≫

Samo za ljubitelje istorije i strategije: Strašan kartografski prikaz Operacije „Barbarosa“, od prvog dana do sloma u predgrađu Moskve

Nemačka soldateska udarila je 22. juna 1941. godine svom silom na Savez Sovjetskih Socijalističkih Republika. Kocka je bačena dok su divizije Vermahta prelazile Bug, kao nekada davno Cezareve legije reku Rubikon. Ali za razliku od kockanja slavnog rimskog vojskovođe i diktatora, kao i svih prethodnih kockanja samoga Hitlera, ovo se naposletku pokazalo kao kobno po Treći rajh

• 3

Pripadnici Vermahta na ulicama Staljingrada 15. septembra 1942. godine tokom borbi za južnu železničku stanicu. Foto: Wikimedia Commons/Berliner Illustrierte Zeitung/Propaganda-Kompanie Geller

Nemačka reč „Unternehmen“ se najbolje prevodi kao „preduzeće“, ali se u kontekstu napada Trećeg rajha na Savez Sovjetskih Socijalističkih Republika ipak uvreženo prevodi kao „operacija“. Preduzeće „Barbarosa“ (nem. Unternehmen Barbarossa) počelo je 22. juna 1941, na dan kada na istoku Evrope pada letnja dugodnevnica, a okončalo se 5. decembra iste godine, kada je slavna Crvena armija napokon uspela da zaustavi prodor nemačkih oružanih snaga, koje su unazad nekoliko godina delovale nezaustavljivo i nepobedivo i neuništivo. Nisu bile ni jedno ni drugo ni treće.

Najveća invaziona vojska u istoriji sveta, sačinjena od skoro četiri miliona ljudi, otvorila je front dugačak dve hiljade devet stotina kilometara i na njega smestila Grupu armija „Sever“ (16. armija, 18. armija te 4. oklopna armija), Grupu armija „Centar“ (2. armija, 4. armija, 9. armija, 2. oklopna armija i 3. oklopna armija) te Grupu armija „Jug“ (6. armija, 11. armija, 17. armija i 1. oklopna armija), kao i Armiju „Norveška“, rumunsku 3. i 4. armiju te finske armije. Sa druge strane nalazio se sovjetski Severni front sa šest armija, Severozapadni front sa tri, Zapadni front sa jedanaest, Jugozapadni front sa šest i Južni front sa tri armije („front“ je ruski i sovjetski termin za armijsku grupu).

Crvena armija je pružala otpor od samog početka, ali je nalet Vermahta bio tako snažan da je prvih meseci sovjetska vojska doživljavala jednu katastrofu za drugom, gubeći ogromnu količinu ljudstva, tehnike i materijala, što kroz zarobljavanje što kroz uništavanje, kao i ogromne teritorije i resurse na njima. Ali, takođe je i nanosila teške gubitke nemačkoj oružanoj sili i konačno nekako početkom decembra meseca zaustavila njen prodor na kapijama Moskve.

Operacija „Barbarosa“ time je bila okončana, iako je rat na Istočnom frontu tek počeo. Česta je zabluda da je to naziv za sve nemačke vojne aktivnosti na sovjetskom ratištu, dok je zapravo to samo bio operativni plan blickriga vezan za prve mesece čiji je cilj bilo osvajanje čitavog evropskog dela SSSR, sve do Urala, plan koji prema tome nije uspeo. Već juna naredne godine Nemci su počeli ofanzivu kodnog naziva Operacija „Plavo“ (nem. Fall Blau; bukvalan prevod bi bio: Slučaj „Plavo“) koja je uključivala zaposedanje kavkaskih naftnih polja i Staljingrada, da bi jula 1943. pokrenuli Operaciju „Citadela“; nijedna nije uspela, a nakon ove poslednje Treći rajh je izgubio sposobnost vođenja ofanzivnog rata.

Danas se obično Staljingradska bitka, koju su Sovjeti dobili početkom 1943. godine, drži za prekretnicu čitavog Drugog svetskog rata, ali zapravo je verovatno pravilnije kazati da je prelomna tačka bila Bitka za Moskvu (o kojoj smo već opširno pisali); njom je prvo početkom decembra 1941. godine „Barbarosa“ bila zaustavljena, da bi potom početkom januara 1942, kontraofanzivom Crvene armije, Vermaht bio odbačen a neposredna opasnost po prestonicu uklonjena.

Pred vama su dva video-snimka koja će biti prava poslastica svim ljubiteljima istorije i strategije, jer su na njima prikazani svi pokreti armija i svi događaji na svim sektorima Istočnog fronta, i to na opštoj na karti Sovjetskog Saveza. Prvi snimak prati Operaciju „Barbarosa“, dok se drugi bavi 1942. godinom tokom koje je ishod borbe za pravdu i slobodu još uvek bio neizvestan. Uživajte!

(P. L.)

Više sa weba