2

Odlike jesenje ishrane kojih se treba pridržavati

Kako ističe profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, ishrana je vodeća tema u razgovoru ljudi 21. veka jer je od značaja za zdravlje svih ljudi bez obzira na uzrast, fiziološko i zdravstveno stanje

Pronadji meru
Foto: Promo

Preporuke za ishranu tokom jeseni obuhvataju sirovo povrće u svakom obroku, sirovo voće svaki dan ali ne u neograničenim količinama, niskomasne kiselo-mlečne proizvode, male količine mršavog mesa ili ribe, hleb i testeninu od celog zrna, male količine sirovog jezgrastog voća i semenki, savetuje profesor dr Budimka Novaković.

Ukoliko želimo da budemo vitki i održimo dobru formu, važno je da tokom jesenjih dana ne zapostavimo vežbanje ili odlaske u duge šetnje, ali i da se i dalje rukovodimo principima pravilne ishrane koju savetuju dijetoterapeuti, da se ničega što volimo ne odričemo ali da u svemu tome imamo meru.

Kako ističe profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, ishrana je vodeća tema u razgovoru ljudi 21. veka jer je od značaja za zdravlje svih ljudi bez obzira na uzrast, fiziološko i zdravstveno stanje. Način života, pre svega dnevni nivo fizičke aktivnosti izrazito utiču na način ishrane ljudi u 21. veku. Globalno, dnevni nivo fizičke aktivnosti je u kratkom vremenskom značajno smanjen, ponuda hrane visoke energetske gustine drastično se povećala na svim tržištima u svetu, a navike u ishrani se nisu promenile.

Nekada su ljudi imali malo hrane, čuvali su je za periode godine kada neće imati dovoljno hrane. Do samo pre 50 godina dani tokom proleća, leta i jeseni bila su obeleženi značajnom fizičkom aktivnošću i značajnom manjom ponudom prehrambenih proizvoda visoke energetske vrednosti sa značajnim udelom zasićenih masti, trans-masti, šećera i soli.

- U savremenom načinu života više se ne može govoritii o sezonskim promenama u ishrani. Aktuelno, najveći broj ljudi u svetu, a tako je i u Srbiji svoj profesionalni deo dana provodi sedeći u zatvorenom prostoru tokom svetlog dela dana. Veliki deo profesionalnih, porodičnih obaveza ili socijalnih kontakata se dešava tokom kasnih večernjih časova. Sedeći posao, veliki broj časova u budnom stanju najčešće ishoduje neredovnim obrocima i stalnim konzumiranjem manje ili veće kiličine energetski guste hrane. Stalna profesionalna ili socijalna napetost ublažava se stalnim konzumiranjem slatkiša – dodaje dr Novaković.

Foto: pixabay.com

Godišnje doba bogato povrćem

Ishrana čoveka u 21. veku nema sezonski karakter jer se ne menja način života niti ishrane i fizičke aktivnosti tokom različitih godišnjih doba. Sve više se konzumiraju obroci van kuće na čiju enegetsku vrednost te sadržaj masti, šećera i soli potrošači ne mogu da utiču.

Dobra vest je da tokom cele godine postoji dobra ponuda nutritivno gustih namirnica sa niskom energetskom vrednošću: povrća i voća. Jesen je obeležena bogatom ponudom povrća koje treba iskoristiti za svakodnevnu ishranu ali treba povrće sačuvati i za zimski period. Najbolji način čuvanja povrća je zamrzavanje. Sveže jabuke, kruške, dunje i grožđe su voćna obeležja jesni i nutritivno su opravdana zamena za slatkiše.

Preporuke za ishranu tokom jeseni za odrasle ljude, naglašava dr Novaković, obuhvataju sirovo povrće u svakom obroku, sirovo voće svaki dan ali ne u neograničenim količinama, niskomasne kiselo-mlečne proizvode, male količine mršavog mesa ili ribe, hleb i testeninu od celog zrna, male količine sirovog jezgrastog voća i semenki. Uz to je neophodno da konzumiramo obilje tečnosti.

Jesenja nutritivna preporuka je da se jednostavno i bez puno utrošenog vremena pripremljeni obroci koji u velikom delu sadrže sirove namirnice češće konzumiraju u kući. Savet za osobe koje konzumiraju ručak u pauzi radnog vremena je da na predložen način peripremljene obroke ponesu na posao – kaže dr Novaković.

Foto-Ilustracija: Foter/Flickr/niallkennedy

Smanjimo veličinu porcije!

Opisani način života savremenog čoveka treba da je praćen smanjenjem količine hrane koju konzumiramo, ističe profesor dr Budimka Novaković. Epidemiološka ispitivanja u oblasti ishrane su utvrdila da se veličina porcije udvostručila tokom poslednjih 25 godina. Zaključak je: smanjimo veličinu porcije. Svaki građanin treba da bude informisan šta je opravdana veličina porcije za pojedine namirnice za svakog čoveka ponaosob, što zna da Vam objasni dijetoterapeut.

Veliki broj ljudi želi da konzumira namirnice i napitke slatkog ukusa i istovremeno želi da smanji količinu šećera koji svakodnevno unosi u nameri da održe poželjnu telesnu masu ili da unaprede svoje zdravlje. Neki ljudi želi da smanje prekomernu telesnu masu ali istovremeno žele i hranu i napitke slatkog ukusa.

Svim navedenim grupama ljudi treba pomoći pravilnim individualnim planiranjem svakodnevne ishrane. Predloženi plan ishrane je stručno bolji i prihvatljiviji za pojednica ako nema velikog ograničenja u izboru namirnica. Pravo nutritivno rešenje i prava stručna pomoć su niskokalorijski zaslađivači.

Niskokalorijski zaslađivači daju sladak ukus hrani i napicima i smanjuju energetsku gustinu hrane. Savet potrošačima je da biraju niskokalorijske zaslađivače koji su od strane vodećih međunarodnih i nacionalnih regulatornih tela za zadravstvenu bezbednost hrane označeni ,,opšte prepoznati kao zdravstveno bezbedni”– savetuje naša sagovornica i dodaje:

- Takvi su aspartam, steviol glikozidi, sukraloza saharin, ciklamat, acesulfam-K, neotam, neohesperidin i advantam. Zbog zdravstvene bezbednosti, poželjnog ukusa i zato što nemaju uticaj na apetit, niti na povećanje telesne mase i na vrednost šećera u krvi na tržišti su najviše zastupljeni, pojedinačno ili u kombinacijama: aspartam, steviol glikozidi, sukraloza. Naravno da se na tržištu nalaze i ostali navedeni niskokalorijski zaslađivači.

Foto-ilustracija: Foter/with wind

Važnost niskokalorijskih zaslađivača

Upotreba niskokalorijskih zaslađivača može smanjiti energetsku vrednost (broj kalorija) dnevno konzumirane hrane što u određenom vremenskom periodu ishoduje smanjenjem telesne mase, a istovremeno se omogućava uživanje u slatkom ukusu napitaka i određenih namirnca.

Mogućnost konzumiranja bezalkoholnih napitaka bez dodatog šećera, odnosno bezalkoholnih napitaka sa niskokalorijskim zaslađivačima unapređuje i socijalne kontakte. Niskokalorijski zaslađivači unapređuju kvalitet života postizanjem i održavanjem željenog stanja uhranjenosti (poželjne telesne mase), pružanjem mogućnosti uživanja u omiljenim napicima i nekim namirnicama sa značajno smanjenom energetskom gustinom i posledično održavanjem željenih socijalnih kontakta – zaključila je dr Budimka Novaković.

Detaljnije na www.pronadjimeru.com.

(Telegraf.rs/ PR)

Tagovi: Ishrana, Jesen, kalorija, povrće, Pronađi meru, Voće, zdrava ishrana

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (2)
Poređaj komentare:
  • G
    Goran

    Pravilna ishrana

  • B
    bizarre piercing&tatto

    Ja jedem laganu hranu redovno

Dečak čudo: Rođen je skoro bez mozga, lekari su mu predviđali sigurnu smrt, ali se na kraju desilo nešto magično (FOTO)

Da li je bezbedno jesti džem i ajvar sa kojih smo skinuli buđ?

"Depresivna vagina" zaista postoji i mnoge žene pate od nje

Živećete duže samo ako možete da uradite ovoliko sklekova - tvrde naučnici

Kako smanjiti holesterol: Ovi jednostavni trikovi mogu smanjiti rizik od srčanih oboljenja i moždanog udara

SZO predlaže brisanje kanabisa sa liste opasnih droga

Gojazna devica koja ne voli muškarce i seks misteriozno se porodila i ostavila lekare u čudu

Koliko je falafel zaista zdrav i kada je opasno jesti ga?

Rak prostate: 7 problema u WC-u koji pokazuju da vam preti ova opasna bolest

Pušenje sprečava vaš organizam da se bori protiv raka i povećava rizik od smrti za 40 odsto u narednih 10 godina

Uz pomoć samo jedne proste vežbe možete da ublažite, pa čak i da izlečite dijabetes tipa 2

Spremanje hrane može da bude opasnije od zagađenog vazduha, a prženje ovog povrća je kao da udišete otrovna isparenja

10 potpuno prirodnih načina da regulišete svoje hormone i rešite veoma ozbiljne zdravstvene probleme

Zaboravite sve što znate o mršavljenju – i pročitajte ovo ako želite da se ZAUVEK REŠITE viška kilograma

5 neočekivanih stvari zbog kojih je sanjanje toliko dobro

Muškarci koji ne mogu da urade 10 sklekova odjednom imaju veći rizik da obole od ove teške bolesti

Jednostavan način da proverite zdravlje srca i budete sigurni da vam ne preti infarkt

"Ljudi me sada vole, ali rođena deca više ne žele da me zagrle": Gubitak kilograma promenio im je život iz korena

Šetnja nakon večere može da vas zaštiti od ove opasne bolesti

Samo ovakav toalet papir je dobar po naše zdravlje i može da spreči zarazu opasnim bakterijama

Ovaj mineral može da vam pomogne kod PMS-a i olakša vam menstrualne tegobe

Bebe koje piju ovakvo mleko mogu da obole od astme

12 vežbi koje će vam pomoći da prevaziđete glad u roku od 5 minuta

Naučnici su otkrili drugi biološki sat u našem telu koji može da uspori starenje

Ostala je u invalidskim kolicima doživotno jer nije obratila pažnju na veoma važan signal koji joj je telo slalo posle pirsinga nosa (FOTO)

Evo šta mesto na kom imate glavobolju otkriva - i kako se ona leči

6 opasnih simptoma koji otkrivaju da vam je jetra prepuna otrova

Beba rođena u "balonu": Ova beba jedna je u 100.000 koje se ovako rode, a lekari nemaju objašnjenje kako do toga uopšte dolazi (FOTO)

Otkrivamo da li smo zaista cele godine zaštićeni od gripa ako smo ga jednom dobili

Dobila je rak sa 18 godina, a uzrok je nešto što sve žene rade barem jednom mesečno

Izračunajte plodne dane na osnovu ciklusa i saznajte kada je najbolje vreme da ostanete trudni

Naučnici na korak od leka za bolest koja u Srbiji odnese 470 života godišnje

Izgleda kao i svaka druga devojka, ima visoko obrazovanje, ali su je zbog skrivenog problema odbili za posao čak 1.000 puta za 18 meseci

Ljudi otkrivaju 10 iznenađujućih simptoma za koje se ispostavilo da su rak

Svi svetski modeli se kunu u ovih 10 trikova za zdrava i bezbolna stopala

Da li je moguće biti bolestan od gripa i prehlade u isto vreme - i kako bi to moglo da izgleda?

5 zdravih navika koje iz vaših tela isisavaju vitamine i minerale

10 minuta ove vežbe menja 44 minuta spavanja - tvrde stručnjaci

Kako da odaberete pravi probiotik i sprečite neželjena dejstva antibiotika

Evo zašto je 100 koraka kojih treba da napravite u samo 1 minuti dobro za vas, a 130 još bolje

Evo koji su simptomi konjskog gripa koji hara Evropom i da li ga mogu dobiti ljudi

Dijabetes tipa 2: Jednostavan trik u ishrani smanjuje nivo šećera u krvi i može dovesti do izlečenja

/
<% galerijaAlt  %>

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima