ŽALILI STE SE, A PRODAVAC VAM TRAŽI BROJ LIČNE KARTE ILI JMBG: Ovo ne sme da se radi, odmah se pozovite na ZAKON!

Najčešće zamerke i izjave reklamacija odnose se na kvalitet internet usluga, uopšte operatore mobilne telefonije, potom na kvalitet usluga davaoca usluga od opšteg ekonomskog interesa - komunalne usluge, struja, kao i na robu široke potrošnje, odeću i obuću

  • 7

Potrošači u Srbiji najčešće se žale na informacione i komunikacione uređaje, zatim obuću i odeću, kućne aparate, a često su nezadovoljni i uslugama mobilnih operatora, pokazuju podaci udruženja za zaštitu potrošača. Potrošači su sada informisaniji o svojim pravima pa se samim tim i češće odvažuju na to da reklamiraju robu kojom su nezadovoljni.

Pravnica u Asocijaciji potrošača Srbije Jovanka Nikolić kaže da su u tom udruženju primetili da se najčešće zamerke i izjave reklamacija odnose na kvalitet internet usluga, uopšte operatore mobilne telefonije, zbog iznosa računa, kvaliteta mobilnih uređaja i slično.

- Zatim, dolaze žalbe na kvalitet usluga davaoca usluga od opšteg ekonomskog interesa - komunalne usluge, struja, itd. Nakon toga je roba široke potrošnje, odeća i obuća zauzima treće mesto, a rešavanje reklamacija obuće je i dalje Sizifov posao - kaže Nikolić.

Ona ističe da prodavci potrošačima još uvek ne predočavaju jasna prava i obaveze iz Zakona o zaštiti potrošača, tako da oni i dalje nisu u potpunosti upućeni u informacije koje i sam prodavac ima obavezu da sopštava.

Nikolić objašnjava da ima potrošača koji odmah reklamiraju robu kojom nisu zadovoljni prodavcu, ali ima i onih koji su suzdržani.

- Ima naravno i zloupotreba. Ali, veoma je važno da ako isporučena roba nije saobrazna ugovoru, potrošači imaju pravo da zahtevaju od prodavca da otkloni nesaobraznost, bez naknade, popravkom ili zamenom, odnosno da zahteva odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor - objašnjava Nikolić. Zatim, zbog istog ili drugog nedostatka saobraznosti koji se posle prve popravke pojavi, ima pravo da zahteva zamenu, odgovarajuće umanjenje cene ili da raskine ugovor.

Ona dodaje da je ponovna popravka moguća samo uz potrošačevu izričitu saglasnost.

- Savetujemo uvek da reklamaciju izjave u pisanom obliku prodavcu, čim nastane problem. Prodavac je dužan da bez odlaganja, a najkasnije u roku od osam dana od dana prijema reklamacije, pisanim ili elektronskim putem odgovori. Odgovor prodavca na reklamaciju mora da sadrži odluku o tome da li prihvata reklamaciju, zatim izjašnjenje o zahtevu kupca i konkretan predlog i rok za rešavanje reklamacije - rekla je Nikolić.

OVE POLOVNJAKE SU SRBI NAJVIŠE KUPOVALI U 2015: Najvažniji kriterijum bila je - CENA! (FOTO)

Rok za rešavanje ne može da bude duži od 15 dana, odnosno 30 dana za tehničku robu i nameštaj, od dana podnošenja reklamacije.

Takođe, navodi da ako prodavac iz objektivnih razloga nije u mogućnosti da udovolji zahtevu potrošača u roku koji je dogovoren, dužan je da ga o produžavanju roka za rešavanje reklamacije obavesti i da navede rok u kome će je rešiti, kao i da dobije saglasnost. Produžavanje roka za rešavanje reklamacija moguće je samo jednom.

JMBG se ne sme tražiti potrošačima koji izjavljuju reklamaciju, kažu u APOS-u.

- Ono što prodavac nikako ne sme je da od vas traži jedinstveni matični broj ili broj lične karte. Ukoliko se to ipak dogodi, uvek se pozovite na Zakon o zaštiti podataka o ličnosti - savetuje Nikolić.

Kada je u pitanju kupovina preko Interneta, sagovornica Tanjuga kaže da potrošač ima pravo da odustane od ugovora zaključenog na daljinu, odnosno izvan poslovnih prostorija u roku od 14 dana, bez navođenja razloga i dodatnih troškova.

Trgovac je dužan da bez odlaganja izvrši povraćaj uplata koje je primio od potrošača, uključujući i troškove isporuke, a najkasnije u roku od 14 dana od dana kada je primio obrazac za odustanak.

PLAĆAJTE STRUJU MANJE: Ovih 10 TRIKOVA će vam pomoći da smanjite RAČUNE!

Roba i različite usluge međutim nude se potrošacima i preko telefona, a jedini način da se potrošači odbrane od neželjenih poziva i neželjenih nuđenja robe ili usluge je da zatraži da ga više ne kontaktiraju, da ga izbrišu iz svoje baze podataka i da im saopšti da će, ukoliko ne ispoštuju njegov zahtev, prijaviti tržišnoj inspekciji, jer je ovo prekršaj za koji se snosi odgovornost i novčana kazna u raposnu od 300.000 do dva miliona dinara.

Nacionalna organizacija potrošača Srbije planira da u narednom periodu sprovede odgovarajuće analize proizvoda, a oni će se odrediti na osnovu učestalosti prigovora potrošača na određene robe ili usluge.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Bond

    15. februar 2016 | 14:55

    A kad se pise nalog za ispravku koji je izmislila ova drzava. Obavezno je da kupac upise svoj jmbg.

  • Vlade

    15. februar 2016 | 15:20

    Sa druge strane Pravilnik o sadržini i načinu evidentiranja prometa...("Službeni glasnik RS" br.140/04) kaže sledeće: "Ako je pojedinačna vrednost ili ukupna vrednost kupljenih dobara koja se vraćaju ili reklamiraju veća od 500 dinara, u Obrazac NI se obavezno upisuje štampanim slovima ime i prezime kupca, njegov JMBG, a kupac je dužan da se svojeručno potpiše. U slučaju iz stava 1 ovog člana, ako u Obrazac NI nije upisano ime i prezime kupca, njegov JMBG i svojeručni potpis kupca, takav Obrazac NI je nevažeći. NI OBRAZAC je obrazac koji prodavac popunjava prilikom reklamiranja i vraćanja robe od strane kupca. Za dobra koja se vraćaju ili na drugi način reklamiraju, a čija je pojedinačna vrednost ili ukupna vrednost manja od 500 dinara, podaci o kupcu i njegov svojeručni potpis nisu potrebni." Dakle, ovde postoji neusaglašenost Zakona i pravilnika koje država sama propisuje što stvara velike probleme kako prodavcima tako kupcima.

  • hekata

    15. februar 2016 | 13:46

    A kad kupujete na čekove prodavač vam traži da na poleđini čeka obavezno upišete broj lučne karte i broj telefona. Šta sa tim? U pitanju su Roda i Idea. Vjerujem da je i kod drugih isto

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA