4

Prosta formula otkriva da li ste debeli i koliko vam tačno kalorija treba za zdrav život

Gojaznost povećava rizik za dobijanje 13 vrsta karcinoma, a kilograme dobijene u detinjstvu je teže skinuti kasnije tokom života

Debelo dete, debeli dečak gleda TV, televizor
Foto-ilustracija: Profimedia / Formula za izračunavanje potrebnih kalorija pomaže u mršavljenju

U Srbiji je oko 60 procenata ljudi gojazno, a problem pretilosti je jedan od vodećih zdravstvenih problema širom sveta. Gojaznost ne pogađa samo odrasle osobe, sve je više i dece koja se muče sa viškom kilograma. Viškove dobijene u detinjstvu je kasnije tokom života teže skinuti, zato je važno voditi računa o tome šta i koliko deca jedu.

Većina stručnjaka se slaže da je glavni uzrok porasta gojaznosti globalna promena načina života, koji katrakteriše unos veće količine hrane od one koja nam je potrebna, s obzirom na smanjenu količinu kretanja i slabe fizičke aktivnosti. Ako svakodnevno unosite određeni višak kalorija u organizam, važno je da imate  na umu da te kalorije treba i da potrošite, odnosno da će se sve ono što ne potrošite pretvoriti u višak masti i kilograma.

Iako se debljina najčešće povezuje sa bolestima kardiovaskularnog sistema, ona je povezana i sa nizom drugih opasnih bolesti, kao što su dijabetes, reumatizam, blesti bubrega, bolesti pluća, pa čak i veliki broj malignih bolesti.

Za gubitak suvišnih kilograma je najvažnije posetiti nutricionistu, pogotovo ako su deca u pitanju, jer ona imaju drugačije potrebe za hranom. Kako višak kilograma može biti povezan i sa psihološkim problemima ili endokrinim poremećajem, a ne samo sa viškom hrane i nedostatkom kretanja, poseta lekaru je jedna od ključnih stvari za gubljenje kilograma.

Šta životinja koju ste sanjali govori o vašem životu i budućnosti?

Što više kilograma neka osoba ima, to ćete ih uz fizičku aktivnost više trošiti. Hodanjem brzinom od 3,5 km/sat, čovek od 50 kilograma sagori 165 kalorija, dok će onaj od 100 kilograma sagoreti čak 330 kalorija. Trčanjem od 9,5 km/sat ljudi sa 50 kilograma sagoreće 660 kalorija, a oni teški 100 kilograma čak 1320 kalorija. Vožnjom bicikla od 19 do 22 km/sat čovek od 50 kilograma može da potroši 528 kalorija, a čovek od 100 kg - 1320 kalorija.

Pixabay/Gojaznost može da bude veoma opasna

A koliko je tačno kome kalorija potrebno? 

Formula za zdravu liniju

Vrlo precizno možete odrediti potreban lični dnevni unos energije (kalorija koje ćete sagoreti) koristeći Haris-Benediktovu formulu, ona se koristi za zdravu odraslu osobu.

Za muškarce: 66,5 + (13,75 x masa u kg) + (5,003 x visina u cm) - (6,755 x godine)

Za žene: 655,1 + (9,563 x masa u kg) + (1,850 x visina u cm) - (4,676 x godine).

Rezultat treba pomnožiti sa sledećim brojevima:

Za sedelački način života x 1,2

Blaga aktivnost x 1,375

Srednja aktivnost x 1,55

Visoka aktivnost x 1,725

Ekstremna aktivnost x 1,90

Na primer: ženska osoba u dobi od 40 godina, telesne mase 65 kg, visoka 170 cm, koja puno sedi:
655,1+(9,563x65)+(1,850x170)-(4,676x40)=1404,155 kcalx1,2=1684,98 kcal

Za žensku osobu u dobi od 40 godina, koja radi sedelački posao i ne kreće se više od pola sata dnevno, potreban dnevni unos je nešto manje od 1700 kalorija dnevno.

Kako potrošiti suvišne kalorije? 

Deca od 1 do 3 godine:

Deca od prve do treće godine usavršavaju osnovne pokrete (npr. hodanje, trčanje, skakanje, bacanje, hvatanje, udaranje, poskakivanje), koji su osnova mnogih sportova i ostalih oblika telesnih aktivnosti. Decu u ovoj dobi treba pustiti da budu aktivna i nestašna.

Nedelju dana je jeo samo hranu iz McDonaldsa - i ostao šokiran kad je stao na vagu

Najbolje je da deca u tom uzrastu imaju 30 minuta organizovanih i najmanje 60 minuta neorganizovanih aktivnosti dnevno. Organizovane aktivnosti treba da sprovode vaspitači ili roditelji, najčešće u obliku laganih i zabavnih vežbi. Neorganizovanu aktivnost  treba da inicira samo dete. Deca u ovoj dobi ne bi smela da provode više od 60 minuta u sedelačkim aktivnostima.

Predškolska deca (3-5 godina)

Predškolska dob je idealna za učenje i usavršavanje osnovnih pokreta u različitim uslovima, kako bi se što bolje razvile motoričke veštine. Roditelji i vaspitači bi trebali da planiraju više kratkih serija telesnih aktivnosti umerenog do visokog intenziteta koje bi trajale između 6 i 10 minuta u ukupnom trajanju od najmanje 60 minuta dnevno.

Decu u ovoj dobi bi trebalo podsticati na što više neorganizovanih aktivnosti (od najmanje 60 minuta pa do nekoliko sati dnevno) koje uključuju igru na dečjim igralištima, penjanje, igre sa loptom, trčanje... Deca u ovoj dobi ne bi smela da provode više od 60 minuta u sedelačkim aktivnostima.

Foto: Pixabay.com

Starija deca i adolescenti:

Trenutne preporuke za telesnu aktivnost školske dece sugerišu da deca treba da budu aktivna najmanje 60 minuta do nekoliko sati dnevno, i to najmanje umerenim intenzitetom. U ovoj dobi većina od 60-minutne aktivnosti trebala bi da bude aerobnog tipa (npr. vožnja bicikla, trčanje...) pa i sportske aktivnosti poput fudbala, košarke, odbojke itd. Takođe u ovoj dobi se preporučuju aktivnosti za jačanje mišića najmanje tri dana nedeljno (npr. sklekovi, zgibovi, čučnjevi).

VIDEO: I ovaj pas se zdravo hrani, doduše na prevaru

Daljinac

(Telegraf.rs / D.V)

Tagovi: Deca, Gojaznost, Kalorije, Odrasli, zdravlje

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (4)
Poređaj komentare:
  • M
    Marijana Bakov

    Ne znam da li je autosugestija,ili deluje od kako za dorucak jedem kefir sa lanenim semenom,smrsala sam 5kg za tri meseca.

  • M
    Mare

    Мени не треба никаква формула ни матиш. Имам огледало. Мада пробао сам формулу и испада да ми треба 3.060 калорија дневно. А ја толико не уносим, и ипак сам подгојен. Ипак огледало не лаже, а ни каиш.

  • ?
    ???

    Ne smem ni da izracunam...rezultat bi mi bio 3 kalorije dnevno😁

Znakovi koji otkrivaju da vaš grip može da bude smrtonosan

Eksperti odlučili: Ovo je najgora, a ovo najbolja dijeta za 2019.

Usne, nokti, grudi i kukovi - evo kako vaš izgled može da vas upozori na opasne bolesti

Evo koliko daleko morate da stojite od bolesne osobe da biste izbegli da vas zarazi gripom

5 vrsta alkoholnih pića koje su dobre za zdravlje i jedna koju ne biste trebali ni da pomirišete

Jela je jedan obrok dnevno i nakon samo 7 dana primetila je 5 velikih promena na svom telu

Jedan savet psihologa je dovoljan da prestanete da pušite, iako ste mislili da je to nemoguće

Čokolada je bolja od sirupa za kašalj - tvrde doktori

Sve o urođenom deformitetu kičmenog stuba, poremećaju od kojeg je preminuo dečak (15) u Tiršovoj

Ugljeni hidrati bogati vlaknima smanjuju rizik od kardiovaskularnih oboljenja i prerane smrti

Nije sve tako srećno: Zbog ovoga društvene mreže češće izazivaju depresiju kod devojaka nego kod momaka

Samoća je opasnija po zdravlje od gojaznosti

Perfekcionisti imaju veće šanse da postanu alkoholičari, a ovaj poremećaj čini situaciju još opasnijom

Vakcinacija nije samo za decu: 6 vakcina koje obavezno morate primiti kao odrasli

4 prosta trika koja će bukvalno sprečiti vaše telo da se goji

Pogledajte šta je praznično prejedanje i opijanje tačno uradilo vašoj jetri

10 zdravih stvari koje čaša crvenog vina može da uradi vašem telu (VIDEO)

Ova bolest je veoma slična gripu, nikada za nju niste čuli i možete da je imate, a da toga niste ni svesni

Ovaj test otkriva da li ste psihopata, sadista ili nešto još mračnije

Dijeta za masnu jetru: 9 namirnica koje nikako ne smete da jedete, ako ne želite da vam se stanje pogorša

Ako vam je broj otkucaja srca ispod, ili iznad ovog broja - trebalo bi da posetite lekara

Božićno verovanje: Badnjak treba spaliti trećeg dana Božića jer njegov pepeo ima lekovita svojstva

Evo zašto su vam noge stalno hladne i ne možete da ih ugrejete - u pitanju je verovatno hronična bolest

Kada džogirate zimi, ove stvari morate da znate jer mogu da vam sačuvaju zdravlje

Ova mapa tačno pokazuje zbog čega vas boli stomak - i koliko je situacija opasna (FOTO)

4 uobičajena zdravstvena problema koja mogu da postanu smrtonosna kako starite

Evo kako da najlakše otkrijete da li imate grip ili prehladu

5 sprava u teretani koje ne smete da dodirujete jer možete ozbiljno da se razbolite

Svi tvrde da ova slika može da otkrije da li ste pod stresom za samo jednu sekundu, ali istina je potpuno drugačija

Uđite u 2019. godinu sa savršenom figurom: OMAD je dijeta koja osvaja sve društvene mreže

Pogledajte šta se dešava sa vašim telom i zdravljem ako svakog dana pojedete dva jajeta

Polovina ljudi koji misle da su alergični na hranu su u zabludi - možda pate od ovoga

Evo kako da ostanete zdravi ako zarazni kolega neće da uzme bolovanje

Visok krvni pritisak: 6 namirnica koje samo mogu da pogoršaju stvari

7 opasnih znakova da su vam arterije zapušene, a mnoge od njih ignorišete

30 godina je bio opsednut dečjom leukemijom, a sada misli da je uspeo da pronađe lek

5 vrsta namirnica koje morate obavezno da operete pre nego što ih pojedete i 5 vrsta koje postaju opasne po zdravlje ako to uradite

3 zdravstvena problema zbog kojih možete da oćelavite za samo 3 meseca

"Otišla sam na akupunkturu zbog bola u leđima, a onda su mi otkazala pluća"

Kako da prevaziđete stres koji se javlja tokom Božića

Postoji dobar razlog zbog kojeg ste tokom praznika prehlađeni, a nije u pitanju zima

10 signala koje vam telo šalje ako je pod stresom

/
<% galerijaAlt  %>