• 7

Evo zašto uvek, ali uvek, morate da pritisnete kvačilo kada palite auto

Da li i vi pravite ovu grešku?

  • 7

Neki vozači pritiskaju kvačilo kad pale auto, drugi ne. Jedni samo rade onako kako su naučeni, drugi imaju konkretna objašnjenja kako se pritiskanjem ili nepritiskanjem kvačila čuvaju određeni delovi, a tu je i bezbednost... Ko je u pravu?

Krenimo od najvažnijeg. To je bezbednost – a posle toga idu tehničke stvari.

Bezbednost
Savetujemo da motor uvek startujete sa:

a)   pritisnutim kvačilom
b)
   ručicom menjača u neutralnoj poziciji
c)   i povučenom ručnom kočnicom, a ne smeta ni da držite stopalo na papučici nožne kočnice

Zašto pritisnuto kvačilo?
Zato što ako okrenete ključ, a menjač je u brzini, auto može da poskoči i napravi štetu ili povredi nekoga.

Ali ja nikad ne držim menjač u brzini, nego samo povučem ručnu!

Volan, Rucna Kocnica

Foto> Pixabay.com

Da, ali možda ga je neko drugi ubacio u brzinu.

Na primer, neko od ukućana ili prijatelja preparkiravao auto ili jednostavno išao u auto da uzme nešto, primetio da menjač nije u brzini i ubacio ga u brzinu misleći da vam tako čini uslugu.

Ili možda preuzimate auto iz servisa, iz perionice ili sa tehničkog pregleda...

Možda i vi sami iz nekog razloga, uprkos čvrsto ustaljenoj navici ostavite menjač u „prvoj“ – neko vas omete, pa zaboravite i slično. Kao što „prazan“ pištolj opali jednom godišnje, tako i u ovom slučaju trenutak nepažnje može skupo da košta.

Ima mnogo raznih scenarija u kojima vi sednete za volan i okrenete ključ, a menjač je u brzini iako ste vi ubeđeni da nije.

Ali ako po navici pritiskam kvačilo, zašto menjač mora da bude „u leru“ (neutralnoj poziciji)?

Menjac

Foto: Pixabay.com

Ne mora, ali to je još jedan vid sigurnosti. Na primer, može da vam sklizne noga sa papučice, da rano ujutro dok vam je mozak još u polu-budnom stanju pustite kvačilo misleći da ste izbacili menjač iz brzine...

Pored toga, uglavnom nećete krenuti iste sekunde kada upalite auto, a nije ni zdravo držati kvačilo dugo pritisnuto.

Neke automobile uopšte ne možete da upalite ako ne pritisnete kvačilo

Postoje automobili čiji motor je nemoguće startovati bez pritiskanja kvačila. Ima ih i starijih i novijih, nezavisno od toga da li se pale okretanjem ključa ili pritiskom na dugme.

Sa mehaničke tačke gledišta...

Pritiskanjem papučice kvačila razdvajate motor i menjač, a time olakšavate anlaseru (i akumulatoru) koji treba da „zavrti“ motor dok se ne upali.

Naime, čak i kad je ručica menjača u neutralnom položaju, to ne znači da su motor i menjač odvojeni. Kada motor radi u mestu, u leru, određeni delovi u menjaču se takođe okreću, samo što su zupčanici u takvom položaju da se ništa ne prenosi na točkove.

Koliki otpor pruža menjač u ovom slučaju i koliko taj otpor realno utiče na startovanje motora bez pritisnutog kvačila?

To zavisi od mnogo faktora, tako da je nemoguće dati univerzalan odgovor. Zavisi od motora, (snage) anlasera, akumulatora, vrste ulja u menjaču, perioda tokom kojeg auto nije paljen, spoljašnje temperature...

Na primer, mnogi vozači sigurno znaju šta se dešava sa Zastavinim vozilima zimi, na niskim temperaturama, kada neposredno nakon paljenja auta sa ručicom menjača u neutralnom položaju puste kvačilo?

Auto bukvalno krene, iako menjač nije u brzini. Zašto?

Menjac

Foto: PIxabay.com

Zato što se ulje u menjaču zbog niske temperature dovoljno „zgusnulo“ da može da prenese određenu silu između komponenti menjača koje su fizički razdvojene i na taj način pokrene auto.

Ovde nije stvar u konstrukciji vozila ili menjača, pošto se isto dešava i kod nekih starijih vozila drugih marki, već u karakteristikama ulja pri niskim temperaturama, ali ovaj „fenomen“ može da posluži kao primer i pomoć pri razumevanju kompletne problematike. Sa novijim, kvalitetnijim uljima ovaj problem je drastično ublažen, ako ne i otklonjen.

Uglavnom, pritiskanjem kvačila odvajate motor od menjača, otklanjate nepotreban otpor i olakšavate posao i anlaseru i motoru i akumulatoru.

„Nevernici“

Mnogi vozači ne pritiskaju kvačilo; kažu da:

a)   im se nikada nije pokvario alternator
b)   da motor odmah pali
c)   i da im akumulatori traju godinama nakon isteka garancije

Takođe tvrde da ne menjaju način paljenja auta ni zimi ni leti, pa ne vide nikakav razlog za pritiskanjem kvačila prilikom paljenja.

Takve vozače nemamo nameru da ubeđujemo da menjaju navike. Samo apelujemo da pre svakog startovanja ipak provere da li je menjač zaista izbačen iz brzine – i zbog sopstvene i zbog tuđe bezbednosti.

Produžava se životni vek plivajućem zamajcu

Nemoguće je proceniti koliko će se produžiti životni vek plivajućem zamajcu ako auto palite i gasite sa pritisnutim kvačilom, ali sigurno je da mu vibracije prilikom ova dva „događaja“ nimalo ne prijaju.

Šta kažu proizvođači automobila?

Sva uputstva za korišćenje automobila koja smo pogledali kažu isto – auto se pali sa pritisnutim kvačilom. I menjačem u neutralnom položaju.

Zaključak

Auto možete da palite bez pritiskanja kvačila, ali mi to nipošto ne preporučujemo.

Zbog bezbednosti na prvom mestu, i zbog čuvanja vozila na drugom mestu.

Pogledajte kompletnu ponudu polovnih automobila za prodaju na sajtu Polovni automobili.

(Telegraf.rs/Polovniautomobili.com)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Vlasnik Model S

    Auto mi je non-stop uključen, 24×7×365+. Nema nikakav menjač, pa ni kvačilo - ni jedno ni drugo nisu potrebni, uvek je u istom, fiksnom, stepenu prenosa. Dakle, ne "uvek" nego "nikad" kvačilo.

  • Driver

    Proverim pomeranjem levo - desno da li je menjač izbačen i palim auto sa puštenim kvačilom jer nema potrebe da zamaram nogu kada sam već proverio da je menjač izbačen. Ručna je povučena ili je druga noga na kočnici, to je uvek tako iz bezbednosti i to je dovoljno da zadži auto da ne ode na bilo koji način. Kvačilo držim dok plalim kada je hladno jer tada zaista lakše startuje motor. Držim ga dok gasim auto jer prvo ubacim u brzinu pa onda gasim motor i auto je uvek u prvoj brzini kada je ugašen, ručna kočnica uvek spuštena. U suprotnom može biti problema. Automobile koji imaju plivajući zamajac treba gasiti pod kvačilom zbog trzaja motora pri gašnju, to vremenom oštećuje zamajac.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima