2

Odlike jesenje ishrane kojih se treba pridržavati

Kako ističe profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, ishrana je vodeća tema u razgovoru ljudi 21. veka jer je od značaja za zdravlje svih ljudi bez obzira na uzrast, fiziološko i zdravstveno stanje

Pronadji meru
Foto: Promo

Preporuke za ishranu tokom jeseni obuhvataju sirovo povrće u svakom obroku, sirovo voće svaki dan ali ne u neograničenim količinama, niskomasne kiselo-mlečne proizvode, male količine mršavog mesa ili ribe, hleb i testeninu od celog zrna, male količine sirovog jezgrastog voća i semenki, savetuje profesor dr Budimka Novaković.

Ukoliko želimo da budemo vitki i održimo dobru formu, važno je da tokom jesenjih dana ne zapostavimo vežbanje ili odlaske u duge šetnje, ali i da se i dalje rukovodimo principima pravilne ishrane koju savetuju dijetoterapeuti, da se ničega što volimo ne odričemo ali da u svemu tome imamo meru.

Kako ističe profesor dr Budimka Novaković, dijetoterapeut sa Medicinskog fakulteta u Novom Sadu, ishrana je vodeća tema u razgovoru ljudi 21. veka jer je od značaja za zdravlje svih ljudi bez obzira na uzrast, fiziološko i zdravstveno stanje. Način života, pre svega dnevni nivo fizičke aktivnosti izrazito utiču na način ishrane ljudi u 21. veku. Globalno, dnevni nivo fizičke aktivnosti je u kratkom vremenskom značajno smanjen, ponuda hrane visoke energetske gustine drastično se povećala na svim tržištima u svetu, a navike u ishrani se nisu promenile.

Nekada su ljudi imali malo hrane, čuvali su je za periode godine kada neće imati dovoljno hrane. Do samo pre 50 godina dani tokom proleća, leta i jeseni bila su obeleženi značajnom fizičkom aktivnošću i značajnom manjom ponudom prehrambenih proizvoda visoke energetske vrednosti sa značajnim udelom zasićenih masti, trans-masti, šećera i soli.

- U savremenom načinu života više se ne može govoritii o sezonskim promenama u ishrani. Aktuelno, najveći broj ljudi u svetu, a tako je i u Srbiji svoj profesionalni deo dana provodi sedeći u zatvorenom prostoru tokom svetlog dela dana. Veliki deo profesionalnih, porodičnih obaveza ili socijalnih kontakata se dešava tokom kasnih večernjih časova. Sedeći posao, veliki broj časova u budnom stanju najčešće ishoduje neredovnim obrocima i stalnim konzumiranjem manje ili veće kiličine energetski guste hrane. Stalna profesionalna ili socijalna napetost ublažava se stalnim konzumiranjem slatkiša – dodaje dr Novaković.

Foto: pixabay.com

Godišnje doba bogato povrćem

Ishrana čoveka u 21. veku nema sezonski karakter jer se ne menja način života niti ishrane i fizičke aktivnosti tokom različitih godišnjih doba. Sve više se konzumiraju obroci van kuće na čiju enegetsku vrednost te sadržaj masti, šećera i soli potrošači ne mogu da utiču.

Dobra vest je da tokom cele godine postoji dobra ponuda nutritivno gustih namirnica sa niskom energetskom vrednošću: povrća i voća. Jesen je obeležena bogatom ponudom povrća koje treba iskoristiti za svakodnevnu ishranu ali treba povrće sačuvati i za zimski period. Najbolji način čuvanja povrća je zamrzavanje. Sveže jabuke, kruške, dunje i grožđe su voćna obeležja jesni i nutritivno su opravdana zamena za slatkiše.

Preporuke za ishranu tokom jeseni za odrasle ljude, naglašava dr Novaković, obuhvataju sirovo povrće u svakom obroku, sirovo voće svaki dan ali ne u neograničenim količinama, niskomasne kiselo-mlečne proizvode, male količine mršavog mesa ili ribe, hleb i testeninu od celog zrna, male količine sirovog jezgrastog voća i semenki. Uz to je neophodno da konzumiramo obilje tečnosti.

Jesenja nutritivna preporuka je da se jednostavno i bez puno utrošenog vremena pripremljeni obroci koji u velikom delu sadrže sirove namirnice češće konzumiraju u kući. Savet za osobe koje konzumiraju ručak u pauzi radnog vremena je da na predložen način peripremljene obroke ponesu na posao – kaže dr Novaković.

Foto-Ilustracija: Foter/Flickr/niallkennedy

Smanjimo veličinu porcije!

Opisani način života savremenog čoveka treba da je praćen smanjenjem količine hrane koju konzumiramo, ističe profesor dr Budimka Novaković. Epidemiološka ispitivanja u oblasti ishrane su utvrdila da se veličina porcije udvostručila tokom poslednjih 25 godina. Zaključak je: smanjimo veličinu porcije. Svaki građanin treba da bude informisan šta je opravdana veličina porcije za pojedine namirnice za svakog čoveka ponaosob, što zna da Vam objasni dijetoterapeut.

Veliki broj ljudi želi da konzumira namirnice i napitke slatkog ukusa i istovremeno želi da smanji količinu šećera koji svakodnevno unosi u nameri da održe poželjnu telesnu masu ili da unaprede svoje zdravlje. Neki ljudi želi da smanje prekomernu telesnu masu ali istovremeno žele i hranu i napitke slatkog ukusa.

Svim navedenim grupama ljudi treba pomoći pravilnim individualnim planiranjem svakodnevne ishrane. Predloženi plan ishrane je stručno bolji i prihvatljiviji za pojednica ako nema velikog ograničenja u izboru namirnica. Pravo nutritivno rešenje i prava stručna pomoć su niskokalorijski zaslađivači.

Niskokalorijski zaslađivači daju sladak ukus hrani i napicima i smanjuju energetsku gustinu hrane. Savet potrošačima je da biraju niskokalorijske zaslađivače koji su od strane vodećih međunarodnih i nacionalnih regulatornih tela za zadravstvenu bezbednost hrane označeni ,,opšte prepoznati kao zdravstveno bezbedni”– savetuje naša sagovornica i dodaje:

- Takvi su aspartam, steviol glikozidi, sukraloza saharin, ciklamat, acesulfam-K, neotam, neohesperidin i advantam. Zbog zdravstvene bezbednosti, poželjnog ukusa i zato što nemaju uticaj na apetit, niti na povećanje telesne mase i na vrednost šećera u krvi na tržišti su najviše zastupljeni, pojedinačno ili u kombinacijama: aspartam, steviol glikozidi, sukraloza. Naravno da se na tržištu nalaze i ostali navedeni niskokalorijski zaslađivači.

Foto-ilustracija: Foter/with wind

Važnost niskokalorijskih zaslađivača

Upotreba niskokalorijskih zaslađivača može smanjiti energetsku vrednost (broj kalorija) dnevno konzumirane hrane što u određenom vremenskom periodu ishoduje smanjenjem telesne mase, a istovremeno se omogućava uživanje u slatkom ukusu napitaka i određenih namirnca.

Mogućnost konzumiranja bezalkoholnih napitaka bez dodatog šećera, odnosno bezalkoholnih napitaka sa niskokalorijskim zaslađivačima unapređuje i socijalne kontakte. Niskokalorijski zaslađivači unapređuju kvalitet života postizanjem i održavanjem željenog stanja uhranjenosti (poželjne telesne mase), pružanjem mogućnosti uživanja u omiljenim napicima i nekim namirnicama sa značajno smanjenom energetskom gustinom i posledično održavanjem željenih socijalnih kontakta – zaključila je dr Budimka Novaković.

Detaljnije na www.pronadjimeru.com.

(Telegraf.rs/ PR)

Tagovi: Ishrana, Jesen, kalorija, povrće, Pronađi meru, Voće, zdrava ishrana

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (2)
Poređaj komentare:
  • G
    Goran

    Pravilna ishrana

  • B
    bizarre piercing&tatto

    Ja jedem laganu hranu redovno

Namirnice koje moramo da konzumiramo kako bismo preventivno uticali na dobijanje kancera

10 zdravih navika koje morate da usvojite pre 30. ako želite da budete zauvek lepe i mlade

Prolećni detoks: Jednom mesečno jedite ovu supu ceo dan i rešite se suvišne masnoće i kilograma

Poza u spavanju koja povećava rizik od sindroma iznenadne smrti kod beba

Kraljica fitnesa pokazala stomak 7 dana nakon porođaja: Ma da li je moguće da ovako izgleda (FOTO)

Rešite problem venskih oboljenja uz najsavremeniju hirurgiju minimalnog reza i brzog oporavka nakon intervencije

Prolećna dijeta je idealna za one koji žele da brzo spreme telo za plažu i bikini

Napitak koji svi piju posle treninga da bi smršali, zapravo goji

Zaboravite na klima uređaje: Žene su produktivnije kada rade na većim temperaturama

Posttraumatski poremećaj je sve češći kod tinejdžera, pa bi škole trebalo nešto da preduzmu

"U kafićima stavljaju stolice sa naslonima za ruke da im sede samo zgodne ribe, a mi lepe i pametne nemamo pravo da tu pijemo kafu": Srpska pevačica skrenula pažnju na diskriminaciju gojaznih ljudi

15 namirnica za koje verujemo da su zdrave, a nutricionisti ih nikada ne bi jeli

Ovako dišu pluća pušača: Nikada više nećete zapaliti cigaretu (VIDEO)

Voćni sokovi opasniji od gaziranih: Puni su šećera i mogu ozbiljno da ugroze zdravlje

Zbog menstruacije i preuske haljine glumica ostala bez svesti: Kako ciklus utiče na žensko telo?

Kokosovo ulje je čist otrov - tvrdi profesorka sa Harvarda

Koliko kofeina je opasno po organizam: Evo koliko kafa smete da popijete svakog dana, a da vam ne naruše zdravlje

10 najčešćih problema sa zubima: Uporni karijes, škripanje zubima i upala desni prava su noćna mora

Trudnice, ako pijete ove lekove povećavate rizik od pobačaja duplo

Ljudi koji imaju dve rupice na leđima su veliki srećnici, evo i zašto

Sami proverite da li postoji rizik da obolite od raka dojke (TEST)

Bolest koja nas može obuzeti, a da toga nismo ni svesni

Kapi za nos mogu da izazovu opasnu alergijsku reakciju, ali i da vam pomognu da postanete imuni na neke alergene

"Godinu dana nisam imala menstruaciju i jela sam par oraha dnevno": Prelepa glumica uspela je da pobegne iz kandži opasne opsesije

Planirate ovog leta da ležite na plaži uz limenke piva? Opasne stvari koje mogu da vam se dese ako pijete po vrućini

Dojenje smanjuje obim u struku kod porodilja - dokazali naučnici

"Pileća koža" je prava noćna mora: Sprečite ove ružne tačkice i fleke zbog kojih možete da imate ozbiljnih problema

11 bolesti koje možete da otkrijete na osnovu mirisa, a nikad vam ne bi pale na pamet

Keto? Chrono? Koja vrsta ishrane je BAŠ za Vas?

Niste se naspavali, a ceo dan je pred vama? 10 najboljih saveta da ga preživite!

Paste sa aktivnim ugljem nanose više štete nego koristi, a evo u kakvo stanje dovode zube

Srbi izgaraju na radnom mestu: Više od 2/3 pati od hronične iscrpljenosti na poslu, ispred nas su jedino Rusi

Sir je izuzetno kaloričan, ali zato može da nam produži život

Ugojila se oko stomaka, a onda saznala jezivu istinu: "To su bili simptomi raka creva, slučajno sam otkrila"

Dr Mima Fazlagić o abortusu: "Ako je embrion do 6. nedelje trudnoće ljudsko biće, onda je i krv koju ljudi vade svaki dan ljudsko biće"

U Sloveniji 75 osoba obolelo od mišje groznice, lekari uputili upozorenje

Nije toliko zdravo za kičmu sedeti uspravno, savršen je položaj na koji nikada ne biste pomislili

Kako da prepoznate anksioznost na vreme: Ovo su najvažniji simptomi i saveti

Kako da konačno skinete salce sa stomaka za samo 10 dana, pre godišnjice mature

Dijeta za mladu tokom priprema za svadbu: Ovo je dobitna formula za gubljenje kilograma za najvažniji dan u životu

Rešite ovaj test i saznajte da li je vaš mozak stariji ili mlađi od ostatka tela

Uobičajene metode mršavljenja su zastarele! Nova metoda nikoga neće razočarati

/
<% galerijaAlt  %>

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima