Naučnici razvijaju novu, eksperimentalnu vakcinu protiv virusa HIV-a

Vakcina se zasniva na istoj tehnologiji koja se koristi u dve visoko efikasne vakcine protiv Kovida -19, a za sada se ispituje se na miševima i primatima

HIV virus Foto: Shutterstock

Prema mišljenju naučnika sa Nacionalnog instituta za alergije i infektivne bolesti (NIAID), eksperimentalna vakcina protiv HIV-a zasnovana na mRNAa obećava da bi mogla da bude delotvorna protiv ove opake bolesti.

Ona se zasniva na istoj tehnologiji koja se koristi u dve visoko efikasne vakcine protiv kovida -19, a za sada ispituje se na miševima i primatima.

Njihovi rezultati, objavljeni u časopisu "Nature Medicine", pokazuju da je nova vakcina bezbedna i da je podstakla željena antitela i ćelijske imune odgovore protiv virusa sličnog HIV-u.

Primati rhesus makaki (vrsta majmuma) koji su primili primarnu vakcinu praćenu višestrukim dopunskim inokulacijama imali su 79% manji rizik od infekcije virusom imunodeficijencije majmuna (SHIV) po izloženosti u poređenju sa nevakcinisanim životinjama.

Istraživanje je vodio dr Paolo Luso iz NIAID-ove Laboratorije za imunoregulaciju, u saradnji sa drugim naučnicima NIAID-a, istraživačima iz Moderne i kolegama iz drugih institucija.

- Uprkos skoro četiri decenije napora globalne istraživačke zajednice, efikasna vakcina za prevenciju HIV-a do sada je bila nedostižan cilj - rekao je direktor NIAID-a Entoni Dauči,šef Laboratorije i koautor rada.

Ova eksperimentalna mRNA vakcina kombinuje nekoliko karakteristika koje mogu prevazići nedostatke drugih eksperimentalnih HIV vakcina i stoga predstavlja obećavajući pristup.

Eksperimentalna vakcina funkcioniše kao mRNA kovid-19 vakcine. Međutim, umesto da nosi uputstva za mRNA za protein korona virusa, vakcina isporučuje kodirana uputstva za pravljenje dva ključna HIV proteina, Env i Gag, prenosi Sciencedaily.

Mišićne ćelije u inokulisanoj životinji sastavljaju ova dva proteina da bi proizveli čestice slične virusu prošarane brojnim kopijama Env-a na njihovoj površini. Ne mogu da izazovu infekciju ili bolest, jer im nedostaje kompletan genetski kod HIV-a, ovi VLP se podudaraju sa celim, infektivnim HIV-om u smislu stimulisanja odgovarajućih imunoloških odgovora.

U studijama na miševima, dve injekcije mRNA vakcine koja formira VLP izazvala su neutralizujuća antitela kod svih životinja, objašnjavaju istraživači.

Env proteini proizvedeni kod miševa iz uputstava za mRNA su veoma ličili na one u celom virusu, što je poboljšanje u odnosu na prethodne eksperimentalne HIV vakcine.

foto Pixabay foto Pixabay

- Prikaz višestrukih kopija autentičnog proteina omotača HIV-a na svakom VLP-u je jedna od posebnih karakteristika naše platforme koja blisko oponaša prirodnu infekciju i možda je igrala ulogu u izazivanju željenih imunoloških odgovora - rekao je dr Luso.

Tim je zatim testirao Env-Gag VLP mRNA vakcinu na makaki majmunima. Detalji režima vakcinacije su se razlikovali među podgrupama vakcinisanih životinja, ali su uključivali pripremanje imunog sistema vakcinom modifikovanom da optimizuje stvaranje antitela.

Posle prve vakcinacije usledile su višestruke dopunske imunizacije u toku godine.

Istraživači su koristili višestruke varijante virusa da bi preferencijalno aktivirali antitela protiv očuvanijih "zajedničkih" regiona Env - mete široko neutrališućih antitela - umesto varijabilnijih regiona koji se razlikuju u svakom soju virusa.

Iako su doze isporučene mRNA bile visoke, vakcina se dobro podnosila i izazvala je samo blage, privremene štetne efekte kod makaki majmuna, kao što je gubitak apetita. Do 58. nedelje, svi vakcinisani makaki su razvili merljive nivoe neutralizujućih antitela usmerenih protiv većine sojeva u test panelu od 12 različitih sojeva HIV-a.

Pored neutralizujućih antitela, VLP mRNA vakcina je takođe izazvala snažan odgovor T-ćelija pomoćnika.

Počevši od 60. nedelje, imunizovane životinje i kontrolna grupa neimunizovanih makaka su bile izložene jednom nedeljno, preko rektalne sluzokože, SHIV-u. Pošto primatii nisu podložni virusu HIV-1 kojim se inficiraju ljudi, naučnici koriste himerni SHIV u eksperimentalnim okruženjima, jer se taj virus replicira u makakima.

Posle 13 nedelja od vakcinacije, dva od sedam imunizovanih makaka su ostali neinficirani. Ostale imunizovane životinje su imale simptome poput kašlja, što se dešavalo u proseku posle osam nedelja. Nasuprot tome, neimunizovane životinje su se inficirale u proseku nakon tri nedelje.

- Usavršavamo naš protokol vakcine kako bismo poboljšali kvalitet i kvantitet proizvedenih VLP-ova. Ovo može dodatno povećati efikasnost vakcine i na taj način smanjiti broj primarnih i pojačanih vakcinacija potrebnih za stvaranje snažnog imunološkog odgovora. Ako se potvrdi da je bezbedan i efikasan, planiramo da sprovedemo prvu fazu istraživanja vakcine na zdravim odraslim dobrovoljcima - rekao je dr Luso.

• Eto nama eksperimenti

4. februar 2022 | 17:14

Bicemo prvi u Evropi i ovoga puta

• Mrki

15. decembar 2021 | 12:30

Hajde prvo da vidimo kako deluju vakcine protiv Kovida? Sačekaćemo kraj 2023-će, kada će se objaviti rezultati.