TOP 10 SAVETA kako da sačuvate NOVAC i ŽIVCE, a kupite SVE ŠTO VAM TREBA za Novu godinu! (FOTO)

Neki nisu upoznati sa izmenama zakona od lane, pa još čuvaju kutije od računara, plaćaju ćebad koja im ne trebaju, pristaju na popravke pokvarenih aparata jer "se pare ne vraćaju"

  • 2

Decembar je vreme kupovine, kada kupci u gužvama i euforiji zaborave na opreznost i tek u januaru shvate da su postali žrtve nesavesnih trgovaca. Mnogo građana ne zna ni svoja elementarna potrošačka prava.

NOVI MAMAC ZA SRPSKE KUPCE U TRGOVINAMA: Prodaju suvomesnate proizvode po cenama za 100 grama! (FOTO)

Neki nisu upoznati sa izmenama zakona od lane, pa još čuvaju kutije od računara, plaćaju ćebad koja im ne trebaju, pristaju na popravke pokvarenih aparata jer "se pare ne vraćaju".

NA ŠTA SE SRBI ŽALE: Najviše kukaju zbog loših patika i visokih računa za struju!

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, objašnjava šta reći u konkretnoj situaciji, gde otvoriti četvore oči i kada kupac dobija u situaciji kada prodavac pokuša da ga prevari.

Foto-ilustracija: FreeDigitalPhotos/Naypong Foto-ilustracija: FreeDigitalPhotos/Naypong

Sitiacija 1 - kupovina na daljinu

Kupac je naručio ćebe sa magnetima, pa saznao da ne sme da ga koristi jer ima pejsmejker. Može jednostavno i da neće ćebe jer mu se ne sviđa.

REŠENJE - Kupac ima rok od 14 dana da se predomisli ne navodeći razlog. To se ne odnosi na kupovinu u prodavnicama, kada dobijemo račun.

- Ranije se roba mogla vratiti 14 dana od potpisivanja ugovora o kupovini. Onda trgovac tek posle tih 14 dana kupcu dostavi robu, pa ovaj nema vremena da odustane. Prošle godine je zakon promenjen, pa se rok sada računa od dana predaje robe u posed potrošaču - pojašnjava Nikolić.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

Trgovac pre kupovine mora da ponudi kupcu i obrazac za odustajanje od ugovora. Ako ovaj obrazac kupac nije tražio, uspeće da raskine ugovor o kupovini, ali može da prođe i šest meseci.

Situacija 2- slobodno bacite kutiju od računara

Reklamirate računar koji se pokvario. Prodavac pita- imate li kutiju? Kažete- ne, a on odvraća da robu ne može da zameni.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

REŠENJE - Ranije su trgovci uslovljavali potrošače da kod reklamiranja robe moraju da dostave i kutiju. Udruženja su postavila pitanje- šta je kupac kupio, računar ili kutiju. Kutija služi samo za transport, ona je ambalaža. Zbog takvih trgovaca u zakon je uvedena stavka da prodavac ne može da odbije reklamaciju jer kupac nema ambalažu.

Situacija 3 - Garancija i na novi deo u staroj tehnici

Pokvario se usisivač kome je istekla garancija. Serviser ga popravi, instalira novi motor, vi platite. Uzimate račun i plašite se novog kvara.

REŠENJE - Ako se kupcu nakon isteka garancije pokvari recimo usisivač, pa mu serviser ugradi novi motor, on uslugu plati, dobije račun za motor i dve godine garancije na taj motor. Više nema garanciju za ceo uređaj, ali ima za novi motor u njemu!

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

Situacija 4 - Garancija na polovnu robu - godinu dana

Kupili ste polovnu veš mašinu, TV, ili auto. Mislite- jeftinije je, ali rizik je što nema garancije.

REŠENJE - Ako neko kupi polovnu veš mašinu, tv ili auto ima garanciju od godinu dana, naravno ako je kupio u legalnoj prodavnici i uzeo račun. Svaki kupac mora da dobije pisanu garanciju. Ukoliko prodavac kupcu ne izda ovu garanciju od godinu dana, onda ga zakon obavezuje dve godine! To što je trgovac pokušao kupca da prevari, daje kupcu duplo veću garanciju!

Situacija 5 - Neću popravku!

Kupili ste fen za kosu koji se ubrzo pokvario. Prodavac kaže- popravićemo ga. Vi ne želite, ko zna koliko će se još puta pokvariti!

REŠENJE - U prvih šest meseci nakon kupovine, prodavac će robu moći da popravlja samo ako na to pristane potrošač. Ako je potrošač u reklamacionom listu napisao da traži nove patike ili fen, trgovac će morati da mu omogući zamenu. Ukoliko kupac želi povrat novca, prodavac mora da mu vrati pare.

Foto: sxc.hu/datarec Foto: sxc.hu/datarec

Situacija 6 - Može zamena i bez računa!

Mobilni telefon se pokvario nakon nedelju dana, a račun se negde zaturio. Ako prođe par meseci, i ko ima račun, on je već izbledeo.

REŠENJE - Zakon traži "dokaz o kupovini" ne strikno račun, kaže Zoran Nikolić.

- Ako ste proizvod platili čekom, imate izvod iz banke. Ako ste platili karticom, imate slip, potvrdu o plaćanju. Ako imate originalno pakovanje, na njemu je barkod. I to je dokaz o kupovini. Ne kaže Zakon da vam treba račun, on ne reguliše fiskalnu politiku i račune, nego pravo potroča, za koje je bitno da dokažemo da smo nešto kupili i kada smo kupili, zbog rokova, kaže Nikolić.

Situacija 7 - Pazi gde stavljaš potpis!

Potrošači se žale jer ne mogu da raskinu ugovor za korišćenje usluge interneta ili mobilnog telefona, koje su potpisali na godinu ili dve.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

REŠENJE - Mnogi i ne čitaju dokument koji su potpisali, bilo da kupuju internet ili uzimaju kredit u banci.

- Niko ne može da vam zabrani da pročitate šta potpisujete. Ja sam otišao da potpišem baš ugovor za korišćenje interneta, dali su mi par dokumenata i rekli da stavim potpis. Odvratio sam- hoću, samo mi treba malo vremena sve da pročitam. Svi su razrogačili su oči. Svako ima pravo da pročita ono što će potpisati. U banci možete zatražiti da dokumentaciju odnesete kući, a ako vam ne dozvole pitajte- "gde ja mogu na mirnom mestu to da pročitam, ili da čitam ovde i pravim gužvu?" Nema razloga da vam bude neprijatno. Razmislite o tome koliko vas može koštati ako uzmete kredit na pet godina misleći da je kamata 7,5 a ona je 20 odsto, apeluje Nikolić.

Situacija 8 - Zabranite da vas kinje ponudama- internet paketa, ćebadi

Kompanija koja prodaje tv i internet pakete besomučno vas zove telefonom mesecima i nudi usluge koje odbijate nebrojeno puta.

Foto: Profimedia Foto: Profimedia

REŠENJE - Zoran Nikolić kaže da je ovde u pitanju nasrtljiva poslovna praksa kojoj se ipak može stati na kraj.

- Svi koji vas pozovu moraju da se predstave pre nego što iznesu ponudu. Imate prava zatim da kažete- ne dozvoljavam vam da me više zovete. Ako pozovu ponovo, možete da ih prijavite. U nasrtljivu poslovnu praksu spada i poseta potrošaču bez njegove saglasnosti. Kazne za ovakva dela su do dva miliona dinara - kaže Nikolić.

Situacija 9 - Tražite deklaracije i u mesari

Za upakovanu robu može se videti datum proizvodnje i rok trajanja, a u mesari nigde nema tih podataka.

REŠENJE - U mnogim mesarama kupci ne mogu da vide deklaraciju mesa koje je u vitrinama jer je ona često na dnu vitrine, u visini kolena kupaca. Ako žele da ih pročitaju, moraće da se sagnu.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

- U mesari možete da tražite da vam pokažu deklaraciju. To je vaše pravo! Jednostavno kažete- ja hoću da vidim deklaraciju za ovaj juneći but! Prodavac mora da skine tu deklaraciju, odakle god treba da je skine, i pokaže vam je - kaže Nikolić.

Situacija 10 - Trgovac mora da dokazuje, ne kupac

Kupac je pazario DVD uređaj, ali on ne čita sve formate video zapisa iako je prodavac pri kupovini rekao suprotno.

REŠENJE - Pre nego što nešto proda, trgovac mora o svemu da obavesti potrošača. Za trgovca je preporučljivo da informacije kupcu ponudi pisano i da to kupac potpiše, čime ima dokaz da je kupca obavestio. Ako kupac nije dobio potrebne informacije, pa reklamira robu, trgovac je taj koji mora da dokazuje da jeste dao informacije, kupac ne mora ništa. Tako je i ako kupac reklamira robu u prvih šest meseci. Teret dokazivanja je na trgovcu. Ukoliko se uređaj pokvari za šest meseci smatra se da je imao skrivenu manu, da je nedostatak postojao i kada je proizvod kupljen.

(Marija Raca)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Јасмина

    24. decembar 2015 | 15:50

    Да бисмо сачували оно што и немамо најбоље је заобилазити продавнице.Питање је да ли ће многи имати и старог хлеба за Н.Г,а за плаћање рачуна који следе,да и не говоримо.Туге је више него радости.

  • MK

    24. decembar 2015 | 13:32

    Najefikasnije rešenje je da ništa nekupite

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA