
Detetu (12) amputirana noga posle vožnje električnim trotinetom: Telegraf pita - ko je kriv, šta da uradimo?
Posle užasnog udesa u Vranju u kojem je dete (12) koje je vozilo električni trotinet zadobilo teške telesne povrede podletevši pod kamion, postavlja se pitanje o regulaciji upravljenja ovim prevoznim sredstvima.
Sve više ljudi menja volan za upravljač trotineta. Električni trotineti postali su popularna alternativa automobilima i motorima - brzi su, laki, praktični i dovoljno mali da se lako provuku kroz gradske gužve. Mnogi ih biraju jer omogućavaju da se bez zastoja i parkiranja stigne na željenu lokaciju, često brže nego kolima. Ali, uprkos praktičnosti, trotineti mogu biti ozbiljna opasnost u saobraćaju – posebno kada ih voze deca ili osobe bez osnovnog znanja o bezbednosti.
Dečak (12) je juče poslepodne u Vranju podleteo pod kamion i tom prilikom zadobio teške telesne povrede. Nakon stravične nesreće, dečak je prevezen u Univerzitetski klinički centar Niš, gde su lekari do kasno u noć pokušavali da mu spasu nogu, ali su bili prinuđeni da je amputiraju. Dete je trenutno u teškom stanju.
Prema rečima očevidaca, prizor je bio zastrašujući.
Električni trotineti voze se godinama na teritoriji Srbije, ali njihova vožnja nije bila regulisana zakonom do sredine prošle godine, kada je Ministarstvo unutrašnjih poslova objavilo nova pravila za vozače elektičnih trotineta. Ova pravila osmišljena su da spreče sve veći broj nesreća koja su se u tom periodu pojavljivao na našim putevima.
Ipak, uprkos upozorenjima i kaznama, može se reći da građani umnogome ne haju, a roditelji kupuju deci trotinete. Sve veći broj mališana upravlja ovim vozilima, a starosna granica dece koju građani vide dok proleću pored njih, čini se da se i briše.
- Mnogo je dece na električnim trotinetima. Ovde u kraju voze i mališani od oko pet, šest godina i to dok su zajedno napolju. Na Novom Beogradu mlađi tinejdžeri imaju neke svoje trke, baš umeju da naprave haos. Nemoguće da su baš svi oni uzeli trotinete bez dozvola svojih roditelja, dakle sigurno im roditelji daju. Viđali smo i roditelje sa decom na trotinetima, sve. Biciklističke staze su ih tek pune. Ima fine dece koja vode računa, ali ima i onih koji bukvalno jure pored vas, pa se ni ne izvine ako vas zakače - ispričala je jedna Novobeograđanka za Telegraf.rs
Kazne za nepoštovanje ovih pravila mogu biti drastične i u rasponu od 100.000 do 120.000 dinara, a za određene prekršaje oko nesavesne vožnje električnog trotineta propisana je i zatvorska kazna.
Ko je kriv?
Da bismo utvrdili o čemu se radi i postojili način da se podigne svest oko opasnosti po decu koja ta vozila nose sa sobom, postavili smo pitanja Damiru Okanoviću iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.
- Sa jedne strane imamo nedovoljno svesne i nedovoljno obrazovane roditelje koji ne samo da ne sprečavaju mlađu decu da voze električne trotinete, već im kupuju ta nimalo bezopasna motorna vozila. Sa druge strane imamo obrazovno-vaspitni sistem koji je slep za stradanje dece u saobraćaju i koji zanemaruje potrebu da se deci u vrtićima, osnovnim i srednjim školama pruži kvalitetno saobraćajno obrazovanje i vaspitanje - istakao je Damir.
On objašnjava da poražavajući rezultati dolaze iu toga što ni roditelji ni škola nisu dovoljno dobro naučili decu kako da se ponašaju u saobraćaju.
- Broj poginule dece u saobraćaju u Srbiji je u dramatičnom porastu. Umesto da smo 2020. godine dostigli viziju nula poginule dece u saobraćaju koju je usvojila Vlada Srbije, mi bezuspešno pokušavamo da broj poginule dece spustimo na jednocifren rezultat - rekao je.
Pravila za vožnju električnog trotineta:
- Da bi neki trotinet mogao da učestvuje u saobraćaju, mora da bude definisan kao lako električno vozilo
- Svaki trotinet mora da ima nalepnicu Agencije za bezbednost saobraćaja
- Trotineti se prvenstveno voze po biciklističkim i pešačko-biciklističkim stazama i trakama
- Ukoliko one ne postoje, vožnja je dozvoljena i po kolovozu: maloletna lica uzrasta od 14 do 18 godina smeju da voze trotinet samo na putevima sa ograničenjem brzine do 30 kilometara na sat, dok punoletne osobe mogu da voze na putevima gde je ograničenje do 50 kilometara na sat
- Na trotoaru vožnja nije dozvoljena, osim ako postoji obeležena biciklistička traka, a tada brzina ne sme da prelazi 5 kilometara na sat
- Nošenje kacige je obavezno za sve
- Reflektujući prsluk je obavezan za sve koji voze trotinet kolovozom ili noću, kao i za sve maloletne vozače u svim uslovima
- Trotinet mora da ima funkcionalne kočnice, poziciona svetla, katadiopter (reflektujuće oznake) i zvono
- Zabranjeno je korišćenje slušalica u oba uha tokom vožnje
- Zabranjen je prevoz druge osobe
- Zabranjeno je skidanje ruku sa upravljača ili nogu sa oslonaca dok se vozilo kreće
- Za upravljanje trotinetom potrebno je da vozač ima najmanje 14 godina
Samo četiri dana nakon što su ova pravila objavljena u službenom glasniku MUP je imao pune ruke posla. Policija je evidentirala 87 prekršaja - 34 vozača bez kacige, 30 bez nalepnice, 18 bez prsluka, kao i dva vozača pod dejstvom alkohola (0,66 promila). U narednih mesec dana sankcionisano je još 627 vozača električnih trotineta. Najveći broj prekršaja otkriven je na teritoriji Policijske uprave u Novom Sadu - 182 i na teritoriji Policijske uprave za grad Beograd - 144 prekršaja. Zbog nenošenja zaštitne biciklističke kacige sankcionisano je 288 vozača, dok je zbog neposedovanja identifikacione nalepnice koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja sankcionisano 227, a zbog nenošenja svetloodbojnog prsluka na kolovozu 81 vozač električnog trotineta.
Podsetimo, kazne za nepoštovanje ovih pravila kreću se i od 100.000 do 120.000 dinara, a može se dobiti i zatvorska kazna od 30 dana.
- Licima mlađim od 14 godina zabranjeno je da upravljaju električnim trotinetima. Ukoliko pak dete upravlja električnim trotinetom, po sili zakona roditelj odnosno staratelj biće kažnjen novčanom kaznom od 10.000 dinara, ukoliko je upravljanje tim motornim vozilom posledica propuštanja dužnog nadzora nad detetom - naglašava Damir Okanović.
Najveći broj povreda zadobijenih u padovima ili sudarima u kojima su učestvovali električni trotineti predstavljaju povrede glave - 40-45%, povrede ruku (gotovo svaka treća), i nogu (svaka osma), a prosečna starost povređenih je 29 godina. Uprkos upozorenjima proizvođača da korisnici treba budu stariji od 18 godina, 1 od 20 povređenih u ovim incidentima imao je manje od 18 godina. Činjenice da trećinu teže povređenih čine oni koji su tek počeli da voze ovaj tip trotineta, kao i da je svaka peta povreda nastala u sudaru sa motorinim vozilom, upozoravaju da neiskustvo i neadekvatno ponašanje u vožnji igraju značajnu ulogu u nastanku povreda na električnim trotinetima, piše na sajtu Gradskog zavoda za javno zdravlje.
Damir nije negativan, smatra da je moguće promeniti situaciju, ali ističe da će do da potraje.
- Ako se pitamo šta može da se uradi da se stradanje dece na električnim trotinetima spreči, moramo da znamo da ništa ne može preko noći. Relativno brzo rešenje jeste ozbiljna delotvorna medijska kampanja usmerena prema roditeljima. Relativno sporo ali delotvornije rešenje jeste uvođenje odgovarajućeg gradiva u vrtiće, osnovne i srednje škole sa ciljem da decu nauči bezbednom i odgovornom učestvovanju u saobraćaju. Mikrokampanje koje se sada sprovode u nekim sredinama nisu rešenje, jer mogu dati samo mikrounapređenja stanja koje je veoma zabrinjavajuće - zakljičio je.
(Telegraf.rs)
Video: Registracija električnih trotineta od 5. aprila, od 15. juna samo sa nalepnicom
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.