
Da li vam gori lampica Check Engine (a sigurno vam gori)? Evo kako da rešite problem, 3 puta kočnicu...
Srbe na putu prati žuta lampica - Check Engine (ček endžin). Zapravo veliki deo naših vozača na putevima se "druži" sa ovim čuvenim obaveštenjem koje znači "proveri motor". Skoro svi vremenom odustanu od pokušaja da reše ovaj problem, ali mnogi ne znaju da postoji šansa da se ovo popravi.
Po pravilu, kada se upali lampica Check Engine, to ukazuje na to da sa motorom nije sve u redu i upozorava na nepravilnosti koje treba otkloniti. Rad motora prati ECU (Elektronska kontrolna jedinica), koja koristi senzore za merenje važnih parametara motora (pritisak, temperatura, vreme, količina, brzina rotacije...) i ako je jedan ili više parametara van opsega tolerancije za ispravno vreme pokretanja motora, pali se signalna lampica.
Motor je tada registrovao DTC (Dijagnostički kod greške), ili više njih. Međutim, za mnoge ljude, činjenica da je lampica upaljena je veći problem nego uzrok toga, i više bi voleli da mogu da je isključe, što je pogrešan pristup. Paljenje lampice je signal koji ne treba ignorisati. Važno je primetiti da li se lampica samo pali, da li povremeno treperi ili je praćena zvučnim signalom. U prvom slučaju, obično možete nastaviti vožnju, uz provere koje ćemo navesti, ali ako lampica povremeno treperi ili se upali zvučni signal, preporučljivo je pozvati službu pomoći.

Ako se upali upozoravajuća lampica, automobil treba zaustaviti na bezbednom mestu i čvrsto zakočiti, ili ako pokrećete automobil, nemojte se kretati bez izvršenja potrebnih provera. Paljenje lampice Check Engine može prouzrokovati iznenadni gubitak snage ili gašenje motora, što može ugroziti bezbednost vožnje i stvoriti druge probleme.
Stoga, uradite sledeće:
1. Proverite da li je poklopac otvora za gorivo pravilno zategnut (ovo je čest uzrok problema).
2. Podignite haubu i proverite da li su nivoi kočione tečnosti, rashladne tečnosti i motornog ulja ispravni i da li su svi vidljivi konektori i priključci u redu.
3. Upalite motor (uverite se da automobil ostaje zakočen) i osluškujte da li se čuju čudni zvuci i vibracije u motoru.
4. Ako je motor zagrejan (u suprotnom sačekajte malo) i kratko, u praznom hodu, povećajte broj obrtaja motora tri puta. Gašenje motora bi značilo da je došlo do početnog problema sa sistemima zaštite životne sredine u izduvnim gasovima motora.

5. „Produvajte“ motor vožnjom u četvrtoj brzini (obraćajući pažnju na ograničenje brzine) na autoputu ili obilaznici. Ako se lampica ugasi, to je znak da je došlo do graničnog zagađenja EGR ventila, DPF-a ili blokade katalitičkog konvertora, što je opet signal (ako se lampica ugasi) da postoji problem i da se preporučuje odlazak na servis.
Na internetu postoje brojni saveti o tome kako da isključite upozoravajuću lampicu, ali većina njih odlaže ili kamuflira problem („prevari“ sistem upravljanja), a neki mogu biti štetni za elektronski sistem upravljanja motorom. Paljenje lampice Check Engine je znak da nešto nije u redu sa motorom i da se preporučuje dobar servis. Moguće je da postoji greška u senzoru ili merenju, ili da računar beleži prethodnu grešku, ali je bolje temeljno rešiti problem nego rizikovati da mali problem i nepravilnost prerastu u veliku i izazovu štetu.

Iako je ovo i gora opcija od odlaska u servis, jer paljenje lampice Check Engine obično ukazuje na problem sa motorom, ovaj postupak je moguć:
– ugasite motor, pritisnite kočnicu i podignite haubu
– otpustite konektor za napajanje na negativnom polu akumulatora (uzemljenje)
– sačekajte nekoliko minuta i tokom ovog perioda tri puta pritisnite papučicu kočnice i okrenite volan levo i desno
– vratite konektor za napajanje na akumulator
– pokrenite motor
Ako se lampica motora ugasi, onda je došlo do nepravilnosti/greške, odnosno odstupanja od optimalnih parametara, koji su se potom stabilizovali. Ali čak i tada, posebno ako se servisni interval bliži kraju, trebalo bi da odete u servis. Ne pokušavajte složenije procedure, posebno koristeći neproverenu dijagnostičku opremu ili dodatne kablove, jer nisu pouzdani ili korisni na duži rok, a možete prouzrokovati štetu.

Mogući uzroci:
Probleme često uzrokuju neispravne lambda sonde, svećice, kablovi za napajanje i priključci (za benzinske motore), ili merač protoka vazduha MAF, DPF i/ili sistem ubrizgavanja (za dizel motore), ili nedostatak nekih vitalnih tečnosti. Termostat može biti neispravan ili su zupčasti kaiš ili lanac zupčastog mehanizma možda postali kritično istrošeni/izduženi.
Sve su to razlozi zašto se preporučuje temeljan servis (redovan ili preventivan), u okviru kojeg se problem rešava i prestaje razlog za paljenje lampice Check Engine. Ne idite kod mehaničara koji će samo „profesionalno“, preko OBD porta, ugasiti lampicu i kamuflirati problem u motoru.
(Telegraf.rs / Autoportal)
Video: I motor ima dušu: Ekspert objasnio da li treba čekati u mestu da se motor zagreje
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.