• 1

Da li ste zavisni od šećera? Primenite ovih 7 trikova i “skinite” se sa slatkiša!

Potreba da u organizam svakog dana obavezno unesemo nešto slatko spada u oblik zavisnosti, ali se, na sreću, može prevazići

  • 1
foto Pixabay

foto Pixabay

Koliko često vam se događa da uopšte ne osećate glad, ali i dalje želite da jedete, posebno nešto slatko? Reč je o žudnji za šećerom, a kada niste stvarno gladni to znači da ste zavisni od ove “bele smrti”.

Zašto žudite za šećerom?

Naučnici kažu da se to događa iz dva razloga - zbog fizioloških procesa koji se odvijaju u našem organizmu kada pojedemo nešto slatko i zbog našeg mozga koji počinje da tretira slatkiš kao nagradu.

Bez obzira na to da li ste krišom pojeli keks, čokoladicu, pecivo ili ste naiskap popili sok, odgovor vašeg tela je isti - šećer ulazi u krv, pa telo pokušava da napravi balans. Organizam izlučuje insulin kako bi pomogao vašem telu da procesuira i uravnoteži nivo šećera u krvi. Potom vaše telo počinje da paniči, jer najednom ima previše insulina. Sada je opet potrebno malo šećera da bi se vratio balans. Odjednom osećate težinu i tromost, možda čak i blagu mučninu… I eto vas u začaranom krugu.

Šećer, belo brašno i rafinisani ugljeni hidrati aktiviraju centar za zadovoljstvo koji se nalazi u našem mozgu. Ista reakcija se javlja i kada zavisnik od kockanja uđe u kladionicu ili kada narkoman unese drogu u telo. Zavisnost od šećera je kao i svaka druga zavisnost, i može da bude podjednako jaka kao kod zavisnika od kockanja ili narkomana. Znamo, ne zvuči ohrabrujuće, ali tako stoje stvari.

Kako da se rešite zavisnosti od slatkog?

Ljudi su bića navika. Ljudi teže da zadovolje svoje porive, a kod zavisnosti od slatkiša naš mozak je izjednačio naše zadovoljstvo sa unosom nečeg slatkog. Ta borba zna da bude izuzetno naporna i teška, da “lomi” volju i razara karakter.

foto Pixabay

foto Pixabay

Ipak, postoji i dobra vest: moguće je postepeno smanjivati unos šećera tako da “prevarimo” mozak, a da ne osećamo da smo sebi uskratili zadovoljstvo.

Evo kako da se “skinete sa slatkog”, a da u isto vreme ne patite.

1. Započnite dan nečim zelenim

Ako ste navikli da za doručak jedete krofne ili druga slatka peciva, hleb sa puterom i džemom ili bilo kojim drugim slatkim namazom, vreme je da se odreknete te navike.

U blenderu smiksajte dve banane, jednu jabuku, kivi, šaku svežeg spanaća ili nekoliko listova svežeg kupusa, dodajte vodu i napravite gladak gusti šejk. Po želji, možete da dodate nekoliko urmi ili kašičicu meda (ako baš volite slatko), kašiku mlevenog rogača i kašičicu kakao praha. Popijte pola litra ovakvog šejka umesto doručka - telo će vam biti zahvalno. Pored toga što ćete prestati da žudite za slatkim, za kratko vreme ćete regulisati probavu i početi da se oslobađate viška kilograma zahvaljujući vlaknima koja unosite kroz ovako pripremljen šejk.

foto Pixabay

foto Pixabay

2. Izaberite jednu zdravu grickalicu

Smrznuti sladoled od banane i nekog sezonskog voća, granola koju ćete napraviti u domaćoj radinosti, mala čokolada sa visokim procentom kakao praha, šaka suvog voća (kajsija, grožđa, šljiva) ili, što bi bilo najbolje, šaka sirovih badema mogu da budu izvanredna zamena za klasične slatkiše. Mozak je navikao da ga nagrađujete hranom. Iskoristite to i nagradite ga zdravim grickalicama iz kojih ne “kipi” šećer.

3. Kokosovo ulje svaki dan

Najzdravije ulje na svetu može da vam bude dobar saveznik u borbi protiv “skidanja sa šećera”. Dodajte kašičicu kokosovog ulja u kafu i zasitićete se, a ujedno i zadovoljiti receptore na jeziku i one u mozgu koji žude za slatkim.

4. Kuvajte kod kuće

Većina onih koji se bore protiv zavisnosti od šećera imaju i višak kilograma. To je zato što ćešće jedu brzu hranu koja je puna aditiva i šećera u različitim oblicima. Da biste u isto vreme i smršali i pobedili zavisnost od šećera, počnite da pripremate obroke u kućnoj varijanti.

Jedite hranu, a ne proizvode - tako ćete uvek imati kontrolu nad količinom šećera koji unosite u organizam. Kada jednom eliminišete skrivene šećere koji se nalaze u pecivima, kečapu, majonezu, soja sosu,raznim dresinzima kojima su prelivene salate iz restorana i fast fudova, alkoholu…, biće vam mnogo lakše da tačno znate koju količinu šećera ste dodali u hranu pripremljenu u kućnim uslovima.

Kuvanje

Foto: Pixabay.com

5. Predvidite svoje želje

Svako od nas najbolje zna kad ima “napad” da pojede nešto slatko. Da li je to u toku radnog vremena? Ili na putu do kuće? Ili uveče, kad pozavršavate sve obaveze?

“Ulovite” koje je to vreme u toku dana i nagradite sebe u tom trenutku nečim što vam prija - šetnjom, slušanjem muzike, plesom, igranjem sa kućnim ljubimcem, tuširanjem, istezanjem… Uskoro ćete uspostaviti novu rutinu; vaš mozak će početi da gradi nove neuronske puteve po sistemu “umor - šetnja - zadovoljstvo” umesto “umor - šećer - zadovoljstvo”.

6. Čitajte etikete

Dekstroza, kukuruzni sirup, saharoza, ječmeni slad… Ne zavaravajte se, sve je to ŠEĆER! Koja je svrha da se odreknete omiljene čokolade, a da umesto nje jedete ili pijete nešto što sadrži aspartam, dekstrozu ili bilo koji drugi oblik šećera?

Zlatno pravilo glasi: ako ne znate šta se sve nalazi u proizvodu koji ste uzeli, vratite ga na policu u supermarketu.

7. Jedite ono što će vas stvarno učiniti srećnim

Vitamin C je odličan antioksidans, a ujedno je i presudan za proizvodnju serotonina. Nizak nivo serotonina može da poveća želju za slatkišima. Dakle, grickajte citruse, papriku, kivi…, tako ćete ublažiti želju za šećerom i povećati nivo serotonina.

Video: Ovako i ja kada probam prvu jutarnju dozu šećera

(Telegraf.rs)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • marakuja

    Keto dijeta je najbolji lek za to. Vec nakon dva ili tri dana nema vise zelje za slatkim.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima