2

13 najprirodnijih načina da iz tela izbacite sve negativne posledice stresa

Previše kortizola u krvi može biti štetno po zdravlje, posebno ako ti nivoi kortizola ostaju povišeni tokom dužeg vremenskog perioda

Hipohondar gleda kompjuter, stres
Foto: Profimedia / Previše kortizola u krvi može biti štetno po zdravlje

Kada je osoba pod stresom, nadbubrežne žlezde oslobađaju steroidni hormon kortizol. Kortizol je primarni stresni hormon tela i igra ulogu u mnogim telesnim funkcijama, uključujući kontrolu nivoa šećera u krvi. Nivo kortizola u krvi je obično veći ujutru i postepeno se smanjuje tokom dana.

Skida 3 kg za samo 3 dana: Stručnjaci se kunu da ovaj napitak otapa salo na stomaku bolje od bilo čega što ste probali

Kortizol takođe igra ulogu u:

Regulaciji ciklusa spavanja i buđenja tela
Upravljanju kako telo koristi ugljene hidrate, masti i proteine
Smanjenju upala
Kontrolisanju krvnog pritiska

Zašto je povišen kortizol problem?

Telo se oslanja na komunikaciju sledećih delova tela kako bi oni oslobodili tačnu količinu kortizola: Nadbubrežne žlezde, hipofiza i hipotalamus. Njihova interakcija stimuliše proizvodnju kortizola kada to telu treba i blokira ga kada su nivoi popunjeni. I previše i premalo kortizola mogu imati negativan uticaj na telo.

Foto-ilustracija: Profimedia / Nivo kortizola u krvi je obično veći ujutru i postepeno se smanjuje tokom dana

Simptomi visokog nivoa kortizola:

Prekomerni kortizol može biti rezultat tumora ili se može pojaviti kao neželjeni efekat nekih lekova. Previše kortizola može dovesti do Kušingovog sindroma.

Simptomi uključuju:

Visok krvni pritisak
Ispijeno lice
Slabost mišića
Povećanu žeđ
Češće uriniranje
Promene raspoloženja
Brzo povećanje telesne mase u licu i stomaku
Osteoporozu
Modrice ili ljubičaste strije na koži
Smanjen seksualni nagon

Nikad bez čaše vode! Gutanje tablete "na suvo" može biti katastrofalno po jedan organ

Previše kortizola može izazvati i druge zdravstvene tegobe:

Dijabetes tipa 2
Umor
Poremećaj funkcije mozga
Infekcije

Premalo kortizola može dovesti do Adisonove bolesti, a simptomi ovog stanja uključuju:

Umor
Vrtoglavicu
Slabost mišića
Postepeni gubitak težine
Promene raspoloženja
Područja kože koja postaju tamnija
Nizak krvni pritisak

Foto: Pixabay.com / Prekomerni kortizol može biti rezultat tumora ili se može pojaviti kao neželjeni efekat nekih lekova

13 najprirodnijih načina da nivo kortizola držite pod kontrolom: 

Ako komunikacija između mozga i nadbubrežne žlezde funkcioniše ispravno, telo bi trebalo da bude u stanju da poveća i smanji proizvodnju kortizola po potrebi. Međutim, nivoi kortizola ponekad mogu ostati visoki čak i nakon rešavanja stresne situacije. Ovo može negativno uticati na zdravlje.

1. Snižavanje nivoa stresa

Ljudi koji pokušavaju da smanje nivo kortizola treba da smanje nivo stresa. Oni to mogu učiniti tako što će se sklanjati iz stresnih situacija, gde je to moguće, ili tako što će naučiti kako da se bolje suoče sa stresom. Ljudi mogu naučiti da prepoznaju okidače za stres i da ih tako lakše izbegavaju. Ljudi koji nauče kako da se suoče sa stresnim mislima će bolje upravljati nivoima kortizola. U slučajevima kada se to pokazuje previše teškim, neki lekovi mogu doprineti poboljšanju tolerancije na stres i smanjenju nivoa kortizola.

2. Unos "dobre" hrane

Osoba koja pokušava da smanji nivo kortizola treba da unosi zdravu, uravnoteženu hranu i da obrati pažnju na unos šećera. Neke namirnice koje mogu pomoći da održavate nivoe kortizola su:

Tamna čokolada
Banane i kruške
Crni ili zeleni čaj
Probiotici u hrani kao što je jogurt
Probiotici u hrani koja sadrži rastvorljiva vlakna
Unos dovoljne količine vode da bi se izbegla dehidracija pomaže da se nivo kortizola drži u normali.

Foto-ilustracija: Profimedia / Zdrava, uravnotežena hrana je važna za smanjenje nivoa holesterola

3. Dobar san

Količina spavanja koju osoba ima može uticati na nivo kortizola. Loš san ili duže odloženo spavanje može dovesti do povećanog nivoa kortizola u krvotoku. Zbog toga je neophodno da ljudi obrate pažnju na količinu i kvalitet spavanja koje imaju i da pokušaju da ograniče šanse za poremećaje kortizola.

4. Tehnike opuštanja

Ljudi koji doživljavaju stres mogu pokušati da ga upravljaju eksperimentisanjem sa tehnikama opuštanja. Meditacija, pa čak i jednostavne vežbanja disanja mogu pomoći osobi da se efikasno oslobodi stresa.

5. Hobi

Hobiji mogu biti zadovoljavajući način da vodite puniji i zdraviji život i mogu dovesti do povećanog osećaja blagostanja. Studija o zloupotrebi lekova je pokazala da vrtlarstvo vodi do smanjenja nivoa kortizola. Takođe se čini da poboljšava kvalitet života više od konvencionalne radne terapije.

6. Opuštanje 

Ljudi se opuštaju na različite načine, istraživanja su pokazala da vežbe opuštanja i slušanje opuštajuće muzike mogu smanjiti nivoe kortizola, ali šta god da pomaže pojedincu da upravlja svojim stresom biće korisno.

Foto-ilustracija: Foter/leandrogmuller / Vežbe opuštanja i slušanje opuštajuće muzike mogu smanjiti nivoe kortizola

7. Smeh i zabava

Teško je osećati napetost kada se dobro provodite, tako da pronađite vreme da se zabavite i smanjite nivo kortizola. Jedna studija je pokazala da smanjenje nivoa kortizola leži u smehu. Izgleda da srećne oosbe koje imaju pozitivne poglede na svet imaju niže nivoe kortizola, a sreća ima i drugih pogodnosti, kao što su niži krvni pritisak i jači imuni sistem.

8. Vežbanje

Vežbanje može pomoći da se poboljša raspoloženje osobe. Biti fizički aktivan je korisno za zdravlje i može poboljšati raspoloženje osobe. Intenzivna vežba može izazvati povećanje nivoa kortizola, jer je to način tela da se suoči sa dodatnim stresom koji stvara vežbanje. Odgovarajuća količina vežbanja zavisi od različitih faktora, uključujući fizičku sposobnost osobe i ovi faktori igraju ulogu u tome koliko će kortizola telo otpustiti tokom vežbanja.

9. Izbegavanje kofeina noću

Ljudi koji pokušavaju da smanje nivo kortizola treba da izbegavaju konzumiranje hrane i napitaka koji sadrže kofein u večernjim časovima. Kofein može ometati dobar noćni san, a dobro spavanje može izazvati niske nivoe kortizola.

Foto: Pixabay.com / Kofein može ometati dobar noćni san, a dobro spavanje može izazvati niske nivoe kortizola

10. Održavanje dobre rutine za spavanje

Dobra rutina za spavanje obično rezultira dužim i kvalitetnijim spavanjem. Ljudi treba da se naviknu da isključe sve ekrane i da se opuste pre nego što odu u krevet. Obično će pomoći i da se isključe telefoni. Ograničavanje unosa tečnosti pre spavanja može smanjiti verovatnoću poremećenog sna.

11. Dobre ljubavne veze

Stabilni, ljubavni odnosi sa partnerima, prijateljima i porodicom mogu biti od vitalnog značaja kada se radi o srećnom i ispunjenom životu, a oni mogu pomoći osobi da prođe kroz stresne periode. Međutim, ako su odnosi nesretni i nezdrave prirode, oni mogu izazvati veliki stres. Jedna studija pokazuje da se nivo kortizola osobe može povećati nakon svađe sa partnerom.

12. Kućni ljubimci 

Neke studije pokazuju da posedovanje kućnog ljubimca može smanjiti nivo kortizola. Jedna studija je merila nivo kortizola kod dece koja prolaze kroz standardnu medicinsku proceduru. Oni koji su imali psa su imali niže nivoe kortizola nego oni koji nisu. Druga studija je otkrila da je kontakt sa psom bio korisniji za nivoe kortizola nego prijatelj koji podržava osobu tokom stresne situacije.

13. Uzimanje suplemenata

Riblje ulje i azijski biljni suplement, nazvan ašvaganda, pokazali su sposobnost smanjivanja nivoa kortizola, tako da uzimanje ovih suplementa uz zdravu ishranu može biti korisno za smanjivanje nivoa kortizola u telu.

Foto: Pixabay.com / Riblje ulje i azijska ašvaganda, su pokazali sposobnost smanjivanja nivoa kortizola

VIDEO: Sva pozitivna dejstva smeha

(Telegraf.rs /Izvor: medicalnewstoday.com)

Tagovi: Hipofiza, Hormoni, Kortizol, Mozak, nadbubrežna žlezda, Stres, zdravlje

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (2)
Poređaj komentare:
  • S
    Sinka sinka

    Svaki dan sam pod stresom....

  • P
    Prijatelj

    Otići na rejv.

Izlivi besa mogu da budu veoma dobri po vaše zdravlje i karijeru

Lekari mogu da prenesu ozbiljne bolesti pacijentima ako nepravilno upotrebljavaju ovaj instrument

Sve više beba se rađa carskim rezom: Evo kako ovaj porođaj izgleda od početka do kraja (VIDEO)

Golim okom je nemoguće uočiti rak kože: Obavezno zakažite pregled ako imate ovakve mladeže po telu

Stres u trudnoći može da bude poguban po vašu bebu: Ne utiče samo na inteligenciju već i na zdravlje

Evo zašto obavezno morate da uzimate probiotike svaki put kada vam lekar preporuči antibiotike

Obične žene otkrivaju trikove koji su im pomogli da smršaju bez skupih praškova i ličnog trenera

Ovaj vitamin štiti pluća bebe ako majka puši tokom trudnoće

5 znakova upozorenja da je vaša dijagnoza visokog krvnog pritiska pogrešna

Prost test sa stepenicama može da otkrije da li ćete umreti pre vremena

25. decembra u ovo vreme je najveća opasnost da dobijete srčani udar u celoj godini

Prava jelka može da izazove neke strašne bolesti, zato razmislite dva puta koje drvo ćete da okitite za Novu godinu

Opadanje dlaka na nogama i ostali iznenađujući znakovi da vam nešto nije u redu sa srcem

Evo kako tačno možete da smršate ako samo hodate

Stručnjaci otkrili koja je najopasnija hrana svih vremena - a mnoge stvari jedemo gotovo svakodnevno

Zaboravite skupe sirupe i pastile: Napravite domaći lek protiv kašlja od samo tri jeftina sastojka

Gastroenterolog otkriva koliko su probiotici zaista efikasni i zašto obavezno moraju da se uzimaju uz antibiotike

"Nisam jela hleb 7 dana i potpuno sam se razočarala u ono što se desilo mom telu"

Istraživanja dokazala: Kafa može da pobedi dve razarajuće bolesti mozga

Simptomi srčanog udara mogu biti drugačiji kod žena - a poruka ove žene može da vam spase život

10 svakodnevnih navika za koje mislite da opuštaju i uklanjaju stres - dok vas one zapravo polako ubijaju

6 važnih stvari koje telo pokušava da vam kaže ako se ujutru probudite žedni

Evo kako da najlakše otkrijete da li je muškarac pod stresom

Pronađen lek koji vraća vid i zaustavlja slepilo

Otkriveno koja rasa psa je najbolja za vaše zdravlje, a koja najgora

Ona je alergična na zimu: Ovo oboljenje nema gotovo niko na svetu (VIDEO)

Većina ljudi voli parmezan, ali skoro niko ne zna glavne stvari o njemu, a tiču se zdravlja

Stručnjaci otkrili šta sve u vašoj kući tokom zime može da izazove astmu i upalu pluća, a nije samo sušenje veša na radijatoru

Evo šta vas je najviše mučilo u 2018. godini i oko čega ste toliko lupali glavu

5 simptoma opasne dehidracije: Grčevi u mišićima i zatvor su samo neki od signala koje nam telo šalje kada je u opasnosti

Laneno seme čini čuda za organizam, a ovo su samo neki od benefita

6 činjenica o ljudskom mozgu i psihi za koje niste čuli do sada

Zagolicajte vaš mozak i za par minuta spavajte kao beba: Ova metoda uspavljivanja veoma je popularna među poznatim ličnostima (VIDEO)

Sindrom belog mantila: Bolest zbog koje mnogi umiru jer su simptomi veoma zbunjujući

Ako vam je u kući previše čisto, vaše dete može da ima ozbiljne zdravstvene probleme

Bol i oticanje stopala može da ukazuje na ove opasne bolesti koje vam prete

Imate tetovaže, pirsing ili ste trudni? Evo da li smete da donirate krv

Istinite priče: Evo kako se psi ponašaju kada nanjuše rak

Ženama koje imaju problema sa hrkanjem preti ova opasna bolest

Evo šta odmah morate da proverite ako na vratu ili iza uveta primetite izraslinu

Korišćenje pogrešnog tiganja može da smanji vaš penis i za centimetar i po

Naučnici su razvili desetominutni test koji otkriva rak

/
<% galerijaAlt  %>