≫ 

BDP najavio čak 10 novih predstava: "Ovo je čudo i kulturna senzacija evropskog ranga"

Od Sofokla, preko Dantea i Molijera, sve do Dostojevskog i Vilijamsa...

  • 0

Beogradsko dramsko pozorište ponovo će učiniti ono što je za mnoge evropske teatre u pandemijskoj godini nemoguće. Čak 10 novih premijera čeka nas u ovom teatru, u režiji uglednih domaćih i evropskih reditelja, sa zvezdama ovdašnjeg teatra i remek-delima svetske književnosti.

Ovim BDP nastoji da ostvari i nadiđe uspeh koji je ostvario u 2021. godini sa 11 premijera ("Kišne kapi na vrelom kamenju", "Dan kada ja više nije bilo ja", "Demokratiju", "Cement Beograd", "Tiho teče Misisipi", "Baal", "Divlje meso", "Zelena čoja Montenegra", "U raljama života", "Kamen"...)

- Ove godine u pozorištu je odigrano 207 predstava, a bilo je i preko 30 gostovanja - istakao je direktor pozorišta Jug Radivojević.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Jug Radivojević / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- Pozorište je i u ovako teškoj godini ostalo mesto u kome će da se potkrepi duša i poveruje da će svet i vremena ispred nas izgledati bolje. Naša ovogodišnja parola je "To je magija" iz "Zaljubljenog Šekspira", a ove godine je zaista bila prava magija izdražati ovaj tempo i uraditi sve ovo. U novoj godini podižemo lestvicu sa 10 novih premijera. Sledeće godine će na sceni BDP-a biti tačno 65 glumaca. Moram da istaknem da Beogradsko dramsko pozorište ima isti budžet kao i ostali beogradski teatri, a radi ovim intezitetom zahvaljujući našim prijateljima i sponzorima. Ovo je jedino moguće izdražati uz pomoć prijatelja i publike koja nam na blagajnama omogućava da naš budžet bude zadovoljavajući. Iza toga što smo od 2019. imali 20 premijera i sada ćemo imati još 10 novih, stoji ogroman, krvav rad i borba da se ta sredstva obezbede.

Posle kuge dolazi vreme bujanja

BDP će godinu započeti predstavom "Zaljubljeni Šekspir" 26. marta, o kojoj su govorili koproducent Jure Franko ispred produkcije „Disney Teatrical“ i „Prospot doo“ iz Slovenije i rediteljka Ana Tomović.

– Dizni je bio oduševljen da radi sa nama, jer oni proveravaju svakog saradnika kom treba da daju licencu. Kada su me pitali ko bi režirao, odmah smo pomislili na Anu Tomović. Poslali smo biografiju, a oni su pitali je li ona žena, ako jeste, odlično, imate licencu – kazao je Franko.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Ana Tomović / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

Tomovićeva je rekla da joj je velika čast i izazov da radi na ovom komadu jer svi znaju hit film „Zaljubljeni Šekspir“ sa Gvinet Paltrou i Džozefom Fajnsom.

- Ovo je tekst koji se najdirektnije bavi nama - piscima, glumcima, rediteljima, svima nama koji živimo pozorište i živimo za pozorište, koji se najdirektnije bavimo pozorišnom magijom i za koje ta magija znači život. Tekst je smešten u 1593. godinu, u tren kada je Vilijam Šekspir još uvek anoniman pisac i to je momenat njegovog proboja. Takođe, to je momenat kada je kuga harala Londonom. I kao što posle kuge dolazi vreme bujanja, strasti, radosti, tako s ei mi nadamo da ćemo ovom predstavom zapravo vratiti ljudima osmeh na lice.

Večna borba za slobodu - "Antigona"

Dva meseca kasnije, 28. maja, Sofoklova "Antigona" u režiji slovenačkog reditelja Diega de Bree naći će se na sceni ovog teatra. De Brea je u svom konceptu zamislio dve Antigone, a jedna od njih, Jana Milosavljević, pročitala je rediteljevu poruku publici.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Jana Milosavljević / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- "Antigona" je tragični sukob zasnovan na konfliktu između države i porodice, između vlasti i čoveka, između prava na jednoj i etike i morala na drugoj strani. Antigona je sinonim za ono što i mi zovemo sloboda... Da li je borba za golu egzistenciju, lišena svakog dostojanstva i ljudske časti, zaista najveća vrednost ovoga sveta? "Ne da mrzim, nego da volim", za to postojimo. Najveće pravo je najveća nepravda.

Branka kao Blanš

Tenesi Vilijams igran je 9 puta za 75 godina Beogradskog dramskog pozorišta, ali "Tramvaj zvani želja" radiće se prvi put. Jubilarni 10. put Vilijamsa ćemo gledati 25. juna na otvaranju BELEF-a u režiji Lenke Udovički, a sa Brankom Katić u glavnoj ulozi.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Lenka Udovički / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- Film "Tramvaj zvani želja" ostavio je ogroman utisak na mene kada sam ga gledala sa 11 godina prvi put. Naravno, ta verzija bila je veoma umivena i cenzurisana, a i takva je bila kontorverzna te 1951. godine, iako mnogo blaža u odnosu na ono što je Tenesi, kao jedan od najvećih dramskih pisaca, napisao. U ovom pozorištu, tačno pre 30 godina, režirala sa Brankom Katić diplomsku predstavu njene klase. U pitanju je bila "Kamerna muzika" Artura Kopita. Nas dve smo se nedavno našle i pričale o tome, te je tako došlo do ideje da ponovo sarađujemo na ovoj sceni - otkrila je Lenka Udovički.

Reč koja se u pozorištu ne izgovara

"Magbet" Vilijama Šekspira, a u režiji Nikite Milivojevića, premijerno će se predstaviti 16. avgusta u Budvi. Predstava se radi u koprodukciji sa Budva grad teatrom, Šekspir festivalom iz Čortanovaca i Srpskim narodnim pozorištem iz Novog Sada.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Milovan Filipović / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

Milovan Filipović, v.d. direktora Drame SNP, rekao je da su se odlučili na koprodukciju sa BDP nakon uspešne razmene gostovanja predstava na festivalu “Naši dani”, kada su najbolje i najnovije drame bile prezentovane u ova dva teatra.

Kada promašiš život i jedini izlaz je iskušenje

Geteov "Prafaust" u režiji Borisa Liješevića, koprodukcija sa Kazalištem Ulisis na Brionima, biće premejrno izveden 26. avgusta.

- Ne uvedi nas u iskušenje. "Faust" je deo životnog puta kada smo sve što smo radili, čemu smo ceo život posvetili spremni da bacimo u vodu zarad samo jednog trenutka utjehe. Jedini izlaz je iskušenje. Čovjek tada hrli u iskušenje ne da bi dokazao svoju vjernost, svoju postojanost, već da bi u padu našao olakšanje. Da bi se osvetio sebi i svom promašenom životu i makar u bolu osjetio pravi život. Da bi kaznio svoje godine koje su prošle, jer on hoće nazad u život, u mladost, u strast, u neobuzdanost, u zagrljaj. U takvim trenucima nas gleda i sluša cijela vasiona, i Gospod koji ćuti i čeka, ali i đavo koji sve čežnje može da ispuni, da vrati vrijeme i mladost, i ljepotu, i vitalnost, ženu.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Svetozar Cvetković. / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- Samo traži da mu pružiš ruku i prihvatiš iskušenje i imaš sve. Sve osim slobode. Đavo daje iluziju slobode i drži te u vlasti. Kad primjetiš da si u njegovoj vlasti, to više nije važno, jer i više nisi onaj koji si bio. "Faust" je poslednja borba u kojoj više ne pomaže ni pamet, ni obrazovanje. Najpametniji čovjek ostaje bez svih argumenata kojima se tokom života oružao, bez znanja, bez mudrosti, bez smirenosti. Gdje je njemu pomoć, kako se boriti? "Faust" je najteže od svih iskušenja - iskušenje besmisla. Ovo je komad o želji i čežnji za životom - napisao je Boris Liješević, a pročitao Svetozar Cvetković.

Licemerje buržoazije iz perspektive žene

Molijerov "Mizantrop" Juga Đorđevića gledaćemo u Logos areni BDP-a 10. septembra, a u glavnoj ulozi naći će se Ljubinka Klarić.

- Iako u svojoj drami "Molijer" opisuje licemerje francuskog buržoaskog društva 17. veka, ovaj tekst ostaje aktuelan i vekovima kasnije, budući da se bavi univerzalnim motivima i temama. koje i dalje prepoznajemo u različitim društvenim pojavama, odnosno ljudima kao takvima. Drugim rečima, tekst se bavi manama svojstvenim ljudskoj prirodi, kritikujući dvoličnost, neiskrenost i licemerje buržoazije. Ipak, sa željom da odemo korak dalje od jednostavne i očekivane kritike sveta u kojem živimo, odlučili smo da zaoštrimo tumačenje ovog klasika i pristupimo mu iz jedne još aktuelnije perspektive - ženske. U svetu dvostrukih aršina, ekstremne neravnopravnosti i nejednakosti, žene konačno postaju sve glasnije u borbi protiv problema sa kojima se uvek suočavaju samo zato što su žene. Neko je u šali jednom pomenuo da je dobro što žene traže samo ravnopravnost, budući da bi, imajući u vidu šta su sve trpele i trpele, mogle s punim pravom da traže i osvetu. Upravo zato nije iznenađujuće da ćemo se mizantropijom ovog puta baviti iz perspektive jedne žene - poručio je Đorđević, a pročitala je Ljubinka Klarić.

Frank Kastrof 

Dolazak jednog od najvećih pozorišnih reditelja danas, Franka Kastrofa, očekuje ceo pozorišni svet. Naročito je Kastrof u svojoj pozorišnoj karijeri nikada nije radio van nemačkog i francuskog govornog područja. Sada će u njegovoj režiji biti premijerno izvedena Danteova "Božanstvena komedija", 15. oktobra u Beogradu.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Bojana Dedić / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- Kastrof je ovde bio prošle godine u maju. On se ranije nije bavio "Božanstvenom komedijom" i toga je najviše privuklo. Reč je o spevu iz 14. veka koji je podeljen u tri dela, "Pakao", "Čističište" i "Raj". Kroz prva dva Dantea predvodi drugi pesnik Vergilije, ali pošto kao nekršten ne može da ga sprovede kroz Raj, to umesto njega čini pogled voljene Beatriče. Iako to sve deluje kao prilično onostrano, ovo jeste apologija ali i apoteoza ovostranog - rekla je prevoditeljka Bojana Dedić, koja će biti deo prevodilačkog tima Franka Kastrofa.

Danica Maksimović + sin Miloš Lolić = Sukob titana

Miloš Lolić i Danica Maksimović prvi put zajedno. Sin i majka ujediniće snage u predstavi "Yankee Rose" na maloj sceni Predrag Pepi Laković premijerno 5. novembra.

- I ja sam iznenađena, verujte mi. Kad god nas pitaju kad ćete raditi, ja kažem da ne znam i da je to na Milošu. Nedavno je bio tu i ništa mi nije pričao, samo je dan pred polazak ostavio na stolu jedan tekst i rekao: "Pročitaj ovo, pa ćemo se čuti". Ko drugi može da vam to napravi nego rođeno dete? Bila sam prilično zatečena, radila sam sa izuzetnim rediteljima ovog podneblja i stvarno sam srećna zbog toga. Trajem skoro 50 godina, ali sa priznatim evropskim rediteljem Milošem Lolićem dosada nisam i verujte mi, imam tremu. To će biti jedan sudar titana i žao će mi biti mojih kolega koji će tome morati da prisustvuju. Ovo je praizvedba teksta Slobodana Obradovića. Tu ima i vrcavog, i komičnog, i tragikomičnog. Meni je najprijemčivije to što će biti muzike, songova i što ćemo iz tog teksta izvući neke prilično iznenađujuće scene i situacije. Koliko se radujem, toliko i ne, jer biće krvavog posla. Mnogo ulažem u sebe, u kondiciju koja će biti najbitnija za jednu ovakvu vrstu predstave, a opet u dubini duše osećam da bi ovo trebalo i moralo da uspe. Zaista imam uzbuđenje što ću raditi sa Milošem - rekla je Danica Maksimović koja igra glavnu ulogu, Ameriku.

"Čudo je šta se dešava u ovom pozorištu"

Haris Pašović je decenijama odsustvovao sa beogradskih scena, da bi ove godine imao premijerni veliki povratak u Madlenianumu, a sledeće u BDP-u sa dva teksta Antona Pavloviča Čehova u jednoj predstavi - "Tri setre i Galeb", čija je premijera zakazana za 17. decembar. Glavne uloge igraju Branka Katić, Andrija Kuzmanović, Milanom Marićem, Ninom Janković i ostalim izvanrednim glumcima.

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Haris Pašović / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- Drago mi je da je ovde atmosfera "kulerska" kao da se ne radi o kulturnoj i pozorišnoj senzaciji evropskog ranga. Jer imati 10 novih naslova, imati ove ljude koji glume i režiraju... to mogu samo najveća pozorišta u ovim uslovima. Čudo je šta se dešava u ovom pozorištu - rekao je Haris Pašović.

19 glumaca i Dostojevski

Godina 2022. biće ispraćena predstavom "Idiot" Ivice Bujana po romanu Dostojevskog. U postavi će biti 19 glumaca - od Mirjane Karanović, Vesne Čipičić, Miodraga Krstovića, Ive Ilinčić, Nedima Nezirovića, Luke Grbića i drugih...

Beogradsko dramsko pozorište, planovi Ivica Bujan / Foto: ATA Images/Antonio Ahel

- Jug i ja smo se već godinu dana igrali sa Kornejom u Kišovom prevodu i odjednom su se nekako kroz to otvorila vrata ka Dostojevskom, kog dosad nisam režirao. Hajner Miler je jednom rekao da u kazalištu postoje neki otoci preko kojih ćemo doći do kontinenta, pa tako smo i mi do velikog kontinenta Dostojevskog stigli kroz Korneja i Kiša. Odabir "Idiota" je jedna velika enciklopedija pre svega emocija, intelekta, filozofije ali i amalgam svega onoga što je teatar napravio u 20, odnosno 21. stoljeću. U isto vreme ćemo imati jednu klasičnu predstavu sa burnim pričama, ali da ćemo pokušati i nešto reći o tome šta Beogradsko dramsko pozorište u ovom trenutku sa svojim snagama može da napravi - rekao je Bujan i najavio premijeru 30. decembra. 

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA