• 50

"Postali smo otpad za vozila iz Evrope": Koje mere za smanjenje zagađenja možemo da očekujemo?

Jedna od prvih mera kojom će se baviti novorofmirana Radna grupa za rešavanje problema zagađenja vazduha biće rigorozna kontrola vozila na tehničkim pregledima

  • 50

Srbija sa 2.238.533 vozila, koliko ih je registrovano 2019, prosečne starosti veće od 17 godina, s pravom je, kao jedan od načina smanjenja zagađenja vazduha, predvidela dve mere koje se odnose na automobile i koje relativno brzo mogu da daju značajne rezultate.

Upravo izduvni gasovi iz auspuha su jedan od ključnih zagađivača vazduha.

Jedna od prvih mera kojom će se baviti novorofmirana Radna grupa za rešavanje problema zagađenja vazduha biće rigorozna kontrola vozila na tehničkim pregledima.

Prema važećim propisima, usvojenim 5. jula 2018. godine, na linijama tehničkih pregleda se meri emisija štetnih gasova, ali se neispravna vozila ne isključuju, već se vlasnicima daje rok da do 5. jula 2021. godine otklone sve nedostatke.

Sada bi država u cilju urgentnog otklanjanja povećanog zagađenja mogla odmah, ne čekajući sledeću godinu, da započne primenu ovog propisa.

Beograd

Foto: Mateja Beljan

Druga najavljena mera je subvencionisanje kupovine hibridnih i električnih vozila. Ponuda hibridnih vozila na našem tržištu je dobra, jer za ovu vrstu eko-automobila, za razliku od električnih, zasada ne treba preskupa infrastruktura - mreža brzih punjača.

Pri tome, hibridi su i dosta jeftiniji od električnih vozila, ali svakako država mora da počne i pravljenje infrastrukture za čisto električne automobile.

Koliko je država spremna da pripomogne kupovinu "zelenih" vozila teško je proceniti. Evropske zemlje izdvajaju od 3.000 do 12.000 evra subvencija za kupovinu ovih vozila.

Mnogi povlače i paralelu sa subvencijom od 8.000 evra za taksiste koji kupuju nova vozila, mada njima nabavka vozila nije ograničena samo na hibride i elektromobile.

Parking, automobili

Foto: Pixabay

Ne treba zaboraviti ni druge benefite s kojima država može da pospeši kupovinu - počevši od oslobađanja od poreza, besplatnog parkiranja, kupovine "staro za novo", i jeftinijim registracijama, omogućavanjem korišćenja žute trake u gradovima i slično.

Mogla bi uskoro da se donese i zabrana uvoza vozila sa motorima Evro 3, pa i Evro 4 standarda, iako je ranije planirano da se to uradi krajem ove godine.

- Mi smo postali otpad za vozila iz Evrope koja niko neće - kaže generalni sekretar Srpske asocijacije uvoznika novih vozila Boban Nikolić. - Apsurd je i da za uvoz novog vozila država naplaćuje eko-taksu od 12.000 dinara po toni, a za polovna ne.

U Srbiju je 2019. godine uvezeno 141.918 polovnih vozila. Od toga sa "evro 4" motorom 48.445 - proizvedenih od 2006. do 2009, a sa "evro 3" motorom 61.303 - kojima je godina proizvodnje između 1999. i 2005.

Video: Na zagađenje vazduha utiču dve vrste čestica i njihov uticaj na organizam je opasan

(Telegraf.rs/Novosti)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pera

    Sramotno je sta se sve radi ovom nasem jadnom narodu. Voleo bih da vidim kako ce sve funkcionisati ako se ostvari sve sto planiraju. Kad bude bilo 70% manje vozila i 70% manje novca od registracije i kojekakvih gluposti uz istu u drzavni budzet, 70% manje novca od akcize na gorivo, i sav taj narod krene da se vozi javnim prevozom u kojem je i sada nesnosljiva guzva, koja je ravna nehumanom, pevace se druga pesma. A do tada, samo glupav covek ne moze da predvidi ishod ovih nebuloza koje se planiraju za "nase dobro". A posebno su mi dragi ovi sebicni stvorovi koji su protiv starijih vozila, jer su u zivotu imali srecu, a ni trunku pameti. Veliki pozdrav za glupave i srecne.

  • Drafer

    Da li to znači da će biti zabranjen i uvoz za mig 29 avione koji treba da nam stignu iz Belorusije jer oni nemaju ni euro 1 standard? Da li će njima meriti izduvne gasove? Jedan takav avion zagađuje više nego 1000 automobila sa euro 3 motorom. A sta je i sa tenkovima i ostalim vozilima koji trebaju državi? Za njih to ne važi verujem. E ljudi sta vi sve dopuštate da vam rade već 100 godina nekim pogrešnim odlukama

  • GP

    Pa vidite li da non-stop propagiraju kupovinu novih vozila??? U tome i jeste stos, a ne u ero 3 motoru koji se, samo, pre nekih 15-20 godina toplo preporucivao kao eko vozilo, motor koji ne zagadjuje itd. I sada odjednom najveci problem. Stala im prodaja novih vozila, u tome je stos! Ili sta cemo sa onim euro 5 ili 6 koji nemaju katalizator ili filtere i koji vise zagadjuju nego euro 3 sa katalizatorom ili filterima? Okreni obrni i ovde ce narod najvise da plati. Zasto, gospodo, ne subvencionisete termoizolaciju objekata ( zgrada, kuca) pa bi se duplo manje lozilo i duplo manje zagadjivalo? Zasto ne resite termoelektrane, rafinerije, kotlarnice, a ne udarate odmah po necemu sto u ukupnoj zagadjenosti ucestvuje sa cijelih 6%. To su pokazale analize. Zasto ste vi dobili opomenu iz EU, za auta ili za nesto drugo? Sta se pravite ludi! A ovi tatini sinovi (kojima je tata kupio novi auto) kojima je guzva na putu neka ne sedaju u ato, pa ce izbeci guzve, a garantujem da ce biti i puno manje bahatosti i saobracajnih prekrsaja. Najvise oni pobiju naroda na putevima Srbije u toku godine.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima