• 2

Ugrožen vazdušni prostor iznad Srbije? Proverili smo da li je to tačno

SMATSA u dužem vremenskom periodu ne poštuje standardne operativne procedure koje su vezane za stres kod kontrolora letenja, navodi Sindikat kontrole letenja

  • 2

Bezbednost vazdušnog prostora Srbije i Crne Gore je ugrožena ili bar postoje indicije za to. Kako navodi Sindikat kontrole letenja u saopštenju javnosti, neophodna je hitna primena svih internih propisa, kao i evropske regulative, čiji je SMATSA potpisnik, ali ih do sada nije poštovala.

Zbog nezakonitog postupanja SMATSA-Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, reprezentativni Sindikat kontrole letenja obavestio je međunarodne institucije i krovni Evropski sindikat radnika u transportu da postoje sumnje da je bezbednost letenja iznad Srbije i Crne Gore ugrožena.

Kako navodi Sindikat kontrole letenja, SMATSA u dužem vremenskom periodu ne poštuje standardne operativne procedure koje su vezane za stres kod kontrolora letenja. Vrše se nezakonite i neblagovremene promene radnih vremena, a te promene su toliko učestale da mogu biti pogubne po život i zdravlje zaposlenih.

Erbas, Er Srbija, novi avion, aerodorm Nikola Tesla

Foto: Tanjug/Dragan Kujundžić

- Radna satnica kontrolora letenja ista je tokom sezone i van nje, pa često dolazi do premora. Kontrolori letenja nemaju potrebno vreme za odmor i vraćanje psihofizičkog stanja na radni maksimum i samim tim nespremno se dočekuje naredna sezona. Operativno osoblje uskraćeno je za adekvatne sobe za odmor i rekreaciju tokom radnog vremena, koje su preko potrebne za vraćanje koncentracije nakon napornih radnih sati, a kontrolorima letenja u Crnoj Gori je već duže vreme čak uskraćena pijaća voda na radnom mestu, kao jedno od osnovnih elementarnih uslova - navodi sindikat u saopštenju.

Pored svega toga, u SMATSA ne postoji akt kojim se reguliše plan karijere, što je od velikog značaja kako za kontrolore letenja, tako i za samu firmu. Prethodno opisano, u zbiru sa time što ne postoje pravilnici vezani za sukob interesa, kao ni konkursi za operativne pozicije, dovode do negativne selekcije kadrova, koje mogu imati pogubne posledice za kompaniju i državu Srbiju.

Konttrolori rade jedan od najstresnijih poslova

- Posao kontrolora letenja jedan je od najstresnijih poslova po količini stresa i bolestima koje izaziva i opšte je poznato da većina kontrolora letenja ne doživi kasnu starost već im je, po svetskim studijama, životni vek u proseku kraći za 15 godina. Zbog svega navedenog, sve svetske kompanije koje pružaju usluge kontrole letenja, trude se da životne i radne uslove operativcima koji direktno utiču na bezbednost vazdušnog saobraćaja postave na maksimum, dok SMATSA radi upravo suprotno - navode iz sindikata kontrole letenja.

Kontrola leta

Foto: Wikipedia

Minimum procesa rada

Na sve to, SMATSA ima širok dijapazon kršenja kako kolektivnog ugovora, tako i zakona. Već četiri godine odbija da postupi po zakonu i donese akt kojim bi se propisao mimimum procesa rada u slučaju štrajka. Sindikat kontrole letenja se nada da do štrajka neće doći, ali rukovodstvo bi pod hitno moralo da počne sa ispravljanjem svojih grešaka, od kojih mnoštvo još uvek nije ni navedeno, jer sve pomenuto direktno i nedvosmisleno utiče na smanjenje sposobnosti za rad kontrolora letenja i samim tim na bezbednost vazdušnog saobraćaja.

Vazdušni saobraćaj se odvija neometano

S druge strane, kako navode iz Kontrole letenja Srbije i Crne Gore, vazdušni saobraćaj u nadležnosti SMATSA odvija se neometano, u skladu sa Zakonom o vazdušnom saobraćaju i međunarodnim standardima. Kontrola vazdušnog saobraćaja iznad Republike Srbije i Crne Gore odvija se bezbedno, a SMATSA je pod stalnim nadzorom Direktorata civilnog vazduhoplovstva Republike Srbije, a na teritoriji Crne Gore pod nadzorom Agencije za civilno vazduhoplovstvo Crne Gore.

- Nije bilo prekida u pružanju naših usluga korisnicima i ovim putem snažno osuđujemo neprecizno i zlonamerno uzbunjivanje javnosti od strane dela Sindikata Kontrole letenja Srbije i Crne Gore do kojeg je došlo, slučajno ili ne, nekoliko dana pred početak pregovora o novom kolektivnom ugovoru sa oba reprezentativna sindikata. Sigurni smo da velika većina članova sindikata nije upoznata sa saopštenjem sindikata, niti bi se složila s iznetim konstatacijama u vezi sa bezbednošću vazdušnog saobraćaja, kao i načinom uzbunjivanja javnosti - navodi SMATSA.

kontrola leta radar avionski

Foto: Shutterstock

Kolektivni ugovori ističu 30. januara

Trenutni kolektivni ugovor sa kontrolorima letenja ističe 30. januara 2020. godine. Menadžment Kontrole letenja Srbije i Crne Gore održao je dva sastanka sa Sindikatom kontrole letenja na kojima se otvoreno i u pozitivnom kontekstu pričalo o temama koje će biti predmet pregovaranja, kao i o svim otvorenim pitanjima u vezi sa statusom i standardom kontrolora letenja.

- Menadžment je uputio poziv sindikatima da obrazuju odbor za pregovore koji čine predstavnici oba reprezentativna sindikata (SKL i NSKL). 29. novembra ove godine dostavljen je spisak sa imenima članova odbora, nakon čega je poslodavac zakazao početak pregovora za 12. decembar 2019. godine - navode u Kontroli letenja.

Menadžment SMATSA je spreman da sasluša argumente sindikata i razgovara o svim otvorenim pitanjima.

- Ono što ne možemo dozvoliti, ono što nam profesionalna etika i na kraju zakon ne dozvoljavaju, je da podlegnemo javnim, preuranjenim i neodmerenim pritiscima pre nego što su bilo kakvi pregovori započeli - navode iz Kontrole letenja.

(Telegraf.rs)

Komentari

  • Jare

    Ko li nam sada smešta?

  • Nije nego

    Kako li je tek ministrima kad se ovi ovako muče, gore nego taksisti ...

Preporuka sa Weba

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima