIZNANJE DIUS koje se dodeljuje za najbolju autorsku izložbu priređenu u prethodnoj godini, tradicionalno se uručuju laureatima na svečanosti u Kulturnom centru Beograda.

Dobitnica NAGRADE “LAZAR TRIFUNOVIĆ“ za 2021. godinu je Slađana Petrović Varagić, dok je dobitnica PRIZNANJA DIUS Sonja Jankov.

Žiri u sastavu: Ana Ereš, Stevan Vuković i Darka Radosavljević Vasiljević (dobitniciNagrade „Lazar Trifunović za 2017, 1998. i 2004. godinu) je razmatrao predloge dospele na konkurs za nagradu za 2021. godinu, kao i mnoge druge javno dostupne doprinose kritičkom mišljenju o modernoj i savremenoj umetnosti koji su realizovani i objavljeni tokom godine. Fokusirajući se na poziciju, stanje i mogućnosti osavremenjivanja likovne kritike danas, žiri je većinom glasova doneo odluku da Nagradu „Lazar Trifunović“ dodeli Slađani Petrović Varagić, istoričarki umetnosti, kustoskinji i istraživačici u polju savremene vizuelne umetnosti, za autorski osmišljen i kritički intoniran video serijal posvećen 58. Oktobarskom salonu, koji je objavljen u četiri segmenta između 31. avgusta i 2. novembra 2021, a realizovan je u okviru šireg projekta „Kritika na delu“, javno dostupnog na internetu.

Slađana Petrović Varagić je, kroz ovaj kompleksan projekat u kome u isto vreme nastupa u ulozi inicijatorke, organizatorke, realizatorke i stručne konsultantkinje, a koji uspeva da sprovede u delo bez ikakve stabilne instituncionalne podrške, sa skromnim i neizvesnim sredstvima, uz podršku najznačajnijeg portala za kulturu, , uspela da povrati legimitet likovne kritike kao instance koja omogućava diferencijalno pozicioniranje umetničkog rada, u odnosu na neposredni kontekst njegovog izlaganja, te i druge radove i umetničke prakse, kao i  istoriju i teoriju umetnosti. Ovaj novi format analitičkog praćenja svih značajnih izložbi u polju savremene likovne umentnosti u Srbiji i njihovog kritičkog tumačenja uz pomoć većeg broja veoma precizno odabranih stručnjaka iz zemlje i regiona, u velikoj meri doprinosi povećanju stepena značaja likovne kritike danas. Tokom protekle godine se posebno izdvojio serijal posvećen 58. Oktobarskom salonu koji je veoma brzo pokrenuo niz pitanja i preispitivanja razloga organizovanja, strukture i načina realizovana najveće manifestacije savremene vizuelne umetnosti u Srbiji.

U najužem izboru za ovogodišnju Nagradu „Lazar Trifunović“ našli su se i sledeći tekstovi:

-   Jovan Čekić, „Horizont mnoštva“, uvodni tekst u katalogu samostalne izložbe Marije Dragojlović „La divina proportione“,  Likovna galerija KCB. 9. septembar–10. oktobar 2021;

- Unu Popović, „O fotografskoj praksi Goranke Matić kao iskustvu unutar gužve“, uvodni tekst u katalogu samostalne izložbe Goranke Matić „Iskustvo u gužvi“, MSUB, 24.mart–24.maj 2021;

- Miroslav Karić, „Posle vas“, tekst u katalogu istoimene izložbe Ivane Ivković,Salon MSUB 17.9–20.10.2021

- Mirjana Boba Stojadinović, „Otuđeni spektakl“, objavljen u dodatku Danasa „Beton“, 20. jula 2021.

Žiri za dodelu Priznanja DIUS koji je radio u sastavu istoričara umetnosti i kustosa Maide Gruden, Saše Janjića i Nele Tonković, doneo je odluku da dobitnica Priznanja za najbolju autorsku izložbu u 2021. godini bude Sonja Jankov, za  izložbu (De)konstrukcije prostora: Arhitektura drugim sredstvima, održane u Kulturnom centru Pančeva, u periodu od 2. decembra 2020. do 2. januara 2021. godine. Sonja Jankov (1985) je nezavisni kustos, trenutno doktorand Teorije umetnosti i medija na Univerzitetu umetnosti u Beogradu. Volontirala je i radila u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine (2012-2015) i spoljni je saradnik brojnih institucija i nezavisne

scene u regionu. Kao rezident je boravila u Poljskoj, Rumuniji, Austriji i Hrvatskoj, a provela je i godinu dana usavršavajući se na Centru za kritičku teoriju u Pragu (2008/2009). Realizovala je i devet samostalnih umetničkih izložbi u Bukureštu, Zagrebu, Novom Sadu, Užicu i Beogradu. Kao kustos je realizovala izložbe u MMSU –Rijeka, Galeriji Kazamat – Osijek, Pogonu Jedinstvo – Zagreb, Kulturnom centru Beograda, Galeriji savremene umetnosti – Pančevo, Galeriji Remont – Beograd.

Autor je nekoliko naučnih radova, među kojima su “ Full-Scale Architectural Models in Post-Yugoslav Art Practices” (Interkulturalnost 16, 2018), “Re-Thinking Architectural Modernism in Contemporary Art: Jasmina Cibic, Dušica Dražić and Katarina Burin” (AM Journal of Art and Media Studies 16, 2018), “Architectural Scale Models within Contemporary Art Practices in Post-Socialist Europe” (Život umjetnosti: časopis o modernoj i suvremenoj umjetnosti i arhitekturi 102, 2018), „Pionirski gradovi u post- jugoslovenskom kontekstu” (Arhitektura i urbanizam 44, 2017). Živi u Novom Sadu.

NAGRADA „LAZAR TRIFUNOVIĆ” se sastoji iz plakete sa likom profesora Lazara Trifunovića, rad vajara Mihajla Paunovića, novčanog iznosa i izložbe koju lauret priređuje u okviru ciklusa „Kritičari su izabrali” u Likovnoj galeriji KCB. PRIZNANJE DIUS sadrži diplomu strukovnog Društva i novčani iznos. Obe nagrade od osnivanja 1993. i 1994. godine podržavaju Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije i Grad Beograd – Sekretarijat za kulturu.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA