4

Prosta formula otkriva da li ste debeli i koliko vam tačno kalorija treba za zdrav život

Gojaznost povećava rizik za dobijanje 13 vrsta karcinoma, a kilograme dobijene u detinjstvu je teže skinuti kasnije tokom života

U Srbiji je oko 60 procenata ljudi gojazno, a problem pretilosti je jedan od vodećih zdravstvenih problema širom sveta. Gojaznost ne pogađa samo odrasle osobe, sve je više i dece koja se muče sa viškom kilograma. Viškove dobijene u detinjstvu je kasnije tokom života teže skinuti, zato je važno voditi računa o tome šta i koliko deca jedu.

Većina stručnjaka se slaže da je glavni uzrok porasta gojaznosti globalna promena načina života, koji katrakteriše unos veće količine hrane od one koja nam je potrebna, s obzirom na smanjenu količinu kretanja i slabe fizičke aktivnosti. Ako svakodnevno unosite određeni višak kalorija u organizam, važno je da imate  na umu da te kalorije treba i da potrošite, odnosno da će se sve ono što ne potrošite pretvoriti u višak masti i kilograma.

Iako se debljina najčešće povezuje sa bolestima kardiovaskularnog sistema, ona je povezana i sa nizom drugih opasnih bolesti, kao što su dijabetes, reumatizam, blesti bubrega, bolesti pluća, pa čak i veliki broj malignih bolesti.

Za gubitak suvišnih kilograma je najvažnije posetiti nutricionistu, pogotovo ako su deca u pitanju, jer ona imaju drugačije potrebe za hranom. Kako višak kilograma može biti povezan i sa psihološkim problemima ili endokrinim poremećajem, a ne samo sa viškom hrane i nedostatkom kretanja, poseta lekaru je jedna od ključnih stvari za gubljenje kilograma.

Šta životinja koju ste sanjali govori o vašem životu i budućnosti?

Što više kilograma neka osoba ima, to ćete ih uz fizičku aktivnost više trošiti. Hodanjem brzinom od 3,5 km/sat, čovek od 50 kilograma sagori 165 kalorija, dok će onaj od 100 kilograma sagoreti čak 330 kalorija. Trčanjem od 9,5 km/sat ljudi sa 50 kilograma sagoreće 660 kalorija, a oni teški 100 kilograma čak 1320 kalorija. Vožnjom bicikla od 19 do 22 km/sat čovek od 50 kilograma može da potroši 528 kalorija, a čovek od 100 kg - 1320 kalorija.

Pixabay/Gojaznost može da bude veoma opasna

A koliko je tačno kome kalorija potrebno? 

Formula za zdravu liniju

Vrlo precizno možete odrediti potreban lični dnevni unos energije (kalorija koje ćete sagoreti) koristeći Haris-Benediktovu formulu, ona se koristi za zdravu odraslu osobu.

Za muškarce: 66,5 + (13,75 x masa u kg) + (5,003 x visina u cm) - (6,755 x godine)

Za žene: 655,1 + (9,563 x masa u kg) + (1,850 x visina u cm) - (4,676 x godine).

Rezultat treba pomnožiti sa sledećim brojevima:

Za sedelački način života x 1,2

Blaga aktivnost x 1,375

Srednja aktivnost x 1,55

Visoka aktivnost x 1,725

Ekstremna aktivnost x 1,90

Na primer: ženska osoba u dobi od 40 godina, telesne mase 65 kg, visoka 170 cm, koja puno sedi:
655,1+(9,563x65)+(1,850x170)-(4,676x40)=1404,155 kcalx1,2=1684,98 kcal

Za žensku osobu u dobi od 40 godina, koja radi sedelački posao i ne kreće se više od pola sata dnevno, potreban dnevni unos je nešto manje od 1700 kalorija dnevno.

Kako potrošiti suvišne kalorije? 

Deca od 1 do 3 godine:

Deca od prve do treće godine usavršavaju osnovne pokrete (npr. hodanje, trčanje, skakanje, bacanje, hvatanje, udaranje, poskakivanje), koji su osnova mnogih sportova i ostalih oblika telesnih aktivnosti. Decu u ovoj dobi treba pustiti da budu aktivna i nestašna.

Nedelju dana je jeo samo hranu iz McDonaldsa - i ostao šokiran kad je stao na vagu

Najbolje je da deca u tom uzrastu imaju 30 minuta organizovanih i najmanje 60 minuta neorganizovanih aktivnosti dnevno. Organizovane aktivnosti treba da sprovode vaspitači ili roditelji, najčešće u obliku laganih i zabavnih vežbi. Neorganizovanu aktivnost  treba da inicira samo dete. Deca u ovoj dobi ne bi smela da provode više od 60 minuta u sedelačkim aktivnostima.

Predškolska deca (3-5 godina)

Predškolska dob je idealna za učenje i usavršavanje osnovnih pokreta u različitim uslovima, kako bi se što bolje razvile motoričke veštine. Roditelji i vaspitači bi trebali da planiraju više kratkih serija telesnih aktivnosti umerenog do visokog intenziteta koje bi trajale između 6 i 10 minuta u ukupnom trajanju od najmanje 60 minuta dnevno.

Decu u ovoj dobi bi trebalo podsticati na što više neorganizovanih aktivnosti (od najmanje 60 minuta pa do nekoliko sati dnevno) koje uključuju igru na dečjim igralištima, penjanje, igre sa loptom, trčanje... Deca u ovoj dobi ne bi smela da provode više od 60 minuta u sedelačkim aktivnostima.

Foto: Pixabay.com

Starija deca i adolescenti:

Trenutne preporuke za telesnu aktivnost školske dece sugerišu da deca treba da budu aktivna najmanje 60 minuta do nekoliko sati dnevno, i to najmanje umerenim intenzitetom. U ovoj dobi većina od 60-minutne aktivnosti trebala bi da bude aerobnog tipa (npr. vožnja bicikla, trčanje...) pa i sportske aktivnosti poput fudbala, košarke, odbojke itd. Takođe u ovoj dobi se preporučuju aktivnosti za jačanje mišića najmanje tri dana nedeljno (npr. sklekovi, zgibovi, čučnjevi).

VIDEO: I ovaj pas se zdravo hrani, doduše na prevaru

Daljinac

(Telegraf.rs / D.V)

Tagovi: Deca, Gojaznost, Kalorije, Odrasli, zdravlje

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (4)
Poređaj komentare:
  • M
    Marijana Bakov

    Ne znam da li je autosugestija,ili deluje od kako za dorucak jedem kefir sa lanenim semenom,smrsala sam 5kg za tri meseca.

  • M
    Mare

    Мени не треба никаква формула ни матиш. Имам огледало. Мада пробао сам формулу и испада да ми треба 3.060 калорија дневно. А ја толико не уносим, и ипак сам подгојен. Ипак огледало не лаже, а ни каиш.

  • ?
    ???

    Ne smem ni da izracunam...rezultat bi mi bio 3 kalorije dnevno😁

Trener otkriva: Kakve rezultate bismo dobili kada bismo dva puta dnevno išli na trening?

Višak kilograma teže pada ženama nego muškarcima: Zbog brojke na vagi mnoge od njih obolevaju od opasne bolesti

Stručnjaci tvrde da je 96% svih alergija na penicilin lažno zbog velike greške lekara u dijagnozi

Evo zašto je veoma važno da svakog jutra ustajete što ranije možete

DNEVNI HOROSKOP ZA 15. NOVEMBAR: Raka očekuje naporan dan na poslu, Bik mora da pripazi na imunitet, a ovaj znak treba da se posveti malo više partneru

Ako spavate 6 sati i manje - u vašem telu se dešava nešto veoma opasno

Otkrivamo vam 10 najsmrtonosnijih kancera, i njihove simptome (INFOGRAFIKA)

Mogu da je dobiju i oni koji uopšte ne piju alkohol: Evo šta znači kada vam doktor kaže da imate masnu jetru, šta je uzrokuje i kako se leči

Lekari u Srbiji pokazali da će jeftiniji lekovi protiv raka uskoro učiniti terapiju dostupnu svima kojima je potrebna

Kreatori ove dijete tvrde da će vas ona učiniti mršavim - i bogatim!

Gojazni ljudi izloženi su većem riziku od bolesti opasne po život jer njihovo telo zbog ovoga nije sposobno da se sa njom bori

30 dana je jeo samo u McDonalds-u i pokazao da li možete da smršate ako jedete samo brzu hranu (VIDEO)

Ovo je pravi razlog zašto ne smete da izlazite nepolje mokre kose, a nema nikakve veze sa prehladom

Preživela je rak i sada otkriva koje proizvode više nikada neće koristiti jer su kancerogeni

6 znakova da vaše telo proizvodi previše šlajma. Evo šta je problem i kako da ga sprečite

Jedna od najgorih stvari koje možete da uradite jeste da kinete u ruku ili maramicu, a postoji mnogo zdraviji način da zaštitite sebe i druge od prehlade

Biljni ili životinjski - koji proteini su bolji i zdraviji za mršavljenje?

Košta manje od 100 dinara, ima je bukvalno u svakoj prodavnici, a može da vas spase prehlade i ojača imunitet

Evo kako lampe od himalajske soli utiču na vaše zdravlje

Ko bi pre umro od gladi - mršavi ili debeli ljudi?

Žene koje se ujutru ranije bude imaju manje šanse da obole od raka dojke

Muškarci koji mnogo vremena provode u teretani izlažu se ovoj opasnoj bolesti i poremećaju

Stariji očevi imaju velike šanse da dobiju decu sa nekom vrstom deformiteta

Ljubav je lek za ovakav bol: 9 vrsti bola koje su posledica loših emocija

Da li bi trebalo da paničite ako se često budite sa utrnulim prstima?

Bio Save Group: Zajedno sa ginekolozima iz regiona u Famicord grupi, najvećoj evropskoj banci za matične ćelije (VIDEO)

Ovakva promena urina može da ukazuje na otkazivanje bubrega

Vežbanje može da utiče na vaš menstrualni ciklus i učini vas neplodnom

Rešite se glavobolje za 10 sekundi, a onda se zapitajte kako niste ranije znali za ovaj trik

Pogledajte šta sve ulazi u vas dok spavate, a da toga niste ni svesni (VIDEO)

Jedete grejp da biste smršali, ali niste ni svesni da pravite veliku grešku zbog koje rezultati izostaju

Opasna stvar koja može da se desi ženama koje stave silikone - a niko ih ne upozorava na to

"Ovo nije svet u kome bih želela da moja deca žive": Sve više mladih ljudi zbog ovoga odustaje od roditeljstva

Evo koliko godina je tačno potrebno srcu pušača da se oporavi kada prestane da puši

Lekovite suze: Plač smanjuje stres i pomaže da prebrodimo najteže životne trenutke

Sprečite bolnu upalu mišića uz pomoć jednostavnih trikova

Dokazano: Psi mogu da namirišu ovih 5 bolesti

Ovo je najdosadnija dijeta koju je čovek ikada izmislio - ali daje vrhunske rezultate

Svi govore da su antioksidansi čudo, a pojavljuje se sve više dokaza da zapravo ubrzavaju širenje najsmrtonosnijeg oblika raka

Istovremena pojava ove dve bolesti može da dovede do smrti

Konjuktivitis je jako opasan i lako se prenosi - a ovo je 5 najboljih načina za njegovo lečenje

Trik od 60 sekundi tokom tuširanja će istog trenutka sprečiti upalu mišića posle treninga