• 4

4 znaka da imate visoku emocionalnu inteligenciju i kako da je ojačate ukoliko to nije slučaj

Ukoliko ste ovo primetili kod sebe, onda vam je EQ na zavidnom nivou, ali ako niste, pomoću ovih saveta uspećete da ga poboljšate

  • 4

Emocionalna inteligencija je jedan od najvednijih kvaliteta koje neko može da ima. Ovaj kompleksni koncept, koji se znatno razlikuje od racionalne inteligencije, odnosi se na razumevanje, prepoznavanje i upravljanje sopstvenim emocijama, kao i na razumevanje emocija koje ispoljavaju drugi, njihovo interpretiranje i korišćenje tih zaključaka za ostvarivanje odnosa, piše RealSimple.

Razlika između emocionalne i racionalne inteligencije

Emocinalna inteligencija se ne može izmeriti sredstvima kojima se meri racionalna, jer je subjektivnija, a osim toga, za razliku od racionalne, ona se može poboljšati vremenom.

IQ je rezultat merenja sposobnosti rasuđivanja i rešavanja problema i on je fiksan, sa njim se rađa i teško je uticati na njega. Sa druge strane, EQ se ne može svesti na jednu meru i više je interpretacija emocija i načina na koji emocije utiču na naše ponašanje i odnose sa drugima.

Neosporna važnost emocionalne inteligencije

Ljudi koji su izrazito emotivno inteligentni empatični su i saosećajni, ali to ne znači da su preosetljivi i presentimentalni. Oni, u stvari, znaju da prepoznaju svoje i tuđe emocije, utvrde njihov uzrok i imaju pravi način da se nose sa njima. Ti ljudi uočavaju tenziju između drugih koju veliki broj ljudi ne primećuje, umeju da primete kad im je kolega uznemiren i znaju kako da mu pristupe.

Emocionalna inteligencija može biti dobro tajno oružje u profesionalnom životu i u životu uopšte.

Ako razumete sebe i svoje emocije, moći ćete da ostvarite bolje i iskrenije veze, a to će vam pomoći i da promenite svoje ponašanje sa drugim, da komunicirate bolje i da smanjite nivo stresa i anksioznosti. Oni koji imaju visok EQ, bolje podnose napete i nepredviđene situacije i lakše se snalaže u složenim međuljudskim odnosima.

Sa druge strane, teško je ostvariti kvalitetan odnos sa nekim ko ima nizak EQ, jer on ne zna da uskladi svoje emocije sa situacijom, niti uzima u obzir osećanja druge osobe.

Česti primeri emocionalne inteligencije

Ako imate visok nivo emocionalne inteligencije, onda imate sposobnost da...

...razumete zbog čega se određene emocije javljaju u određenim situacijama.

Vi primećujte tenziju na sastanku i shvatate zbog čega ljudi ne razumeju jedni druge. Identifikovanje svojih i tuđih emocija i određivanje njihovog uzroka je ključni korak u razvijanju emocionalne inteligencije.

...prilagodite svoje emocionalne reakcije drugačijim situacijama.

Sigurno vam se desilo da vas neka situacija razbesni, kao na primer kada šef neće da vas sasluša, ali kada jednom shvatite šta osećate i otkrijete zbog čega to osećate, možete izabrati kako ćete reagovati. Tako imate kontrolu nad svojim emocijama, zbog čega se sve napete situacije završavaju bolje nego što obe strane očekuju, uz minimalnu količinu stresa.

...budete empatični i prepoznate tuđe emocije.

Kada razmišljate o komplikovanim odnosima koje imate, uvek se pitate zbog čega se ljudi ponašaju na određeni način. Bes vašeg partnera mogao bi da bude uzrokovan problemima na poslu, a vaš šef je možda pod pritiskom o kojem vam nije pričao. Bitno je da ne dovodite prerane zaključke o tome zbog čega se neko ponaša na određeni način, nego da budete otvoreni i shvatite zbog čega je to zapravo tako.

...prilagodite svoju poruku slušaocu.

Veoma je važan način na koji komunicirate sa ljudima. Vaš ton, stav, namere i izbor reči utiču na interpretaciju poruke koju želite da prenesete. Posebno je teško kada ste svesni da svaka osoba bar malo drugačije shvata ono što izgovorite, ali imajte na umu da ne možete udovoljiti svima i da ne treba da povlađujete svima. Ako razumete emocije i perspektivu osobe, kao i izazove sa kojima se ona suočava, možete prilagoditi svoje obraćanje na osnovu znanja koje imate o njoj i tako ćete postići najbolji mogući ishod za oboje.

Kako da poboljšate emocionalnu inteligenciju

Najbolje bi bilo da se prvo obavestite o temi u literaturi, a onda da se posvetite izučavanju sebe. Redovno razmišljajte o sebi, svojim postupcima i emocijama. Kako reagujete u određenoj situaciji i zbog čega? U kojim oblastima možete da se poboljšate?

Pokušajte da budete saosećajniji sa drugima, pitajte ih šta ih muči i unesite se u njihov problem kao da je vaš kako biste mogli da razvijete empatiju.

Kada vam se desi da se ponesete kako niste želeli, analizirajte sve što je dovelo do toga i pokušajte da za sledeći put napravite drugačiji scenario iz kog ćete izaći zadovoljniji svojim ponašanjem.

V. T.

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima