Ako je tačno, ovo je noćna mora Zapada: Panika među svetskim armijama zbog Kineza, uradili su nezamislivo!

M. P.
M. P.    
Čitanje: oko 10 min.
  • 0

Vest o tome da su Pakistanci borbenim avionom J-10C kineske proizvodnje oborili najmanje dva indijska "rafala" francuske proizvodnje, izazvala je opštu uzbunu među svetskim armijama, naročito zapadnim. Jer, ukoliko se ispostavi da je ova informacija tačna, te da su na obe strane bili vrhunski uvežbani piloti i najbolje naoružanje i drugi borbeni sistemi koje ti avioni poseduju, to bi značilo da je kineska vojna industrija dosegla izuzevno visok nivo, a što Zapadu predstavlja opasnu noćnu moru.

Vazdušnu borbu između pakistanskih aviona J-10C kineske proizvodnje i indijskih "rafala" francuske proizvodnje pomno će analizirati strane vojnih struktura koje traže uvide koji bi mogli da im obezbede prednost u budućim sukobima, piše Reuters.

Pakistanski borbeni avion kineske proizvodnje oborio je najmanje dva indijska vojna aviona u sredu, rekla su za Reuters dva američka zvaničnika, što predstavlja potencijalnu važnu prekretnicu za napredni kineski borbeni avion.

Ovaj vazdušni okršaj predstavlja retku priliku za vojske da izuče performanse pilota, borbenih aviona i raketa vazduh-vazduh u stvarnoj borbi, i da to znanje iskoriste za pripremu svojih vazduhoplovnih snaga za buduće sukobe.

Stručnjaci navode da će se širom sveta, uključujući Kinu i Sjedinjene Države koje se pripremaju za mogući sukob oko Tajvana ili u širem Indo-pacifičkom regionu, analizirati stvarna upotreba naprednog naoružanja.

Jedan američki zvaničnik, koji je govorio pod uslovom anonimnosti, rekao je za Reuters da postoji veliko poverenje da je Pakistan koristio kineski J-10 avion za lansiranje raketa vazduh-vazduh protiv indijskih borbenih aviona.

Objave na društvenim mrežama fokusiraju se na performanse kineske rakete PL-15 u poređenju sa Meteorom, radarom navođenom raketom vazduh-vazduh koju proizvodi evropska grupa MBDA. Još nema zvanične potvrde da su ove rakete zaista upotrebljene.

Dassault Rafale Rafal je ponos francuske avio-industrije Dassault Aviation/A. Pecchi

"Zajednice u vazdušnom ratovanju u Kini, SAD i brojnim evropskim zemljama biće izuzetno zainteresovane da dobiju što više činjenica sa terena o taktici, tehnikama, procedurama, opremi koja je korišćena, šta je funkcionisalo, a šta nije", rekao je Daglas Beri, viši saradnik za vojno vazduhoplovstvo u Međunarodnom institutu za strateške studije.

"Ovde možda imamo najmoćnije kinesko oružje protiv najmoćnijeg zapadnog oružja – ako je zaista korišćeno; to ne znamo", rekao je Beri.

On je dodao da Francuzi i Amerikanci verovatno očekuju slične obaveštajne podatke iz Indije.

"PL-15 je veliki problem. To je nešto na šta američka vojska obraća veliku pažnju", rekao je jedan izvršni direktor iz odbrambene industrije.

Proizvođač "rafala", Dassault Aviation, odbio je da komentariše, a MBDA konzorcijum nije bio dostupan za komentar zbog francuskog državnog praznika.

Na društvenim mrežama pojavili su snimci navodnih obaranja aviona, ali Telegraf.rs nije mogao da utvrdi njihovu autentičnost.

Oskudni detalji

Zapadni analitičari i izvori iz industrije kažu da su ključni detalji i dalje nepoznati, uključujući da li je Meteor uopšte bio nošen, kao i tip i obim obuke koju su piloti imali. Kompanije iz oblasti naoružanja takođe će želeti da razlikuju tehničke performanse od operativnih faktora, navode analitičari.

"Slediće revizije o tome šta funkcioniše, a šta ne, ali tu je i poznata 'magična magla rata'", rekao je Bajron Kalan, stručnjak za odbranu iz Vašingtona i partner u firmi Capital Alpha Partners.

On je dodao da američke kompanije iz vojne industrije stalno dobijaju povratne informacije o performansama svojih proizvoda u ratu u Ukrajini.

"Zato apsolutno očekujem da će isti slučaj biti i s evropskim dobavljačima Indije, a Pakistan i Kina verovatno međusobno dele iste povratne informacije. Ako PL-15 funkcioniše kako je najavljeno ili čak bolje nego što se očekivalo, Kinezi to žele da znaju."

Chengdu J 10 kina Kineski J-10 se pokazao boljim nego što se Zapad nadao Foto: Shutterstock

Jedan izvor iz zapadne vojne industrije, iz zemlje koja koristi Meteor, rekao je da se na slici koja kruži internetom vidi tragač koji podseća na komponentu rakete koja nije pogodila cilj. Postoje oprečne informacije o tome da li Pakistan koristi domaću verziju PL-15 iz kineskog ratnog vazduhoplovstva (PLAAF) ili izvoznu verziju kraćeg dometa koja je javno predstavljena 2021. godine.

Beri, koji je opširno pisao o toj raketi, rekao je da veruje da Pakistan najverovatnije koristi izvoznu verziju.

Izvor iz zapadne industrije odbacio je tvrdnje da raketni PL-15 ima veći domet od Meteora koji koristi sopstveno vazdušno disanje, ali je priznao da su njegove sposobnosti "možda veće nego što se ranije mislilo". Zvaničan domet Meteora nije objavljen.

"U ovom trenutku nije moguće doneti bilo kakav zaključak. Tako malo znamo", rekao je izvor iz industrije.

Domet i performanse rakete PL-15 već godinama su u fokusu interesovanja Zapada. Njena pojava se vidi kao jedan od mnogih pokazatelja da je Kina daleko odmakla od oslanjanja na tehnologiju izvedenu iz sovjetskog doba.

Pakistan Ostaci aviona koji je oboren iznad Kašmira Foto: Tanjug/AP

Sjedinjene Države razvijaju raketu AIM-260 Joint Advanced Tactical Missile preko kompanije Lockheed Martin, delom kao odgovor na PL-15 i njene sposobnosti u dometu izvan vidokruga — što je deo šire promene zapadnih prioriteta prema Kini.

Evropske države razmatraju modernizaciju Meteora u sredini njegovog veka upotrebe, što bi, prema specijalizovanoj publikaciji Janes, moglo da obuhvati pogon i navođenje, ali analitičari kažu da napredak ide sporo.

Predsednik SAD Donald Tramp dodelio je u martu kompaniji Boeing ugovor za izgradnju najsofisticiranijeg borbenog aviona američkog ratnog vazduhoplovstva do sada, koji bi verovatno uključivao tehnologiju stelt, napredne senzore i motore najnovije generacije.

Detaljna analiza: ko je bolji, Francuz ili Kinez? 

Poređenje J-10C i Rafala Foto: AI

U stalno razvijajućem svetu vojne avijacije, lovački avioni J-10C i Dassault Rafale su se pojavili kao ozbiljni konkurenti. Razvijeni od strane Chengdu Aircraft Industry Group u Kini i Dassault Aviation u Francuskoj, ovi napredni lovci četvrte generacije privukli su značajnu pažnju poslednjih godina. U nastavku možete pročitati detaljnu komparativnu analizu J-10C u poređenju sa Rafaleom, njihovih karakteristika, sposobnosti i potencijala u stvarnim borbenim uslovima, koju je objavio portal Global Defense Analysis.

"Rafal" i J-10C su veoma sposobni lovci dizajnirani da se istaknu u različitim misijama, uključujući nadmoć u vazduhu, napade na ciljeve na zemlji i izviđanje. Pogledajmo njihove tehničke karakteristike i jedinstvene osobine.

Dizajn i karakteristike

"Rafal" ima delta krilo sa kanardima, što mu pruža izuzetnu upravljivost i agilnost. Dužina mu je 15,30 metara, raspon krila 10,90 metara, a maksimalna poletna masa 24,5 tona.

S druge strane, kineski avion ima konvencionalni delta dizajn sa kanardima, ali se takođe odlikuje impresivnom upravljivošću. Dužina mu je 15,49 metara, raspon krila 9,75 metara, a maksimalna poletna masa 19,3 tone.

Poređenje aktivne službe J-10 u odnosu na Rafale: projekat Rafale je pokrenut sredinom 1970-ih, a avion je ušao u službu francuskih snaga 2004. godine. Program J-10 je započeo sredinom 1980-ih, a lovac je ušao u službu RV Narodnooslobodilačke armije Kine (PLAAF) 2005. godine.

Sukob Indije i Pakistana Požar na mestu pada aviona u Indiji Foto: Tanjug/AP

Performanse i sposobnosti

Motori:

"Rafal" pokreću dva Snecma M88-2 turbofanska motora, koji daju ukupni potisak od 150 kN (33.700 lbf) i dostiže maksimalnu brzinu od 1,8 Maha. Motori imaju dopunsko sagorevanje i omogućavaju odličnu akceleraciju i upravljivost. Avion ima digitalni fly-by-wire sistem kontrole leta, koji ga čini izuzetno upravljivim i responzivnim.

J-10 koristi jedan motor Saturn AL-31FN serije 3, sa potiskom od 13,5 tona i maksimalnom brzinom od 2,2 Maha.

Domet i izdržljivost:

Rafale ima domet od 3.700 km (sa spoljnim rezervoarima za gorivo) i može ostati u vazduhu do 9 sati uz dopunu goriva u vazduhu. Avion ima odličnu efikasnost potrošnje goriva i može delovati na velikim udaljenostima bez potrebe za dopunom.

"Vigorous Dragon" ima domet od 2.940 km (sa spoljnim rezervoarima) i može ostati u vazduhu do 3 sata i 30 minuta.

Brzina i visina:

"Rafal" može dostići brzinu do 1,8 Maha (2.237 km/h) na velikim visinama i ima maksimalnu visinu leta od 50.000 stopa (15.240 metara). Avion je veoma upravljiv pri velikim brzinama i može brzo menjati pravac i visinu.

Lovac PLAAF može dostići brzine do 2,2 Maha (2.735 km/h) na velikim visinama i ima maksimalnu visinu leta od 60.000 stopa (18.290 metara). Avion je takođe veoma upravljiv pri velikim brzinama.

"Rafal" i J-10C imaju različite prednosti u pogledu performansi. "Rafal" ima veću maksimalnu poletnu masu, što mu omogućava nošenje više goriva i oružja, rezultirajući većim borbenim dometom. Takođe ima viši plafon leta, što ga čini sposobnijim u operacijama na velikim visinama. Motori "Rafala" su snažniji, omogućavajući bolju akceleraciju i brzinu penjanja.

S druge strane, J-10C ima veću maksimalnu brzinu, što mu omogućava brže manevre u borbi. Avion ima znatno manji radarski odraz od ranijih varijanti, što poboljšava njegove stelt sposobnosti. Poznat je i po integrisanom elektronskom ratnom sistemu, koji nudi napredne sposobnosti ometanja i protivmera, čineći ga efikasnijim u elektronskom ratovanju.

Oba aviona su opremljena naprednom avionikom, uključujući radar, senzore i sisteme elektronskog ratovanja, omogućavajući im da detektuju, prate i napadaju ciljeve sa preciznošću. Nude širok spektar naoružanja, kao što su rakete vazduh-vazduh, vazduh-zemlja i bombe, što ih čini svestranim u raznim borbenim scenarijima.

Poređenje avionike

J-10C i "Rafal" se mogu pohvaliti naprednom avionikom, ali postoje ključne razlike.

Radarski sistemi:

Oba aviona koriste napredne AESA radarske sisteme koji omogućavaju otkrivanje i praćenje ciljeva na velikim daljinama. "Rafalov" radar Thales RBE2 pruža izuzetne performanse u pogledu rezolucije, dometa i sposobnosti praćenja više ciljeva. J-10C ima AESA radar tipa 1475, koji je takođe napredan, ali su konkretni podaci ograničeni zbog manjka javno dostupnih informacija.

Fuzija senzora:

Oba aviona koriste tehnike fuzije senzora kako bi integrisali podatke sa više senzora radi poboljšane situacione svesti. "Rafal" je poznat po svojim sposobnostima fuzije senzora, s avionikom koja efikasno integriše podatke sa radara, IRST sistema, sistema elektronskog ratovanja i drugih senzora. Kineski avion takođe ima naprednu fuziju senzora, ali su detalji ograničeni.

Sistemi elektronskog ratovanja:

I "Rafal" i J-10C su opremljeni naprednim sistemima elektronskog ratovanja za ometanje neprijateljskih radara, obmanjivanje dolaznih projektila i zaštitu od elektronskih pretnji. "Rafalov" interni EW sistem SPECTRA poznat je po svojoj naprednosti, dok su konkretni detalji o J-10C sistemima ograničeni.

Komunikacioni sistemi:

Oba aviona imaju napredne komunikacione sisteme za neometanu komunikaciju sa zemaljskim jedinicama i prijateljskim snagama. "Rafal" ima dobro razvijene komunikacione sisteme, uključujući sigurnu glasovnu i vezu za prenos podataka. Kineski sistem komunikacije takođe je napredan, ali su detalji ograničeni.

Naoružanje i sistemi naoružanja

"Rafal" i J-10C su opremljeni širokim spektrom naoružanja, što im omogućava da se uključe u različite borbene misije. Međutim, postoje razlike u vrstama naoružanja koje nose i u njihovim sposobnostima.

Naoružanje "Rafala":

"Rafal" može nositi širok spektar oružja, uključujući:

  • Rakete vazduh-vazduh: Meteor, MICA, Magic II
  • Rakete vazduh-zemlja: SCALP EG, AASM
  • Protivbrodske rakete: Exocet
  • Nuklearno oružje: ASMP-A
  • Top: GIAT 30 mm top

"Rafal" ima 14 nosača za oružje (ili 13 u mornaričkoj varijanti) i može nositi teret do 9,5 tona. "Rafal" koristi napredne rakete kao što je Meteor, koje imaju domet veći od 100 km i mogućnosti vođenja van vizuelnog dometa (BVR).

Naoružanje J-10C:

J-10C takođe ima impozantan arsenal oružja, uključujući:

  • Rakete vazduh-vazduh: PL-10 (kratkog dometa), PL-15 (dugog dometa)
  • Rakete vazduh-zemlja: različite vođene rakete i bombe
  • Protivbrodske rakete: YJ-91 i druge
  • Top: 23 mm top

J-10C ima 11 spoljašnjih nosača i može nositi oružje težine do 6 tona. Njegova PL-15 raketa dugog dometa se smatra ekvivalentom raketi Meteor i poseduje aktivni radar za navođenje i veliki domet.

Poređenje naoružanja:

Oba aviona su veoma sposobna kada je reč o naoružanju, ali Rafale ima prednost u raznovrsnosti i interoperabilnosti sa oružjem NATO standarda. Takođe, mogućnost nošenja nuklearnog oružja mu daje stratešku prednost.

J-10C se oslanja na kineski dizajnirano i proizvedeno oružje, koje je moderno i sposobno, ali sa manje operativne fleksibilnosti u međunarodnim misijama. Ipak, rakete PL-10 i PL-15 su izuzetno napredne i predstavljaju ozbiljnu pretnju u borbi.

Chengdu J 10 pakistan Pakistanski J-10 Foto: Shutterstock

Uporedna analiza u realnim borbenim uslovima

U stvarnim borbenim scenarijima, performanse aviona ne zavise samo od sirovih tehničkih specifikacija već i od taktike, obuke pilota, podrške sa zemlje i interoperabilnosti.

"Rafal"

"Rafal" je učestvovao u više stvarnih borbenih misija, uključujući operacije u Avganistanu, Libiji, Maliju, Iraku i Siriji.

Pokazao je odlične performanse u mešovitim misijama i složenim borbenim uslovima.

Njegova sposobnost da obavlja više zadataka tokom jednog leta, zajedno sa naprednim sistemima za elektronsko ratovanje i preciznim naoružanjem, čini ga veoma efikasnim u savremenim ratovima.

J-10C

J-10C nije bio testiran u otvorenim borbenim uslovima kao "Rafal", ali se smatra centralnim stubom kineskog vazduhoplovstva.

Njegove sposobnosti stelt tehnologije, snažan radar i moćne rakete daju mu potencijal za visoku efikasnost u borbi.

Performanse u realnim uslovima ostaju delimično nepoznate zbog manjka borbene upotrebe van Kine.

Zaključak

Nosač aviona Šarl de Gol Rafal se pravi i u mornaričkoj verziji, za nosače aviona Foto: Ludovic MARIN / AFP / Profimedia

"Rafal" i J-10C predstavljaju različite filozofije u dizajnu borbenih aviona. Rafale nudi svestranost, dokazanu borbenu efikasnost i interoperabilnost sa savezničkim snagama, dok J-10C ističe tehnološki napredak Kine u razvoju sopstvenih borbenih sistema i naoružanja.

Direktno poređenje

Rafale ima prednost u izdržljivosti, nosivosti, raznovrsnosti naoružanja i borbenom iskustvu.

J-10C ima prednost u maksimalnoj brzini, dometu raketa vazduh-vazduh i naprednoj elektronskoj opremi.

Na kraju, izbor između "Rafala" i J-10C zavisi od strateških potreba i doktrine vojne sile koja ih koristi. Obe letelice predstavljaju vrhunac razvoja borbene avijacije u svojim zemljama.

(Telegraf.rs)

Video: Četiri puta su Indija i Pakistan bili u ratu a sve zbog jedne pokrajine

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA