2

13 najprirodnijih načina da iz tela izbacite sve negativne posledice stresa

Previše kortizola u krvi može biti štetno po zdravlje, posebno ako ti nivoi kortizola ostaju povišeni tokom dužeg vremenskog perioda

Kada je osoba pod stresom, nadbubrežne žlezde oslobađaju steroidni hormon kortizol. Kortizol je primarni stresni hormon tela i igra ulogu u mnogim telesnim funkcijama, uključujući kontrolu nivoa šećera u krvi. Nivo kortizola u krvi je obično veći ujutru i postepeno se smanjuje tokom dana.

Skida 3 kg za samo 3 dana: Stručnjaci se kunu da ovaj napitak otapa salo na stomaku bolje od bilo čega što ste probali

Kortizol takođe igra ulogu u:

Regulaciji ciklusa spavanja i buđenja tela
Upravljanju kako telo koristi ugljene hidrate, masti i proteine
Smanjenju upala
Kontrolisanju krvnog pritiska

Zašto je povišen kortizol problem?

Telo se oslanja na komunikaciju sledećih delova tela kako bi oni oslobodili tačnu količinu kortizola: Nadbubrežne žlezde, hipofiza i hipotalamus. Njihova interakcija stimuliše proizvodnju kortizola kada to telu treba i blokira ga kada su nivoi popunjeni. I previše i premalo kortizola mogu imati negativan uticaj na telo.

Foto-ilustracija: Profimedia / Nivo kortizola u krvi je obično veći ujutru i postepeno se smanjuje tokom dana

Simptomi visokog nivoa kortizola:

Prekomerni kortizol može biti rezultat tumora ili se može pojaviti kao neželjeni efekat nekih lekova. Previše kortizola može dovesti do Kušingovog sindroma.

Simptomi uključuju:

Visok krvni pritisak
Ispijeno lice
Slabost mišića
Povećanu žeđ
Češće uriniranje
Promene raspoloženja
Brzo povećanje telesne mase u licu i stomaku
Osteoporozu
Modrice ili ljubičaste strije na koži
Smanjen seksualni nagon

Nikad bez čaše vode! Gutanje tablete "na suvo" može biti katastrofalno po jedan organ

Previše kortizola može izazvati i druge zdravstvene tegobe:

Dijabetes tipa 2
Umor
Poremećaj funkcije mozga
Infekcije

Premalo kortizola može dovesti do Adisonove bolesti, a simptomi ovog stanja uključuju:

Umor
Vrtoglavicu
Slabost mišića
Postepeni gubitak težine
Promene raspoloženja
Područja kože koja postaju tamnija
Nizak krvni pritisak

Foto: Pixabay.com / Prekomerni kortizol može biti rezultat tumora ili se može pojaviti kao neželjeni efekat nekih lekova

13 najprirodnijih načina da nivo kortizola držite pod kontrolom: 

Ako komunikacija između mozga i nadbubrežne žlezde funkcioniše ispravno, telo bi trebalo da bude u stanju da poveća i smanji proizvodnju kortizola po potrebi. Međutim, nivoi kortizola ponekad mogu ostati visoki čak i nakon rešavanja stresne situacije. Ovo može negativno uticati na zdravlje.

1. Snižavanje nivoa stresa

Ljudi koji pokušavaju da smanje nivo kortizola treba da smanje nivo stresa. Oni to mogu učiniti tako što će se sklanjati iz stresnih situacija, gde je to moguće, ili tako što će naučiti kako da se bolje suoče sa stresom. Ljudi mogu naučiti da prepoznaju okidače za stres i da ih tako lakše izbegavaju. Ljudi koji nauče kako da se suoče sa stresnim mislima će bolje upravljati nivoima kortizola. U slučajevima kada se to pokazuje previše teškim, neki lekovi mogu doprineti poboljšanju tolerancije na stres i smanjenju nivoa kortizola.

2. Unos "dobre" hrane

Osoba koja pokušava da smanji nivo kortizola treba da unosi zdravu, uravnoteženu hranu i da obrati pažnju na unos šećera. Neke namirnice koje mogu pomoći da održavate nivoe kortizola su:

Tamna čokolada
Banane i kruške
Crni ili zeleni čaj
Probiotici u hrani kao što je jogurt
Probiotici u hrani koja sadrži rastvorljiva vlakna
Unos dovoljne količine vode da bi se izbegla dehidracija pomaže da se nivo kortizola drži u normali.

Foto-ilustracija: Profimedia / Zdrava, uravnotežena hrana je važna za smanjenje nivoa holesterola

3. Dobar san

Količina spavanja koju osoba ima može uticati na nivo kortizola. Loš san ili duže odloženo spavanje može dovesti do povećanog nivoa kortizola u krvotoku. Zbog toga je neophodno da ljudi obrate pažnju na količinu i kvalitet spavanja koje imaju i da pokušaju da ograniče šanse za poremećaje kortizola.

4. Tehnike opuštanja

Ljudi koji doživljavaju stres mogu pokušati da ga upravljaju eksperimentisanjem sa tehnikama opuštanja. Meditacija, pa čak i jednostavne vežbanja disanja mogu pomoći osobi da se efikasno oslobodi stresa.

5. Hobi

Hobiji mogu biti zadovoljavajući način da vodite puniji i zdraviji život i mogu dovesti do povećanog osećaja blagostanja. Studija o zloupotrebi lekova je pokazala da vrtlarstvo vodi do smanjenja nivoa kortizola. Takođe se čini da poboljšava kvalitet života više od konvencionalne radne terapije.

6. Opuštanje 

Ljudi se opuštaju na različite načine, istraživanja su pokazala da vežbe opuštanja i slušanje opuštajuće muzike mogu smanjiti nivoe kortizola, ali šta god da pomaže pojedincu da upravlja svojim stresom biće korisno.

Foto-ilustracija: Foter/leandrogmuller / Vežbe opuštanja i slušanje opuštajuće muzike mogu smanjiti nivoe kortizola

7. Smeh i zabava

Teško je osećati napetost kada se dobro provodite, tako da pronađite vreme da se zabavite i smanjite nivo kortizola. Jedna studija je pokazala da smanjenje nivoa kortizola leži u smehu. Izgleda da srećne oosbe koje imaju pozitivne poglede na svet imaju niže nivoe kortizola, a sreća ima i drugih pogodnosti, kao što su niži krvni pritisak i jači imuni sistem.

8. Vežbanje

Vežbanje može pomoći da se poboljša raspoloženje osobe. Biti fizički aktivan je korisno za zdravlje i može poboljšati raspoloženje osobe. Intenzivna vežba može izazvati povećanje nivoa kortizola, jer je to način tela da se suoči sa dodatnim stresom koji stvara vežbanje. Odgovarajuća količina vežbanja zavisi od različitih faktora, uključujući fizičku sposobnost osobe i ovi faktori igraju ulogu u tome koliko će kortizola telo otpustiti tokom vežbanja.

9. Izbegavanje kofeina noću

Ljudi koji pokušavaju da smanje nivo kortizola treba da izbegavaju konzumiranje hrane i napitaka koji sadrže kofein u večernjim časovima. Kofein može ometati dobar noćni san, a dobro spavanje može izazvati niske nivoe kortizola.

Foto: Pixabay.com / Kofein može ometati dobar noćni san, a dobro spavanje može izazvati niske nivoe kortizola

10. Održavanje dobre rutine za spavanje

Dobra rutina za spavanje obično rezultira dužim i kvalitetnijim spavanjem. Ljudi treba da se naviknu da isključe sve ekrane i da se opuste pre nego što odu u krevet. Obično će pomoći i da se isključe telefoni. Ograničavanje unosa tečnosti pre spavanja može smanjiti verovatnoću poremećenog sna.

11. Dobre ljubavne veze

Stabilni, ljubavni odnosi sa partnerima, prijateljima i porodicom mogu biti od vitalnog značaja kada se radi o srećnom i ispunjenom životu, a oni mogu pomoći osobi da prođe kroz stresne periode. Međutim, ako su odnosi nesretni i nezdrave prirode, oni mogu izazvati veliki stres. Jedna studija pokazuje da se nivo kortizola osobe može povećati nakon svađe sa partnerom.

12. Kućni ljubimci 

Neke studije pokazuju da posedovanje kućnog ljubimca može smanjiti nivo kortizola. Jedna studija je merila nivo kortizola kod dece koja prolaze kroz standardnu medicinsku proceduru. Oni koji su imali psa su imali niže nivoe kortizola nego oni koji nisu. Druga studija je otkrila da je kontakt sa psom bio korisniji za nivoe kortizola nego prijatelj koji podržava osobu tokom stresne situacije.

13. Uzimanje suplemenata

Riblje ulje i azijski biljni suplement, nazvan ašvaganda, pokazali su sposobnost smanjivanja nivoa kortizola, tako da uzimanje ovih suplementa uz zdravu ishranu može biti korisno za smanjivanje nivoa kortizola u telu.

Foto: Pixabay.com / Riblje ulje i azijska ašvaganda, su pokazali sposobnost smanjivanja nivoa kortizola

VIDEO: Sva pozitivna dejstva smeha

(Telegraf.rs /Izvor: medicalnewstoday.com)

Tagovi: Hipofiza, Hormoni, Kortizol, Mozak, nadbubrežna žlezda, Stres, zdravlje

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (2)
Poređaj komentare:
  • S
    Sinka sinka

    Svaki dan sam pod stresom....

  • P
    Prijatelj

    Otići na rejv.

Pila sam zeleni čaj umesto kafe nedelju dana, a ono što se desilo me je uplašilo (FOTO)

Zubari kažu da ovu naviku slobodno možete da izbacite iz svog redovnog pranja zuba jer ne služi ničemu

Ako večerate pre ovoliko sati, značajno smanjujete rizik od raka dojke i raka prostate

Ovo je glavni krivac zašto vas boli glava i umirete od vrućine, a napolju nema ni 30 stepeni

Bolest koja se prenosi seksom povećava šanse da obolite od Alchajmera u starosti

Evo kako samo jedan dan varanja tokom dijete može da utiče na vaše telo

6 razloga zašto nam se modrice javljaju iznenada i šta to otkriva o našem zdravlju

Kada prestanete da pijete gazirane sokove, vaše telo će doživeti ovih 6 neverovatnih promena

Preplanuli ten nije odraz zdravlja već pokazatelj da vam je koža nepovratno oštećena

5 trikova kako da se probudite kao novi nakon kratkog dremanja

Novi trend ispijanja slane vode podelio stručnjake - da li je reč o zdravoj navici ili novoj internet šali?

Trudnoća leti je naročito teška, za buduće majke ovo je pravo mučenje

Rak joj je "pojeo" jezik, pa su joj od noge napravili novi, a ovo je prva stvar koju je želela da pojede (VIDEO)

Ovo je jedina vrsta hrane koja izaziva gojenje, i nema veze sa hlebom i krompirom

Ako su vam ove namirnice gorke - imate duplo veću opasnost da dobijete rak

Rađanje petoro ili više dece, može povećati rizik od Alchajmerove bolesti za 70%

4 stvari koje svaki muškarac mora da uradi ako hoće da se reši pivskog stomaka

Depresivni ste, ne zanima vas seks i jede vam se led? Verovatno vam u krvi fali ova važna stvar

Sve namirnice koje trudnice ne smeju da jedu ako žele da rode zdravu bebu

Oprezno sa sušijem jer može da bude opasan: Ovo je preporučena nedeljna doza

Zbog dva parčeta ovog poznatog kolača možete da dobijete kaznu za vožnju u pijanom stanju

10 razloga zašto treba da "navalite" na lubenice i to odmah

Otkriven opasan pesticid u čak 85 odsto ženskih tampona i uložaka

Prirodni lekovi koji mogu da ublaže simptome astme kod dece

Kako zaista izgleda davljenje: Mnogo je drugačije nego na TV-u

5 najčešćih povreda u teretani i kako da ih sprečite

Vid vam je zamućen i gledate kao kroz paukovu mrežu? Odmah posetite lekara jer možda vam je zdravlje u opasnosti

Najpoznatiji lek za krvni pritisak može da izazove rak i povlači se iz prodaje

Konačno srušen mit: Šolja kafe NE pomaže lečenju mamurluka

3 opasna razloga zašto nikako ne smete da sedite u mokrom kupaćem na plaži

Bio je u komi, srce mu nije kucalo čak 20 minuta: On je najveće medicinsko čudo sveta, a sve zahvaljujući jednoj stvari

Naučnici tvrde da je ovo savršena dužina popodnevnog dremanja

Pobacajte ih odmah: 10 kuhinjskih stvari koje ispuštaju opasne otrove i tako nas polako ubijaju

Znate li šta je bolest kraljeva? Ako preterujete sa mesom i alkoholom, dobićete je sigurno

Zašto nikako ne treba da trljate oči kada vas svrbe?

Postoji 12 vrsta gladi, a svaka od njih može da se kontroliše na različite načine

Sve manje muškaraca odlučuje se na obrezivanje - evo šta im je u seksu zbog toga drugačije

Sudaraju se, padaju, teturaju: Pašćete na dupe od smeha kad vidite najjače bodibildere sveta na času joge (VIDEO)

Šta se dešava kad predugo odlažete da piškite

Novi bizarni trend uzima maha: Proslave prve menstruacije uz torte u obliku tampona i materica sve popularnije (FOTO)

Majke koje doje decu pružaju im zaštitu od ovog kobnog sindroma

Zbog raka grlića materice Srbija je puna siročadi! Podmukla bolest ubije najmanje jednu ženu dnevno, probudite se dok ne bude kasno! (FOTO) (VIDEO)