≫ 

Vreme čitanja: oko 2 min.

Psiholog o otimanju oko artikala na popustu: Šta dovodi do ovakvog ponašanja, glad ili pohlepa?

Vreme čitanja: oko 2 min.

Šta je to što ljude privlači kada vide popuste, pa čak do te granice da nastane otimanje oko proizvoda

  • 7
Popusti, otimanje oko popusta, veliki popusti Foto: Shutterstock

Kada su popusti aktuelni, to je uvek glavna tema, koja podrazumeva i obavezan odlazak na sva prodajna mesta na kojima su nam ti popusti pruženi.

Međutim, sve češće smo svedoci incidenata koji se dogode baš zbog većih ili manjih popusta. Nedavno se dogodila situacija masovnog otimanja oko namirnica koje su na popustu u našim trgovinama, ali jedan od mnogih primera je i veliko "grabljenje" televizora i tehnike u jednoj radnji u Americi. Takve scene nisu retke na čuveni Crni petak.

Šta je ono što naš mozak fokusira na te čuvene nalepnice popusta, zašto dolazi do otimanja oko sniženih proizvoda i da li to podrazumeva da su ljudi gladni ili pak pohlepni, objašnjava psiholog Zoran Musterović.

Osvrnuvši se na gorepomenute situacije, psiholog je protumačio ipak dva različita slučaja "naleta kupovine". Kada je u pitanju hrana, objasnio je dalje:

- Kada vidimo otimanje oko hrane, uvek postoji neko siromaštvo ili manje-više osećaj ugroženosti. Posebno ga je lako kod nas izazvati, koji smo prošli nestašice i jedno kolektivno osećanje ugroženost koje je bilo realno. Svaka sličnost ili neka najava izazvala bi prejaku rekaciju, kao što je ova kod nas - objašnjava psiholog Musterović.

Popusti, otimanje oko popusta, veliki popusti Foto: Shutterstock

Situacija otimanja nije se odvila između dva čoveka, već je obuhvatila brojniju grupu ljudi, zbog čega je to aktuelna tema već danima. Kako dolazi do toga da tako brzo eskalira situacija u masovnije prepirke oko proizvoda, psiholog Musterović je objasnio:

- Lako je pokrenuti lančanu reakciju. Dovoljna je mala situacija grabeži kako bi i druge ljude pokrenula na slična ponašanja zbog zajedničkog kolektivnog iskustva sa uskraćenošću. U ovakvoj situaciji ljudi se ponašaju, posebno jedni uz druge, kao grabljivci, kojima je ugrožena egizstencija - iako realno nije. Ljudi se vrlo često bitno različito ponašaju u regularnoj situaciji. Ovo su situacije koje su potpuno pod dominacijom instikata preživljavanja koje su inicirane zbog teških iskustava, situacije u kojoj su se našle, puno ljudi želi da uzme isti stvar koje nema dovoljno - govori Musterović.

Što se tiče situacije koja je uzela maha u Americi, a tiče se tehnologije, razlikuje se po drugim stvarima, kako objašnjava naš sagovornik. Radi se o tome da je trka za televizorima bila aktuelna, zbog pritiska nametnutih životnih standarda. Musterović govori da je to ipak slika jednog konzumerizma koji vlada stilom života na zapadu, te se dolazi do zaključka da je sve stvar konkurencije i uspešnosti.

- Treba reći da su u obe situacije prisutni socijalno inferiorniji slojevi ljudi - zaključuje psiholog Zoran Musterović.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Vitez Koja

    31. mart 2023 | 16:21

    Ja mislim da je kod nas to posledica konstantnog života na ivici egzistencije, ali ne i siromaštva.Siromaštvo podrazumeva da nemate ni za jednu porciju tih ćevapa ili šta već.To je ono snalaženje da se pružila prilika ljudima koji imaju mesečnu penziju ili platu veoma nisku, ali bi želeli da priušte sebi, deci, unucima nešto što bi njima dalo malo dostojanstva.E sada paradoks je što ti ljudi da bi sebi pred svojom porodicom obezbedili neko dostajanstvo, spremni su da to učine na neki i ne baš dostajanstven način( mislim na one što se grabe).Nije nedostojanstveno kupovati na akcijama, koje je organizovao neki prodajni lanac.Često se i čudimo kada dođemo kod nekih ljudi koji imaju mesečna primanja(penzije) 25000-30000 dinara, a oni vas ugoste kao da je sve normalno.To je upravo zato što organizuju svoj život i štede gde god mogu.Ne kupuju garderobu, ne kupuju nameštaj, ni pokućstvo, ne izlaze, ne putuju, (osim ako ima nešto ultra jeftino van sezone), već im je bitno da imaju za račune i hranu, a to im ispade jedina satisfakcija.A račune opet vode računa o jeftinoj struji, penzionerski popusti i takvih ljudi je velika većina u Srbiji.Što se Amerikanaca tiče i crnih petkova, to je nešto drugo, mislim da ljudi generalno vole da dobiju nešto što je povoljnije od neke standardne cene, a prodavci naravno često zloupotrebljavaju tu potrebu ljudi.

  • Laki

    31. mart 2023 | 16:46

    Pohlepa!

  • Biksna

    31. mart 2023 | 16:29

    Jadno..

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA