2

13 najprirodnijih načina da iz tela izbacite sve negativne posledice stresa

Previše kortizola u krvi može biti štetno po zdravlje, posebno ako ti nivoi kortizola ostaju povišeni tokom dužeg vremenskog perioda

Kada je osoba pod stresom, nadbubrežne žlezde oslobađaju steroidni hormon kortizol. Kortizol je primarni stresni hormon tela i igra ulogu u mnogim telesnim funkcijama, uključujući kontrolu nivoa šećera u krvi. Nivo kortizola u krvi je obično veći ujutru i postepeno se smanjuje tokom dana.

Skida 3 kg za samo 3 dana: Stručnjaci se kunu da ovaj napitak otapa salo na stomaku bolje od bilo čega što ste probali

Kortizol takođe igra ulogu u:

Regulaciji ciklusa spavanja i buđenja tela
Upravljanju kako telo koristi ugljene hidrate, masti i proteine
Smanjenju upala
Kontrolisanju krvnog pritiska

Zašto je povišen kortizol problem?

Telo se oslanja na komunikaciju sledećih delova tela kako bi oni oslobodili tačnu količinu kortizola: Nadbubrežne žlezde, hipofiza i hipotalamus. Njihova interakcija stimuliše proizvodnju kortizola kada to telu treba i blokira ga kada su nivoi popunjeni. I previše i premalo kortizola mogu imati negativan uticaj na telo.

Foto-ilustracija: Profimedia / Nivo kortizola u krvi je obično veći ujutru i postepeno se smanjuje tokom dana

Simptomi visokog nivoa kortizola:

Prekomerni kortizol može biti rezultat tumora ili se može pojaviti kao neželjeni efekat nekih lekova. Previše kortizola može dovesti do Kušingovog sindroma.

Simptomi uključuju:

Visok krvni pritisak
Ispijeno lice
Slabost mišića
Povećanu žeđ
Češće uriniranje
Promene raspoloženja
Brzo povećanje telesne mase u licu i stomaku
Osteoporozu
Modrice ili ljubičaste strije na koži
Smanjen seksualni nagon

Nikad bez čaše vode! Gutanje tablete "na suvo" može biti katastrofalno po jedan organ

Previše kortizola može izazvati i druge zdravstvene tegobe:

Dijabetes tipa 2
Umor
Poremećaj funkcije mozga
Infekcije

Premalo kortizola može dovesti do Adisonove bolesti, a simptomi ovog stanja uključuju:

Umor
Vrtoglavicu
Slabost mišića
Postepeni gubitak težine
Promene raspoloženja
Područja kože koja postaju tamnija
Nizak krvni pritisak

Foto: Pixabay.com / Prekomerni kortizol može biti rezultat tumora ili se može pojaviti kao neželjeni efekat nekih lekova

13 najprirodnijih načina da nivo kortizola držite pod kontrolom: 

Ako komunikacija između mozga i nadbubrežne žlezde funkcioniše ispravno, telo bi trebalo da bude u stanju da poveća i smanji proizvodnju kortizola po potrebi. Međutim, nivoi kortizola ponekad mogu ostati visoki čak i nakon rešavanja stresne situacije. Ovo može negativno uticati na zdravlje.

1. Snižavanje nivoa stresa

Ljudi koji pokušavaju da smanje nivo kortizola treba da smanje nivo stresa. Oni to mogu učiniti tako što će se sklanjati iz stresnih situacija, gde je to moguće, ili tako što će naučiti kako da se bolje suoče sa stresom. Ljudi mogu naučiti da prepoznaju okidače za stres i da ih tako lakše izbegavaju. Ljudi koji nauče kako da se suoče sa stresnim mislima će bolje upravljati nivoima kortizola. U slučajevima kada se to pokazuje previše teškim, neki lekovi mogu doprineti poboljšanju tolerancije na stres i smanjenju nivoa kortizola.

2. Unos "dobre" hrane

Osoba koja pokušava da smanji nivo kortizola treba da unosi zdravu, uravnoteženu hranu i da obrati pažnju na unos šećera. Neke namirnice koje mogu pomoći da održavate nivoe kortizola su:

Tamna čokolada
Banane i kruške
Crni ili zeleni čaj
Probiotici u hrani kao što je jogurt
Probiotici u hrani koja sadrži rastvorljiva vlakna
Unos dovoljne količine vode da bi se izbegla dehidracija pomaže da se nivo kortizola drži u normali.

Foto-ilustracija: Profimedia / Zdrava, uravnotežena hrana je važna za smanjenje nivoa holesterola

3. Dobar san

Količina spavanja koju osoba ima može uticati na nivo kortizola. Loš san ili duže odloženo spavanje može dovesti do povećanog nivoa kortizola u krvotoku. Zbog toga je neophodno da ljudi obrate pažnju na količinu i kvalitet spavanja koje imaju i da pokušaju da ograniče šanse za poremećaje kortizola.

4. Tehnike opuštanja

Ljudi koji doživljavaju stres mogu pokušati da ga upravljaju eksperimentisanjem sa tehnikama opuštanja. Meditacija, pa čak i jednostavne vežbanja disanja mogu pomoći osobi da se efikasno oslobodi stresa.

5. Hobi

Hobiji mogu biti zadovoljavajući način da vodite puniji i zdraviji život i mogu dovesti do povećanog osećaja blagostanja. Studija o zloupotrebi lekova je pokazala da vrtlarstvo vodi do smanjenja nivoa kortizola. Takođe se čini da poboljšava kvalitet života više od konvencionalne radne terapije.

6. Opuštanje 

Ljudi se opuštaju na različite načine, istraživanja su pokazala da vežbe opuštanja i slušanje opuštajuće muzike mogu smanjiti nivoe kortizola, ali šta god da pomaže pojedincu da upravlja svojim stresom biće korisno.

Foto-ilustracija: Foter/leandrogmuller / Vežbe opuštanja i slušanje opuštajuće muzike mogu smanjiti nivoe kortizola

7. Smeh i zabava

Teško je osećati napetost kada se dobro provodite, tako da pronađite vreme da se zabavite i smanjite nivo kortizola. Jedna studija je pokazala da smanjenje nivoa kortizola leži u smehu. Izgleda da srećne oosbe koje imaju pozitivne poglede na svet imaju niže nivoe kortizola, a sreća ima i drugih pogodnosti, kao što su niži krvni pritisak i jači imuni sistem.

8. Vežbanje

Vežbanje može pomoći da se poboljša raspoloženje osobe. Biti fizički aktivan je korisno za zdravlje i može poboljšati raspoloženje osobe. Intenzivna vežba može izazvati povećanje nivoa kortizola, jer je to način tela da se suoči sa dodatnim stresom koji stvara vežbanje. Odgovarajuća količina vežbanja zavisi od različitih faktora, uključujući fizičku sposobnost osobe i ovi faktori igraju ulogu u tome koliko će kortizola telo otpustiti tokom vežbanja.

9. Izbegavanje kofeina noću

Ljudi koji pokušavaju da smanje nivo kortizola treba da izbegavaju konzumiranje hrane i napitaka koji sadrže kofein u večernjim časovima. Kofein može ometati dobar noćni san, a dobro spavanje može izazvati niske nivoe kortizola.

Foto: Pixabay.com / Kofein može ometati dobar noćni san, a dobro spavanje može izazvati niske nivoe kortizola

10. Održavanje dobre rutine za spavanje

Dobra rutina za spavanje obično rezultira dužim i kvalitetnijim spavanjem. Ljudi treba da se naviknu da isključe sve ekrane i da se opuste pre nego što odu u krevet. Obično će pomoći i da se isključe telefoni. Ograničavanje unosa tečnosti pre spavanja može smanjiti verovatnoću poremećenog sna.

11. Dobre ljubavne veze

Stabilni, ljubavni odnosi sa partnerima, prijateljima i porodicom mogu biti od vitalnog značaja kada se radi o srećnom i ispunjenom životu, a oni mogu pomoći osobi da prođe kroz stresne periode. Međutim, ako su odnosi nesretni i nezdrave prirode, oni mogu izazvati veliki stres. Jedna studija pokazuje da se nivo kortizola osobe može povećati nakon svađe sa partnerom.

12. Kućni ljubimci 

Neke studije pokazuju da posedovanje kućnog ljubimca može smanjiti nivo kortizola. Jedna studija je merila nivo kortizola kod dece koja prolaze kroz standardnu medicinsku proceduru. Oni koji su imali psa su imali niže nivoe kortizola nego oni koji nisu. Druga studija je otkrila da je kontakt sa psom bio korisniji za nivoe kortizola nego prijatelj koji podržava osobu tokom stresne situacije.

13. Uzimanje suplemenata

Riblje ulje i azijski biljni suplement, nazvan ašvaganda, pokazali su sposobnost smanjivanja nivoa kortizola, tako da uzimanje ovih suplementa uz zdravu ishranu može biti korisno za smanjivanje nivoa kortizola u telu.

Foto: Pixabay.com / Riblje ulje i azijska ašvaganda, su pokazali sposobnost smanjivanja nivoa kortizola

VIDEO: Sva pozitivna dejstva smeha

(Telegraf.rs /Izvor: medicalnewstoday.com)

Tagovi: Hipofiza, Hormoni, Kortizol, Mozak, nadbubrežna žlezda, Stres, zdravlje

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (2)
Poređaj komentare:
  • S
    Sinka sinka

    Svaki dan sam pod stresom....

  • P
    Prijatelj

    Otići na rejv.

Svet je krenuo dođavola: Lek za najgori rak na svetu je opasni virus koji uništava bebe

Svako jutro pije svoj urin i kaže da joj je to pomoglo da skine 10 kilograma (VIDEO)

Dobro se pazite ako nosite sočiva: Ova infekcija može da izazove slepilo

Svi rani znakovi da se u vašem telu pojavio rak i gde se tačno nalazi

Kečap i paradajz sos smanjuju rizik od raka stomaka

Devojčica je pojela pogrešan slatkiš jer je bio u istom pakovanju kao njen omiljeni, nakon toga je umrla: Njena majka ima lekciju za sve nas (FOTO)

Evo šta se tačno dešava sa vašim telom kada pijete hladnu, mlaku i toplu vodu

Mapa smrti: Pogledajte koliko ljudi će u Srbiji umreti pre 70. rođendana, a koliko u drugim zemljama

Ciroza jetre, saobraćajne nesreće, samopovređivanje i nasilje: Više od tri miliona ljudi umre zbog preterane konzumacije alkohola

Ovih 10 namirnica će vas istopiti: Jedite ih i posmatrajte kako salo sa vašeg tela nestaje

Pogledajte kako izgleda jetra obolela od ciroze nakon godina pijenja (VIDEO)

Sve o podmukloj bolesti koja odnosi na hiljade života: Šta se tačno dešava u svakoj fazi raka dojke?

Evo zašto ujutro nikako ne biste smeli da nameštate krevet

Sve faze mamurluka i načini kako da olakšate nepodnošljive simptome (INFOGRAFIKA)

Svaki muškarac može sam da izmeri svoju plodnost - a potrebno je samo da pogleda u stomak

Ne pokušavajte ovo kod kuće! 10 narodnih lekova koji su zapravo opasni

14 znakova da je vaša duša umorna i da polako umirete iznutra

Jela je hranu iz Mekdonaldsa 30 dana, a ovo su rezultati kakve niko na svetu nije očekivao

Na hiljade dece godišnje završi u bolnici zbog toga što koriste dubak koji može da bude smrtonosan po mališane

Simptomi raka prostate: Kosa može da vam otkrije ovaj ključni znak upozorenja

Pobedite bol bez štetnih lekova: Prirodna sredstva mogu da vam olakšaju tegobe i spasu vas bolne agonije

Mršavimo i dok spavamo: Evo koliko kalorija potrošimo tokom sna, a da toga uopšte nismo ni svesni

Majke koje ovakvim sredstvima čiste kuću uništavaju zdravlje svojih mališana

Ova promena na koži može da bude znak da imate rak ili dijabetes

Ako vaša šminka i sredstva za negu kože sadrže ove hemikalije - mogu da izazovu neplodnost i rak dojke

10 najsmrtonosnijih namirnica koje jedemo svaki dan, a ne bismo smeli ni da ih pomirišemo

Evo zašto nikad ne bi trebalo da spavate u pamučnoj posetljini i kakvu treba da koristite

Evo zašto meso postane sivo - i da li je pokvareno, ili može da se jede

Užas: Ovako izgleda rak kostiju (FOTO)

Aspirin dnevno može da pomogne samo ljudima koji pate od ovih bolesti, a u svim ostalim slučajevima je beskoristan

Možemo li da smršamo od ispuštanja gasova i koliko kalorija ova aktivnost zaista sagoreva?

Simptomi infarkta kod muškaraca i žena nisu isti: Kako da budete 100% sigurni da je u pitanju srčani udar?

Kafa može da spase život osobama koje imaju bolesti bubrega, ali samo ako je piju u ovoj količini

Ovo je suludo: Koliko tačno mleka smemo dnevno da popijemo?

Zašto vam zuji u ušima i šta da radite da ne biste ogluveli?

Ako ovako kuvate pirinač, možete da se otrujete

Konačno znamo šta sve nasleđujemo od mame, a šta tačno od tate

Postanite bar 10 godina mlađi: Najbolji načini kako da usporite svoj biološki sat

Ovo je jedina dijeta koja je zdrava za sve

Donirani organi je trebalo da im spase život, a na kraju su ih ubili

Muškarci koji su imali oralni seks sa više od dva partnera su u opasnosti od veoma opasne bolesti

Ovaj deo tela nikada ne vežbate, a predstavlja ključ vitkog tela i ravnog stomaka