KAKO SE KAŽE TELEVIZIJA? Akcentovanje na RTS-u pravilno! (VIDEO)

Sve je više kritičara kojima "smeta" akcentovanje koje se naročito potencira na RTS-u, a koje najbolje ilustruju reči: teLEvizija, teRItorija, parLAment, JuGOslavija. Ekipa Telegrafa je istraživala da li je ovo akcentovanje ispravno i koliko je u duhu govornog jezika

Komentari

  • SJ

    11. decembar 2021 | 23:28

    Mala ispravka, višesložne reči na prvom slogu mogu da imaju sva 4 akcenta. A kome ne odgovara akcentovanje kakvo je na RTS-u postoji nešto što se zove "rečnik srpskog jezika" gde je svaki akcenat za svaku reč označen. Veoma je jednostavno naći kako se koja reč izgovara, ali naravno najlakše je praviti se pametan kao većina, a pola njih potanje da li su osnovnu školu završili. 6. razred osnovne škole se rade alcenti. Jeste da zvuči čudno kako se izgovara, ali RTS se jedini pridržava koliko toliko pravilnog književnog jezika.

  • Olja

    15. april 2021 | 16:59

    Uz svo dužno poštovanje prema eminentnim stručnjacima. Gospođa Vesna neka pogleda svoje akcentovanje mnogih koje su sporne od pre nekoliko godina, pa će i sama uvideti da joj akcenat nije bio isti. Naravno neka malo ona i svi spikeri tamo malo vrate snimke Danke Novović, Drage Janoš i još mnogo, mnogo vrsnih spipera na RTS-u. Kome ovo ide u prilog meni neće nikada da bude jasno.Ali znamo mi stariji kakvim izgovorom smo mi stariji učeni, šta je u duhu srpskog jezika. Sada, kada ih čujem kako izgovaraju Aleksandar, televizija, Kopaonik, frižider, medicinski, Crnogorci, vatrogasac, Jugoslavija, još mnogi drugi izrazi, bez mnogo korišćenja radnog trpnog glagola da! Ja moram da idem!... Samo mogu da kažem bruka za kreatore toga i bruka SANU za srpski jezik i književnost! Bravo za Telegraf jer čuju šta ne valja!!! Još da počnu da izgovaraju dapače, pošto se reč izvedba baš ustalio, mada je srpski izraz oduvek bio izvođenje!!! Srdačan pozdrav.

  • Marko

    25. decembar 2017 | 22:15

    Izuzetno poštujem našeg eminentnog filologa profesora Ivana Klajna i često konsultujem njegov "Rečnik jezičkih nedoumica". Međutim, mislim da se povodom ovog pitanja drži preterano konzervativno. Jezik je živa tvorevina i nema razloga da se pravila o akcentovanju ne promene, te da se standard prilagodi onome kako ogromna većina ljudi govori. Pomenute reči, kada se izgovaraju prema važećim fonetskim pravilima, navedenim u tekstu, jednostavno - biću slobodan da kažem - ubedljivoj većini ljudi zvuče izveštačeno i rogobatno. Zato mislim da je ovo forsiranje pravila, koja većina i to čak visokoškolovanih građana oseća kao neprirodna, predstavlja neshvatljivo opiranje potrebi da se neki jezički standardi prilagode duhu dubokouvreženog govornog jezika.

  • bj

    11. septembar 2015 | 11:10

    Језички стручњак који говори о правилном акцентовању аутоматски дисквалификује своју стручност. Акцентат је искључиво регионална особеност. Посао лингвисте ја само да га описује, а никако да покушава да га мења. То што ради РТС је врло лоше, да не кажем безобразно. Позивање "квалификоване" госпође са РТС-а на Новосадски договор је бацање прашине у очи. Од тих предлога за стандардизацију спрскохравтског језика из 1960. само је српском језику трајно замењена запета зарезом и то тако успешно да данас само још најстарији људи знају шта је запета. Наравно, у хрватскосрпској варијанти точка никада није успела да постане тачка, иако је требало по том истом договору. Не знам ко стоји иза тако снажног пласирања хрватског изговора на ћирилићној државној телевизији, али да је некоме веома стало да успе у својој намери, то је очигледно. Многи примећују да РТС "нешто" ради, говори се о томе, али је отпор је спорадичан и врло млак. Хвала, Телеграфу што је обратио пажњу на ову тему. Било би добро да се с времена на време скреће пажња на овај значајни проблем, јер садашњи говор у програмима државне радио-телевизије никако не може да буде завршена прича. Без претеривања, рекао бих да се итекако ради о испољавању нечије самовоље, па се сходно томе може постовити и питање његове одговорности.

  • Sekula

    25. april 2015 | 08:49

    Sreca pa deca vise ne gledaju televizju, pa nece moci da pokupe taj polugovor.

  • MahidevranSultana

    6. oktobar 2014 | 12:15

    Pravilno je i uz spagete koristiti kasiku, dakle - ono sto je "pravilno" ne znaci i da je neophodno i pod moranje. Nikada necu reci (prvo slovo namerno malo) aUstrija, aUstralija, polUvreme, alIgator, Oporavak, testAment. Nikada. Nunca. Never.

  • profesor

    2. oktobar 2014 | 10:50

    Klajn kaže da je u množini pravilno CrnogOrci, a u rečniku Matice srpske piše CrnOgorci.

  • Aleksandar

    25. avgust 2014 | 22:31

    Ja samo znam da sam oduvek bio alekSANdar, a ne aLEKsandar (izvinite zbog malog prvog slova, to je da bi se naglasio slog, a na telefonu ne umem da pišem akcente).

  • patriot

    25. avgust 2014 | 19:53

    Tema je komplexna i nisam siguran da smo kompetentni da raspravljamo o njoj ! Mislim da danasanji spikeri nemaju potreban vokabular ni dikciju a ni boju glasa a sarma pogotovu ,Tako ja to vidim ,posto sam ispratio jednu generaciju spikera iz proslog veka ,sa velikom dozom skepse gledam na ove danasnje,Neka pogledaju pok.Branu Surutku, ima par dnevnika na youtobe i sve ce vam se kasti.I ne samo njega vec i Dusanku Kalanj,I onaj spiker sto je objavio Titovu smrt (zaboravio sam mu ime) ..onakvi se vise ne radjaju, uz duzno postovanje svacijeg ukusa.,

  • F.M.

    25. avgust 2014 | 19:25

    Nekada su spikeri i komentatori, pogotovo na RTS, zaista koristili pravilan srpski jezik kao ‚‚muzika za uši‚‚. Ne može se danas reći da ljidi uopšteno nemaju pravilan govor. Zavisi o kojim ljudima se to govori. Provincijski akcenat i narečja nisu upotrebljivi u medijskom govoru. Koliko smo mi, zreliji, učili, uopšteno, akcenat je na prvom samoglasniku drugog sloga u reči. Definiciju ostupanja sam zaboravila, nisam linvista. Posebno iritira i menjanje titula po licima. Zaista je danas muzika za uši kad čujete lep govor.

  • Zainteresovan

    25. avgust 2014 | 11:32

    Još samo da nam objasne zašto sportski komentatori govore SančEz, a ne SAnčez, FernandEz, a ne FernAndez... Niti je pravilno na španskom niti na srpskom, pa ajd sad skontaj zaašto...

  • Peaceman

    25. avgust 2014 | 09:27

    U većini zemalja se narodni, tj. provincijski naglasak razlikuje od pravilnog. Jedan mali primer. Pravilno je: BeOgrad-beOgradski, a u narodu to naglašavamo drugačije i različito: BEograd-beogrAdski.

  • Radovan III

    25. avgust 2014 | 08:34

    Onda nije ErTeEs nego ReTeSe . Mislim da mozete sami da sklopite mnogo bolju reč od ovih slogova a ja ċu dodati da Vi sa ove televizije mnogo ...... !(umetnite vasu reč)

  • Caki

    25. avgust 2014 | 07:16

    A tek kad cujem poOZdravio, proOMasio, zaAboravio... Aaa uzas!!!

  • Miki

    25. avgust 2014 | 06:41

    Sta hocete da promenite srpski jezik kao sto ste promenili Srbiju kad ste pobegli od Hrvata i Kosovara. Kako je tacno "kreni da kuvas zabu od normalne temperature i ona ce uginuti da nije ni reagovala" tako i Srbija polako gubi svoj vekovni indetitet

  • Raša

    25. avgust 2014 | 02:44

    Hvala Telegrafu što je konačno započeo ovu temu. Hvala, hvala, hvala

  • Mimi

    25. avgust 2014 | 02:19

    Znaci svi oni koji se zovu AleksAndar,po stare dane treba da vezbaju svoje novo ime: Ja se zovem AlEksandar

  • Veljko Popadic

    25. avgust 2014 | 00:52

    Jos gledate RTS?

  • Ivca

    25. avgust 2014 | 00:45

    Naša gramatika je potpuno debilna!

  • mitar

    25. avgust 2014 | 00:38

    Znaci da Danka Novovic, Dusanka Kalanj, Mica Orlovic,.nisu akcentovali kako treba. Ovi sada bolje znaju? Koliko zanm, a znam, posao novih lektora se sveo na to da izmisljaju toplu vodu, izmisljaju rodno korektne imenice I menjaju akcentovanja.. poslusajte stare snimke, pun ih je internet I cucete kako se pravilno akcentuju I televizija I parlament I komandant i. Ovo sada na RTS-u I ovo sto forsira Klajn je smejurija

  • niki

    24. avgust 2014 | 23:36

    Vlado Djukanovic moze slobodno da se vrati odakle je dosao, pa da tamo pise nova pravila gramaticka i pravopisna, da brlja po akcentima i fonetici...

  • Vaše ime

    24. avgust 2014 | 22:21

    FanTAzija

  • a ha

    24. avgust 2014 | 22:06

    beograđani

  • Pravi

    24. avgust 2014 | 21:48

    Svaki akcenat je pravilan u zavisnosti od dela teRItorije ..u Nisu je drugacijii nego u NS-u itd...samo da su padezi na mestu

    • 24. avgust 2014 | 23:03

      Dorcol

      @Pravi

      A sta cemo kada svi dodjete u Beograd? Uzasno zvucite! Neka svako pije kafu tamo dakle me

    • 25. avgust 2014 | 03:53

      Buldog

      @Pravi

      Ako vec stavljate akcente gde god pozelite, sta ce vam onda i padezi?

    • 19. septembar 2020 | 11:04

      Slobodanka Berić

      @Pravi

      Sad smo stigli do suštine, ne smetaju akcenti već što je neko došao iz drugog mesta u Bg!

  • Горан

    24. avgust 2014 | 21:30

    Штета што је укинут храм правописа са Пинка, Гранд. Како људи сада да уче како се правилно говори, побогу???

  • Dag

    24. avgust 2014 | 21:09

    Spikeri, kao zto su bili Branislav Surutka i Dusanka Kalanj, su i danas - uzor...

  • No coment

    24. avgust 2014 | 20:51

    To što većini ne odgovara način na koji govore prezenteri na RTS samo znači da ni oni NE ZNAJU da se pravilno izražavaju.Na žalost način pravilnog akcentovanja danas se uči još samo na Radiju ili TV BG uz lektore i na Filološkom fakultetu na odseku za srpski jezik.Način na koji se govori na RTS-u NEMA nikakve veze sa "beogradskim" govorom.Problem je što mladi ljudi većinom gledaju komercijalne televizije koje najčešće kao prezentere zapošljavaju osobe koje na pogrešan način interpetiraju informacije.Što je najgore, ne da ne znaju akcentovanje ,već greše i u gramatici ,pre svega u slaganju imenica sa brojem pa ćete vrlo često čuti - 23 haljina i sl. jer ne znaju da se imenica na jedan način slaže do broja 5 a na drugi od 5 pa na dalje.Što se tiče načina akcentovanja pojedinih reči dobar lingvista će vam reći da se pravopis menja na svakih 5 - 6 godina (naravno,ustanovljene glasovne promene i "čvrsta" gramatička pravila izuzeta su od promena).To znači da ,ukoliko od strane naroda postane opšte prihvaćeno akcentovanje odredjene reči, do promene njenog akcenta doći će i u zvaničnom pravopisu.Jezik jeste "živa stvar" sklona promenama ali samo u pojedinim njegovim segmentima.Na žalost tačno je ono što je prof. Klajn rekao a to je da profesori danas NE MOGU da se posvete jeziku,gramatici i pravopisu zbog preobimnog plana i programa pre svega iz književnosti.U srednjoj školi deca se uglavnom više ne vraćaju na gramatiku jer se smatra da bi trebalo da su je do tada u potpunosti savladali što,na žalost, nije tačno.Bilo bi lepo kada bi smo se SVI malo više bavili maternjim jezikom, a pre svega mediji čija je uloga i da vaspitno deluju na svoje korisnike!To znači da bi KONAČNO trebalo da kao prezentere zapošljavaju ISKLJUČIVO osobe koje pravilno govore tj. koje imaju dobru dikciju i prijatnu boju glasa i uz to zaposle i bar jednog lektora koji će spikerima-voditeljima pomagati kada su u nedoumici ili im skretati pažnju na greške koje čine tokom svog rada.Setite se Dušanke Kalanj,Danke Novović,Ljiljane Marković,Vesne Djordjević,Miće Orlovića (setiće ih se starije uglavnom generacije).To su bili Voditelji (V namerno pišem veliko jer oni to zaslužuju).Tada je SVAKO razumeo svaku njihovu izgovorenu reč,bilo je bitno o čemu nam govore a ne dokle im je dekolte ili koje bolje su im haljina,cipele itd...E kada se opet budemo vratili pravim vrednostima, možda će ljudi iznova početi da uče i od radio i TV prezentera kako se pravilno govori!

    • 24. avgust 2014 | 22:07

      kako da ne

      @No coment

      i te kako ima veze sa beogradom (malo slovo) ,kolektore

    • 24. avgust 2014 | 22:58

      Nada

      @No coment

      U pravu si.Meni se ponekad cini da oni nemaju ni osnovnu skolu.Toliko se lose izrazavaju,gramatika je za njih veliko X.

    • 24. avgust 2014 | 23:05

      Блеја

      @No coment

      Ја не знам за вас али у Војводини ти целу граматику завршиш у основној а у средњој си посвећен само књижевности а граматике нема у књизи

  • Pokahontas

    24. avgust 2014 | 20:43

    VatROgasac ALEksandar, sa teRItorije nekadasnje JuGOslavije, nalazi se u AUStraliji na ceREmoniji za aSIStente novih vatROgasaca.

  • Pera Sikirica

    24. avgust 2014 | 20:15

    U školi se ovo neizučava.A gde inače nenaučeni da se nauče? Da i dalje govore "najkul" i slično.Javni servis je jedini izvor pravilnosti izgovora i treba da ostane.

    • 24. avgust 2014 | 23:07

      Блеја

      @Pera Sikirica

      У свим школама се уче правилни акценти од дијалеката шумадијско-војвођанског и источнохерцеговачког

    • 25. avgust 2014 | 01:13

      Grofica

      @Pera Sikirica

      Uci se i to u Xlll gimnaziji,postoji predmet koji se zove AKCENTOLOGIJA, nas su ucili da akcenat stoji na prvom slogu,a sada akcentuju 2. 3. kako im cefne

    • 25. avgust 2014 | 03:56

      Buldog

      @Pera Sikirica

      Jos da nas nauce kako se pise negacija glagola...

  • Student

    24. avgust 2014 | 20:10

    Ovaj sto navodi primjer luka iz baste i za strijelu,veze nema.

    • 24. avgust 2014 | 20:24

      Mirsad Kuburović

      @Student

      Ima veze. Covek objasnjava paralelu medju jezicima. U stranom jeziku ista rec ima dva ili vise znacenja,u zavisnosti od akcentovanja sagovornik ce znati na sta si mislio. I ne mogu da nas sile da prihvatimo to njihovo akcentovanje

  • Milijana

    24. avgust 2014 | 20:03

    U zemlji sa 164.884 nepismenih ovoliko stucnjaka za jezik...Svaka cast.

    • 24. avgust 2014 | 22:09

      logika je nauka

      @Milijana

      pa tamo gde se piše (kao ovde) pišu pismeni,pobogu...ili si sebe ubrojila u te 166 000....

  • Svetlana

    24. avgust 2014 | 19:53

    Mislila sam da niko vise nece komentarisati RTS...a evo i mene ovde...

  • Jeca

    24. avgust 2014 | 19:31

    Ziveo nama nas srpski jezik i Vuk

  • Srb

    24. avgust 2014 | 19:06

    Feud,pesma stoka..ko zna razumece....!

  • Expert

    24. avgust 2014 | 19:03

    @glas razuma. Da mogu dao bih ti 100 pluseva, kada cujem ALEksandar automatski menjam kanal!

  • Milica

    24. avgust 2014 | 18:38

    Akcenat im je najmanji problem

  • Иван

    24. avgust 2014 | 18:20

    Бавите се акцентом у српском језику а нико се не бави страним речима који су поред наших преплавиле српски језик.У ствари епидемија страних речи завладала у српском језику.То је главни проблем а не акценат.Треба да се донесе закон о употреби језика и писма где би се то све регулисало законом.Где су наши језички стручњаци да сходно савременом технолошком развоју измишљају нове називе а не да само прихватамо стране изразе које су стране и смешне када их изговарамо.Пример "хендфри"уређај.

    • 24. avgust 2014 | 18:52

      Slavisa

      @Иван

      Ili piksla, gace, pare, kusur, halo, maskenbal... ili su to cisti srpski izrazi?

  • Jelisaveta

    24. avgust 2014 | 18:18

    Jel moguce da si tako glup? Kaze se i jedno i drugo. Hvala tebi!

    • 24. avgust 2014 | 21:32

      Ma sta kazes

      @Jelisaveta

      Ta dva pojma nisu sinonimi (ako si kojim slucajem to pomislila), jer je nezgoda blazi oblik od nesrece...da ne ulazim u dubiozu, jer vidim da danas malo ko pravi razliku izmedju ta dva pojma.

  • D

    24. avgust 2014 | 17:59

    I nije saobracajna nesreca, vec saobracajna NEZGODA. Ali nema ko to da vam objasni. Hvala

  • Sony

    24. avgust 2014 | 17:40

    Ljudi moji nas bi sve trebalo vratiti u peti osnovne! Sta imate protiv ovih lepih voditeljki?

    • 24. avgust 2014 | 21:33

      Горан

      @Sony

      Већина је провела то време у паркићу.

  • Nada

    24. avgust 2014 | 17:39

    Slusajte Beogradjane i necete imati problema!

    • 24. avgust 2014 | 21:25

      Ma sta kazes

      @Nada

      Za tvoju informaciju, najčistiji izgovor i akcenat imaju Hercegovci (posebno ljudi iz istocne Hercegovine) i to je najpravilniji govor.

    • 28. avgust 2014 | 00:15

      Beogradjanka

      @Nada

      Koje bre Beogradjane??? EVO SAM, EVO SI, EVO SU...EVO SMO, EVO STE, EVO SU...??? UZAS!!! "Stigli su nam gosti SA SVE decom" Beogradski jezik...tuga

  • Dara

    24. avgust 2014 | 17:38

    Ziveo Rts, to su profesionalci

    • 24. avgust 2014 | 20:32

      Nezadovoljština

      @Dara

      I, nažalost, niko više. Radio Beograd je savršenstvo.

  • NEDJA

    24. avgust 2014 | 17:38

    Kaze se BeOgrad a ne BEOgrad, tako su govorili i starosedeoci

    • 24. avgust 2014 | 19:04

      Dex

      @NEDJA

      Gdd su ti starosedeoci u beogradu???? PS:akcentuj dok citas po slobodnoj volji.

  • Milan

    24. avgust 2014 | 17:37

    Meni se svidjaju voditeljke i boli me uvo sta pricaju

  • Dragica

    24. avgust 2014 | 17:37

    Mene to pravilno akcentovanje nervira

  • Zoran

    24. avgust 2014 | 17:35

    Novi kasapi kolju pod rep.

  • Sima kosmos Pravoslavac

    24. avgust 2014 | 17:19

    Al ih je nikolic streso sa (cenzurisano)......

  • mica

    24. avgust 2014 | 17:19

    A, ja bih gospodji Vesni porucila da je vec vreme da se povuce sa "malog ekrana", jer za sve ove godine nije naucila pravila akcentovanja u maternjem jeziku. Pa, jos da se "pohvali" kako ne sledi "slepo" gramaticka pravvila, jer je jezik dinamicna i promenjiva kategorija. Slazem se da je jezik "ziv", ali tebra, ne toliko da slusaocima "para" uši!

    • 30. avgust 2014 | 21:37

      sinissa

      @mica

      Ta,kako kazes,gospodja Vesna je izuzetan primer kako bi trebalo da izgleda i radi svoj posao voditelj na nacionalnoj televiziji. Muka mi je od ,,sladunjavih treptacica,,pri tom i mutavih.Svaku trecu rec progutaju

  • Glas razuma

    24. avgust 2014 | 17:16

    Najgore je kad izgovore AlEksandar.Onda baš zvuči odvratno i veštački.

  • mirjana

    24. avgust 2014 | 16:55

    Jezik je ziva stvar.

    • 25. avgust 2014 | 06:00

      S

      @mirjana

      Kad to cujem poludim! Zahvaljujuci toj teoriji nas jezik se pretvorio u ovu spacinu kakva je sada! Prethodnik je napisao da ga zamaramo ovom temom, a deca se sporazumevaju nemustim jezikom, urlicima i skracenicama!

  • Vase ime

    24. avgust 2014 | 16:52

    Pa gde je problem? Vecini reci u srpskom jeziku, ukljucujuci i te, akcenat je na drugom slogu.

    • 24. avgust 2014 | 17:38

      Vasa

      @Vase ime

      Tacno, ali oni koriste pogresan akcenat

    • 24. avgust 2014 | 20:29

      Nezadovoljština

      @Vase ime

      Nema ko to ovde da shvati, nažalost. Ti jesi u pravu i ne haj za minuse.

  • Ex sns

    24. avgust 2014 | 16:38

    Rts je sa tim voditeljima katastrofa! Imaju lepe voditeljke ali govore kako niko ne govori u Srbiji! Otidjite u Cacak ili Uzice,Valjevo,pa cujte ko tamo kaze teLEvizija?!

    • 25. avgust 2014 | 06:02

      S

      @Ex sns

      I moja komsinica za zardinjeru kaze zandonjera, sto je ne abolira od nepismenosti! Svaki put dobijem infrakt ;-)

  • Boki

    24. avgust 2014 | 16:33

    Dovoljno nepravilno da mi ide na zivce. To akcentovanje mi lici na neki beOgradski govor sa ulice, a ne na prilagodjavanje "prodornosti". Jednostavno nismo svi iz BeOgrada i ne zelimo da poprimamo taj naglasak, nego treba govoriti pravilno, neka bar ljudi sa juga slusaju pravilan govor jer i oni mnoge reci izgovaraju pravilno, a zbog televizije misle da i je i to pogresno.

  • Dogma

    24. avgust 2014 | 16:15

    Zar RTS jos uvek postoji?

  • Ana

    24. avgust 2014 | 16:11

    Ne mogu da ih slusam, cak ni vremensku prognozu ne gledam na RTS-u.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA